Carina T. [KF]

Jurnal coreean – O minune de metrou

Written by Carina T. [KF]. Posted in Ce trebuie sa eviti, Coreea azi, Informatii utile, Recenzii Koreafilm, Recomandarile lunii, Travel tips

Tagged: , , ,

metrou5

Published on iunie 29, 2012 with 208 comentarii

- partea a doua –

Vineri, 11 mai – Incheon:
Image and video hosting by TinyPic

Cred că era ora 18.00 când, după toată efervescenţa din aeroport, ne-am îndreptat către metrou. Pentru noi era cel mai convenabil pentru că hotelul este foarte aproape de o staţie de metrou. Nikky era puţin dezamăgită că nu vom merge pe la suprafaţă, să putem admira Seulul… doar ne dorisem atât de mult să ajungem aici… Dar am mers şi pe la suprafaţa cât am traversat marea pe podul Yeongjong.

Plecasem din Bucureşti de atâtea ore, dar nu simţeam deloc oboseala… La ceas nu-mi schimbasem ora, a rămas tot cea din ţară, doar telefonul era setat pe ora Seulului. Parcă voiam să văd cât rezist şi dacă mă va afecta schimbarea de fus orar. Pot să spun că a fost totul atât de natural şi mă simţeam atât de bine… probabil din cauza emoţiilor.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Cu cardul KoreaPass în mână, mă simţeam tare mândră că sunt în Coreea. Dar, în acelaşi timp, mi se părea şi firesc. Deşi când am ajuns în staţia de metrou, am rămas impresionată de cum arăta, mă simţeam cumva ca acasă… Cei care au trăit senzaţia de deja-vu ştiu despre ce vorbesc. Căram bagajul de parcă mă întorceam dintr-o călătorie acasă, nu de parcă ajungeam acolo pentru prima dată.
Oricum, am verificat încă o dată harta metroului pe care o primisem în aeroport să vedem la a câta staţie trebuie să coborâm. N-am avut timp să ne dezmeticim bine că a şi sosit metroul.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

S-a deschis „zidul”, apoi uşile de la metrou… şi am păşit înăuntru. Am spus „zid” pentru că de-a lungul liniilor de metrou, în staţii sunt ca nişte ziduri de sticlă, prevăzute cu uşi glisante. Acestea se deschid şi se închid în acelaşi timp cu uşile metroului. Deci, sinucigaşii trebuie să găsească altă metodă  Sumbru, nu? Dar ştiţi că se mai întâmplă şi aşa ceva.
Am aflat că din 2008, toate staţiile operate de metrou au fost dotate cu uşi glisante la peron, dar numai în Seul şi cu excepţia staţiilor operate de Korail.

Image and video hosting by TinyPic

Sper să nu vă plictisesc prea mult cu informaţii despre metrou, dar cred că m-a impresionat cel mai mult din Seul.

Metroul Metropolitan din Seul este unul dintre cele mai intens folosite sisteme de tranzit rapid din lume, care oferă serviciile pentru 7 milioane de pasageri zilnic. Şi aici vorbim strict de sistemul metropolitan, dar însumând toate cele 16 linii, numărul zilnic de călători care folosesc metroul depăşeşte 8 milioane.

Image and video hosting by TinyPic
Harta metroului
Image and video hosting by TinyPic
Linia 9
Image and video hosting by TinyPic

Metroul are 9 linii principale şi 6 secundare, la care se adaugă linia AREX a Aeroportului Incheon. Lungimea totală a liniilor de metrou din Seul este de 732,2 km, distribuite astfel: liniile principale au 316, 3 km (operate de Seoul Metropolitan Subway) şi 78,2 km (Korail), iar liniile secundare însumează 337,7 km. Când am citit aceste informaţii nu mi-a venit să cred.
Însă asta nu e tot… există planuri de extindere a metroului până în 2022, ceea ce înseamnă noi linii şi alte staţii construite.

Image and video hosting by TinyPic
Linia 2 – Staţia Seongsu
Image and video hosting by TinyPic
Linia 1 – Staţia Sungkyunkwan University

Lucrările la metroul din capitala Coreei de Sud au început în 1974, iar astăzi acesta se numară printre cele mai mari din lume. Liniile 2, 3 şi 4 au fost adăugate la sfârşitul anilor `70 şi în `80. Între timp, au apărut mai multe companii care operează pe anumite linii de metrou. Ultima a luat fiinţă în 2011 şi asigură transportul pe una din liniile secundare, Sin Bundang.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Linia 4 – Staţia Chongmuro

Dacă vă spun şi că fiecare staţie are între 10 şi 22 de ieşiri, vă veţi da seama mai bine de dimensiunile acestuia. Cele mai multe dintre staţii sunt de tranzit şi fac legătura cu una sau două linii. Metroul se află la adâncime destul de mare, fiind necesar să coborâţi şi apoi să urcaţi în jur de 50 de trepte, asta dacă nu sunteţi nevoiţi să schimbaţi metroul pentru a ajunge la destinaţie, pentru că atunci numărul treptelor se dublează. În unele puncte cred că metroul este construit pe trei nivele. Zilnic am urcat şi coborât sute de trepte şi am parcurs kilometrii numai la metrou.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Linia 2 şi 5 – Staţia Wangsimni

Accesul la metrou şi între linii se face pe scări, cu scările rulante sau cu liftul. Cel din urmă este folosit de persoanele în vârstă şi de cei cu disabilităţi. Recent, la scări s-a adăugat o şină pentru a uşura efortul celor care iau cu ei biciclete în metrou, pentru a le folosi apoi în alte zone.

Image and video hosting by TinyPic

Unele staţii sunt foarte intinse, având un număr mare de ieşiri (între 10 şi 22), ceea ce solicită atenţia nu numai a turiştilor, ci chiar a celorlalţi călători, care trebuie să ştie unde doresc să iasă la suprafaţă!
De exemplu, staţia Jongno 3(sam)-ga (unde stăteam noi) era un punct nodal de trei linii şi ca să faci schimbul de la o linie la alta dura cam 20 de minute, nemaipunând la socoteală distanţa. Jongno 3(sam)-ga are 22 de ieşiri.

Image and video hosting by TinyPic
Linia 6 – staţia Digital Media City

Nu trebuie să vă speriaţi văzând care este dimensiunea metroului din Seul. Este foarte uşor să vă descurcaţi dacă ştiţi unde vreţi să ajungeţi şi sunteţi atenţi.
Fiecare linie de metrou are o anumită culoare, fiecărei staţii fiindu-i corespunzător un nume şi un număr. În fotografia următoare vedeţi că numele staţiei este Jongno 3(sam)-ga, dar reprezintă şi staţia cu nr. 130 de pe linia 1, 329 de pe linia 3 şi 534 de pe linia 5.

Image and video hosting by TinyPic

Toate indicatoarele de direcţie de la metrou sunt scrise atât în coreeană, cât şi în engleză. Atât în staţii, cât şi în tren sunt anunţuri vocale pre-înregistrate care anunţă numele staţiei ce urmează, posibila linie de transfer şi partea pe care se coboară din tren. Anunţurile sunt în coreeană, apoi în limba engleză, şi, în unele cazuri, japoneză, apoi chineză. În multe trenuri sunt şi afişaje electronice care oferă aceste informaţii în coreeană şi engleză, însoţite de indicarea părţii pe care se deschid uşile.
În afară de hărţi ale metroului, pe uşile glisante sunt trecute numele staţiei în care vă aflaţi, cea anterioară (din care vine metroul) şi cea următoare.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

În unele staţii sunt afişaje care arată şi unde se află trenul, cum înaintează şi în cât timp soseşte.

Image and video hosting by TinyPic

Toţi oamenii aşteaptă sosirea trenului aşezaţi frumos pe două rânduri, în fata uşii. La oprirea metroului, aşteaptă cu răbdare să se coboare, apoi se urcă. Indiferent cât este de aglomerat, nu există îmbulzeală ca la noi. Frecvenţa trenurilor este, în general, de 5-6 minute. Metroul circulă între ora 5.30 şi 0.00, plus/minus câteva minute. În pliante scrie exact care este ora primului şi ultimului tren, în fiecare staţie. La câteva minute după ultimul metrou, staţiile se închid printr-un grilaj care coboară. Aşadar, noaptea nu sunt vagabonzi care să doarmă pe acolo .

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Pentru transfer sau pentru ieşiri există indicatoare foarte clare. Dacă vreţi să ajungeţi la un obiectiv turistic trebuie să ştiţi exact la ce ieşire trebuie să mergeţi, pentru un acces mai uşor la destinaţie. Aceste informaţii le găsiţi în toate pliantele.
În plus, în toate staţiile există harta zonei înconjurătoare, ca să vă puteţi orienta mai uşor. Trebuie doar să fiţi atenţi şi să următiţi indicaţiile şi astfel nu aveţi cum să vă rătăciţi.

Să nu vă miraţi dacă pe culoarele de transfer sau de ieşire veţi vedea oamenii mergând foarte ordonat, în sensul că se respectă direcţia de mers: pe partea dreaptă se merge într-o direcţie, pe partea stângă în cealaltă. Sunt şi staţii unde culoarele de deplasare sunt separate. În felul acesta se evită aglomeraţia, iar cei grăbiţi pot să meargă mai repede fără să fie nevoiţi să spună mere: „Pardon, pardon! Îmi daţi voie?”.
La fel e şi la scări, iar la cele rulante, toţi sunt aşezaţi pe trepte pe partea dreaptă, cea stângă fiind lăsată liiberă pentru persoanele mai grăbite.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Linia 3 – Staţia Gyeongbokgung

În staţiile de metrou se găsesc mici magazine şi chioşcuri cu mâncare, ziare, dar şi cu produse cosmetice, îmbrăcăminte şi încălţăminte.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Unele staţii sunt adevărate expoziţii de artă, iar în altele pereţii sunt tapetaţi cu panouri ce promovează diferite obiective turistice sau comori naţionale.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Am stat în cumpănă dacă să vă prezint toate aceste imagini pentru că sunt foarte multe, dar apoi mi-am zis că în felul acesta vă puteţi face o imagine mai bună despre ceea ce reprezintă metroul seulit.

Image and video hosting by TinyPic

Mai trebuie spus că, metroul joacă şi rol de adăpost. În staţii sunt dulapuri cu măşti şi instrucţiuni de folosire, precum şi alte materiale ce sunt utile în caz de dezastre sau război.

Image and video hosting by TinyPic

Cred că nu e cazul să vă mai vorbesc despre curăţenia din staţii şi de la toalete.  Am spus-o şi o repet, eu am rămas profund impresionată. În afară de vreo două drumuri cu autobuzul şi câteva cu maşina mică, am mers numai cu metroul. Chiar dacă nu vedeam traseul străbătut la exterior, a fost cel mai comod, practic, rapid şi uşor de folosit mijloc de transport din Seul. Oricum, pentru vizitarea oraşului trebuie să mergi pe jos. De altfel, aşa se şi spune că Seulul îl poţi descoperi doar mergând pe jos.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Pentru a putea folosi metroul trebuie să vă cumpăraţi cartele de călătorie sau card de transport. Când se intră la metrou, se trece de nişte porţi de securitate care înregistrează ora şi punctul de intrare. La ieşire, trebuie să folosiţi din nou cardul pentru a înregistra staţia de ieşire şi abia atunci se retrag propriu-zis banii de pe card. De ce acest procedeu? Pentru că o călătorie de 10 km lungime costă, începând de la 25 februarie 2012, 1.150 woni (puţin mai mult de 1 dolar), iar la fiecare 5 km în plus se mai adaugă câte 100 woni. Dacă aveţi card de transport, un drum costă cu 100 de woni mai puţin. Deci, când intraţi în staţie vi se opresc 1050 woni, iar la ieşire se ia diferenţa de plată, dacă mai este nevoie. Preţul diferă pentru linia AREX, unde nu există nicio reducere. Şi e nevoie de bilet separat. Sau folosiţi cardul de transport.
Tarifele pentru Uijeongbu LRT şi Sin Bundang Line încep însă de la 1300 woni şi, respectiv, 1750 woni. Copiii plătesc la jumătate, iar persoanele cu dizabilităţi circulă gratuit.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

În Coreea, pentru a utiliza mijloacele de transport e nevoie să vă cumpăraţi fie cartele cu un anumit nr. de călătorii, fie carduri de călătorie. Eu de cartele am aflat abia mult mai târziu când am citit nişte broşuri… oricum, nu mă interesau pentru că aveam card.

Image and video hosting by TinyPic

În staţiile de metrou există aparate de unde se cumpără bilete unice de călătorie şi unde se pot reîncărca toate cardurile de transport. Acestea sunt uşor de utilizat deoarece sunt în coreeană, engleză, japoneză şi chineză. Carduri unice de călătorie pot fi utilizate numai pentru metrou.

Image and video hosting by TinyPic

De asemenea, există dispozitive de rambursare a banilor. După ce aţi efectuat călătoria, la destinaţie, de la un asemenea dispozitiv primiţi înapoi suma rămasă neutilizată. Introduceţi biletul în dispozitiv şi luaţi banii rămaşi.

Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic

Alternativa o constituie cardurile T-money, Seoul Citypass, M-Pass şi KoreaPass care sunt reîncărcabile şi pot fi folosite pentru numeroase călătorii. Din punct de vedere economic, acestea sunt mai convenabile şi sunt mai practice. Acestea vă oferă şi o reducere de 100 won la fiecare călătorie! Cardurile de transport reîncărcabile pot fi utilizate pentru călătoriile cu metroul, autobuze şi taxiuri.

Image and video hosting by TinyPic

Cardul de transport, reîncărcabil, numit T-money, se cumpără la automatele din metrou sau la magazinele de cartier de tip 7-Eleven, Family Mart, Buy the Way, GS 25, şi costă 2.500 won. Suma rămasă necheltuită se poate recupera tot la automate din metrou. El poate fi reîncărcat cu sume variind de la 1.000 la 90.000 de woni.

Image and video hosting by TinyPic

Metropolitan Pass sau M-Pass este un card de transport care oferă plimbări limitate (până la 20 de curse pe zi) cu metroul, în zona oraşului metropolitană Seul, liniile de metrou 1-9, Incheon Metro şi Airport Metro Commuter (cu excepţia AREX).
Cardurile M-Pass sunt de cinci tipuri: de o zi (10.000 woni), două (18.000 woni), trei (25.500 woni), cinci (42.500 woni) şi şapte zile (59.500 woni). Ele sunt valabile pentru o perioadă de timp desemnată, şi expiră la miezul nopţii în ultima zi de valabilitate. În rest, sunt identice cu T-money.

Image and video hosting by TinyPic

Aşa cum v-am spus şi în prima parte a jurnalului, noi am cumpărat din aeroport carduri KoreaPass. Este un card nou, lansat în cadrul amplului program de atragere a turiştilor străini.

Image and video hosting by TinyPic

Sper că nu v-am plictisit cu atâtea informaţii despre metrou, dar credeţi-mă că dacă ajungeţi acolo, e important să cunoaşteţi aceste detalii. Deci, să revenim…

Odată urcată în metrou împreună cu Nikky, am mers cam o jumătate de oră (5 staţii) până la Aeroportul Gimpo, unde trebuia să schimbăm şi să mergem pe linia 5. Puteam să continuăm drumul până la Seoul Station şi de acolo să schimbăm, dar ne-am gândit că va fi mai aglomerat metroul. Oricum, nu am întâmpinat nicio dificultate. Totul a mers ca pe roate. 

Image and video hosting by TinyPic

De acolo, mai aveam de parcurs încă opt staţii. După un total de o oră şi 10 minute şi 58 de km parcurşi, am ajuns la destinaţie: Jongno 3(sam)-ga. Drumul a costat doar 4.800 de woni.
Până aici a fost totul bine, mai greu a fost după ce am coborât din metrou şi am ieşit la suprafaţă. Pe direcţia noastră nu erau scări rulante. Deci, vă imaginaţi cum e să urci şi să cobori nişte bagaje grele mai mult de 100 de trepte? Aveam impresia că nu mai reuşim. Am găsit ieşirea 3 şi, în cele din urmă, am ieşit la lumină. Acum puteam spune în sfârşit, Hello Seul!

- va urma –

Despre Carina T. [KF]

Carina T. [KF]

Pentru mine Coreea este o lume aparte, o lume misterioasă care îşi dezvăluie treptat secretele... dar acestea par nesfârşite. În fiecare zi mai descopăr câte ceva care mă face să-mi doresc şi mai mult să ajung acolo şi să pipăi, să miros, să gust şi să mă desfăt cu savoarea Coreei.

Browse Archived Articles by Carina T. [KF]

208 comentarii

There are currently 208 comentarii on Jurnal coreean – O minune de metrou. Perhaps you would like to add one of your own?

  1. da

  2. Azi este cam liniste in palat,eu am o scuza foarte pertinenta,se cam trece efectul anestezicului si incepe sa ma doara!mai fac plimbari prin casa!

    • offf… saraca de tine… imi pare tare rau

    • cred ca multi au fugit la racoare ca se anunta canicula

  3. Fabulos. Mi-a placut atat de mult:) Astept cu interes postarile viitoare:)

  4. doamne carina ,prin articolele tale parca ne faci sane simtim si noi acolo in momentul cand le citim.multumim mult.multi pupici.

    • cu mult drag

  5. multumim mult Carina :) astept in continuare articolul despre Suwon ^^

    • Si eu, si eu :).

  6. trebuie sa mai ai rabdare

  7. Buna, carina. In sfarsit am ajuns si eu pe la calculator. Acum ma apuc sa citesc continuarea :).

    • astept impresii :)

  8. a fost foarte pustiu astazi pe blog :(

    • asa e, probabil din cauza caldurii a fugit lumea in natura :)

      • Am ajuns si eu pe aici… Si am lasat impresii si pe parcurs. Le poti culege, carina, de la fiecare statie importanta de metrou :)).

        • multumesc :)

  9. In linii mari, sunt cu gura cascata.
    Ce pot spune eu. Am vazut pana acum metrouri mici (Bucuresti), mari (Viena si Washington) si foarte mari, cam in gen Seul (New York).
    Din astea am resuit sa imi fac o impresie despre ce ar trebui si ce poate fi un metrou, fiecare are si bune si rele, dar niciunul nu se ridica la nivelul celui din Seul.

    • presupun ca in New York e ceva mizerie si din cauza negrilor, a vagabonyilor ma refer si a drogatilor

      • Da, da… Este. Si grafitty cat cuprinde mai ales la periferie sau in cartierele cu multi negri, portughezi, mexicani…

  10. Deci nu cred…. Am scris ditamai comentariul si nu apare :((.

    • stai sa verific sa nu fie in asteptare

    • nu este… cred ca merge mai greu blogul… imi pare rau :(

      • Nu-i nimic. Am rescris mai jos si acum cred ca am structurat si mai bine, daca tot am rescris :)).

        • am vazut… multumim pt informatii

          • Eu trebuie sa multumesc ca am aflat atatea si am vazut in poze ceva ce nu credeam ca o sa vad intr-un metrou. :)
            Sunteti privilegiate ca ati vazut asa ceva :).

  11. aha esti gaza?super!

    • ma straduiesc… i/am invitat pe toti sa povestim :)

  12. excelent! dar astazi este canicula si lumea este pe la strand! la apa!

  13. si eu m-am retras sub o bolta de vie

  14. Asa… Acum am timp sa rescriu
    Zicea ca tot ce am vazut eu in materie de metrou este cam ce e si in Seul, dar unele aspecte sau altele, nu toate la un loc:
    1. Bucuresti – merge, ce sa zic, dar cam murdar si e si mic…
    2. Viena – FOARTE CURAT, cam ca la coreeni. Si nu are bariere la intrare, totusi lumea isi ia bilete de la ATM (eu am luat pe 7 zile pentru metrou, autobuz, tramvai si cred ca si tren pentru suburbii). Este controlor din cand in cand, ceva prieteni au stat jumatate de an si au prin de vreo 2-3 ori maxim, dar nu e asa mare ca in Seul
    3. Washington – e mai mare si destul de curat, dar nu e asa ingrijit ca in Viena sau Seul si nici nu are nimic interesant, numai ceva reclame. Dar e functional
    4. New York – super mare, statii cu 5 nivele, scari, lifturi, reclame, chiar si pereti desenati sau cu mozaicuri, magazine, tot ca in Seul, DAR E FOARTE MURDAR. E plin de oameni care canta pentru bani (ceea ce e ok, unii canta chiar bine si inveselesc atmosfera), dar si de homeless de la care se cam impute tot (am patit o data ca a intrat unul in vagonul de metrou si s-a intins pe scaune si s-a imputit tot de de-abia asteptam coborarea). Acolo unele statii au la intrare aproape ca niste usi din pare orizontale care se invart cand bagi cartela, nu numai niste bariere

  15. Concluzia… Am vazut unele dintre lucrurile frumoase de aici si in alte parti, DAR NICIUNDE TOATE LA UN LOC si NICAIERI NU SE VALORFICAU ATAT DE MULT ARTA, CULTURA SI MONUMENTELE NATIONALE. Si este si CEL MAI ELEGANT METROU pe care l-am vazut. Cu gresia aia lucioasa pe jos si asa de curata… Arata exceptional.

  16. Te felicit, carina! Ai facut o continuare foarte buna. Imi pare rau ca nu am fost ieri pe aici si ca acum nu e asa multa lume. Ai prezentat chiar amanuntit toate cele. Cu hartile si biletele si semnele, iesirile si liniile te obisnuiesti repede. Mie chiar imi place foarte mult sa merg cu metroul si imi pare rau ca in Cluj nu avem asa ceva. Mi-ar placea sa stau intr-un oras care are metrou.
    Astept cu intres si partea a treia (SAM, cum specificai si tu in jurnal :P).

  17. Carina,am vizionat Aparatorul reginei,mai am un episod,dar……surpriza mare a fost in momentul cand in cadre am descoperit palatul si statuia imensa din fotografiile postate in linkul de mai sus! Ce bine era sa fi prins si tu perioada filmarilor!

    • Piata Gwanghwamun este o zona emblematica a Seulului situata chiar in centru
      este foarte frumos locul… il voi prezenta intr-un articol

  18. Abia astept ,locatii noi!

    • incerc sa scriu cat pot de repede si de des, dar interesaul pentru blog in aceasta perioada e destul de scazut… oamenii fie au examene, fie au plecat deja in vacanta :)

  19. Am ajuns si eu (“resedinta mea de vara e la tara”) si mi-a luat ceva timp sa umblu prin aeroport (nu puteam trece asa repede – pana mi-am luat tot ce trebuia si mai ales sa mai privesc pe ici si colo). Apoi, cu metroul! Am mai coborat prin niste statii – deh! curiozitatea!
    Draga mea, iti multumesc pentru aceste minunate si proaspete stiri din Korea!
    Mi se facuse un dor nebun! Fluturasi din stomac incepusera sa dea aprig din aripi! Credeam ca o sa-mi treaca, dar nu si nu! Mereu mi-e dor se ei (koreenii)! Cica intr-o viata anterioara am fost pirat si poate ca am umblat si pe acolo si am lasat o particica din mine! De aceea si acel “deja vu”!
    Si cand ma gandesc la ce ne mai pregatesti imi salta sufletul de bucurie!
    Propria experienta este cea mai buna invatarura si noi impreuna cu tine o traim!
    Apropo, din ce inteleg ati fost “pe cont propriu” nu printr-o agentie! De aceea ati putut face ce ati dorit, nu?
    Inca odata multumesc si astept sa ma plimb prin Seul! La cat esti de meticuloasa vom avea parte de multe lucruri frumoase si interesante!
    Felicitari pentru implinirea visului!

    • multumesc
      da, am fost pe cont propriu… e cel mai bine asa pentru ca poti sa-ti faci singur propriul program si daca esti inarmat cu informatii suficiente, stii exact unde vrei sa mergi si ce sa vezi

      • “daca esti inarmat cu informatii suficiente” de acest lucru m-ai convins! Tu ai facut totul “ca la carte”. Ai avut cu tine un bagaj imens de informatii, pe care l-ai imbogatit pe parcursul excursiei. Iubesti mult Korea si mai convins ca merita!
        Chiar mi-ai transmis din “savoarea ei” incepand cu sucul! Astept restul…si despre oameni obisnuiti.

        • daca stai sa te gandesti, toata curatenia, respectul pe care il au pentru munca, pt stramosi, pt tot ceea ce inseamna Coreea e legat de oamenii obisnuiti… nu stiu daca m-am facut inteleasa ce vreau sa spun… In fond, indiferent de ce ar face si ar spune autoritatile, daca oamenii obisnuiti nu ar avea acest grad de civilizatie, aceasta mentalitate, nu s-ar pastra nimic… cred ca la asta se reduce totul

          • Diferentele de clasa sunt evidente! Si din articolul d-nei profesor reiese acest lucru! Ma refeream la cei care sunt de conditie medie : cum arata chipurile lor pe strada (cei care nu circula in masini personale sau cu sofer). Voi ati circulat la diverse ore ale zilei – la pranz este asa de multa lume pe strazi ca in Bucuresti? Care este nivelul lor de trai.
            Curatenia te las mut de uimire si asta este indiferent de clasa sociala. Sunt lucruri pe care le invata din familie si la scoala si s-au pastrat in timp (ceea ce noi nu prea am facut – am cam distrus mereu trecutul). Si chiar nu au cersetori! Dar chiar nu au saraci? Intodeauna medalia are doua fete! Imi pun si eu niste intrebari.Imi cer scuze daca supar!

          • nu superi deloc… voi incerca sa raspund la aceste intrebari in articolele urmatoare

  20. ha deci merge? i-a sa vedem

  21. Mie imi este dor de suc-ul pe care ei il vand la pliculete sigilate cu pai si un pahar plin cu cuburi de gheta pe fierbinteala asta!

  22. wow… foarte frumos. Astept cu nerabdare restul povestii. Din curiozitate… la ce suma a ajuns totalul cheltuielilor pentru aceasta calatorie? Sper sa pot ajunge si eu vreodata pe acolo :D

    • preturile depind de multe
      avionul e cam 800-1000 de euro
      cazarea minim 1000 de dolari… depinde unde stai si cate zile
      apoi sunt restul cheltuielilor… depinde cat si unde mananci, ce vrei sa vizitezi, daca te duci in mai multe orase sau stai doar in Seul, transport etc
      pentru masa, zilnic, iti trebuie minim 25 de dolari…

      faci si tu calculele :)

      • O… e ceva. Dar merita. Va trebui sa ma pun pe strâns bani .:D

  23. da… sau niste suc cu gheata de la Dunkin Donuts :D

  24. Acum cand este ultima zi de leneveala,parca va invidiez si mai tare ,nu neaparat pentru plimbari si sucul cu gheata ci pentru faptul ca ati facut ce ati vrut ,pe cand eu a trebuit sa stau in casa si in urmatoarele 2-3 luni o sa fac plimbari destul de dese la dintar,dar poate nu o sa ma mai doara atat de tare!

    • important e ca ti-ai facut curaj si ai inceput sa te duci… sa vezi ce bine va fi cand o sa termini :)

  25. Hopa si eu!!!…cam tarziu, insa dupa o zi intreaga de invatare cum sa fii lider ,e bine si acum.Am vazut recenzia de vineri,insa n-am avut timp sa mai comentez, week-end-ul acesta am fost full, insa acum sunt acasa si ma bucur din nou de frumusetea Seulului si de felul cum ai asezat totul , sa ne atraga si sa ne indemne sa iubim Coreea de Sud si mai mult.
    Bravo!!!Bafta in continuare!!!!

  26. Mi-a placut. Muuuuult de tot!!!!!!!!!!!

    • ma bucur sa aud asta!

      • Nu trebuie sa-ti faci griji ca nu ne-ar placea vreodata ceva ce tine de Coreea…cel putin, nu din partea mea.
        Apropo…daca nu suna ciudat, si nu cred ca suna, dar oricum…Esti cumva din Craiova?Sau de altundeva din Oltenia?

        • din Craiova

          • Ce dragut!!!Eu sunt din Gorj, stau la sat, un sat la doar 5-6 km distanta de Novaci si am studiat la Scoala Generala din Novaci,iar in toamna voi merge la liceu.

          • e foarte frumoasa zona unde stai :)

        • tu de unde esti?

  27. Mai am o intrebare…sper ca nu sunt prea curioasa:Cine era persoana aceea imbracata cu tricoul acela albastru si cu acea plasuta frez in mana?Era o prietena, sau doar s-a nimerit acolo in momentul in care ai facut poza?

    • este persoana cu care am mers in Coreea

  28. M-am gandit la aceasta varianta, dar am zis ca e mai bine sa te intreb.Cred ca e Nicoleta.Nu?

    • asa este

  29. Si Craiova e un oras frumos,ultima data am fost in Craiova in luna mai,pe 10 mai mai exact,cu profesoara mea de engleza din America, cu o prezentare Power Point in cadrul unui proiect numit”Pom pentru pace”.

  30. In iarna anului 1395,regele Taejo(fondatorului dinastiei Yi) a schimbat numele noii sale capitale din Hanyang-bu in Hansong-bu si a dat un decret, prin care legifera ca pe o raza de 3 mile in jurul capitalei nu se puteau face inmormantari,nu se puteau face taieri de copaci sau orice alte plante,arbusti si nu se putea ridica vreun zid sau imprejmuire,fie ea de pamant sau piatra.
    Numele de “Seoul”,nu a fost niciodata numele oficial al orasului,substantivul “seoul” insemnand capitala/orice capitala.Unii istorici si lingvisti (de-ai lor,fireste) cred ca numele de azi al capitalei Coreei de sud a evoluat din vechiul “Sorabol”,capitala Sillei,nume care insemna,literar “centrul tuturor lucrurilor”.De-a lungul timpului,silaba “ra” s-a pierdut,iar “bol” a devenit in pronuntie “bul”.”b” se pierde si el in negura vremii,numele capitalei devenind “So-ul”.Misionarii francezi din sec.19 numeau in documentele lor,capitala Joseon,”Sye-oul”

    • Si eu ma gandeam ca poate, intr-un mod ciudat a evoluat numele de Seul de la Sorabol, dar presupun ca nu exista dovezi… Kamsahamnida. Multe informatii noi si interesante :).

  31. Am fost super impresionata de relatarile Carinei despre Seou-ul de azi..citind comentariile si vazand fotografiile,parca as fi fost si eu acolo..
    Pentru ca sunt la moda calatoriile in timp,imaginatia mea m-a indemnat sa fac o paralela intre ce a fost Seoul-ul la inceputul inceputurilor si ce este el astazi…Cea mai veche poarta a zidului care imprejmuia capitala,pe-atunci,era Sungnye-mun.Terminata in oct.1396,la constructia ei au lucrat 6.817 soldati din garnizoana Jeonju(provincia Jeolla),28 de cioplitori in piatra,44 de tamplari,63 de nituitori si 5 sculptori.Au fost folositi 1.500 de boi,pentru transport materiale,ridicare grinzi…

    • veti afla povestile tuturor portilor si le veti “vedea” imaginar pe cele car es emai pastreaza si azi

      multumesc, Mihaela pt aceste informatii

      • Mihaela E…..e o veche prietena a mea…care stie si impartaseste foarte multe povestioare interesante despre Coreea …si nu numai….multumesc mult Mihaela E…ca reusesti atat de simplu sa atragi privirile……

        • Astept si mai multe informatii despre vestigiile care s-au pastrat in Seul din vremurile de demult :). Palate, ziduri, porti, statui, biblioteci, scoli… de toate

  32. Hai sa condimentam acest frumos itinerar cu o melodie draga coreenilor (si mie) intr-o interpretare de exceptie (zic eu – este varianta care mi-a placut cel mai mult dintre cele gasite pe net. Este o combinatie de traditional si modern superba).
    Auditie placuta si sa va insoteasca pe parcursul excursiei in Tara diminetilor linistite!
    http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=1btvt2X10A4

  33. Super profesioninst este alcatuirea textului si imaginilor in acest articol( ca si in celelalte ) , foarte util pentru orice agentie d eturism sau ghid sau turist individual sau specialist trimis la miunca sau in schimb stiintific ( naval, nuclear sau autto in Koreeea ) Eu cred ca trebuie sa le oferi tuturor studentilor ingineri de proiectare , IT si transporturi, arhitectilor si constructorilor din Romania . Sa fim seriosi nu poate fi comparat metrolul di Seoul pe care il vedem mai sus cu cele din marile capitale europene sau chiar asiatice decit daca sint facute in ultimii 10 ANI , cind PROIECTAREA, APROVIZIONAREA CU MATERIALE; PERSONAL; GESTIUNEA SI MONTAJUL ; VERIFICAREA SI EXPLOATAREA -TOATE ASISTATA DE tehnicile IT actuale foarte avansate in toata lumea asiatica , dublate de fonduriel imense disponibile , face posibila si economic realizabila cooperarea geniilor lumii din America. Europa si Asia in aceste proiecte grandioase . Realizari similare , in China -vezi proiectul complexului in constructie YANDA international medical Center si conmplexul rezidentiale SEOUL PARK din BEEIGING )le urmaresc cu uimire zilnic pe CCTV -China international ( canal 428 pe UPC Bucuresti ). Sa ne aducem aminte ca toate aceste uluitoare realizari urmeaza dupa ce in anii 60 Koreea era pustiita si flaminda, deabea isi revenea dupa distrugatorul razboi 45-50 si distrugatoarea ocupatie japoneza 1919-1945 (vezi serialul BRIDE MASK actualmente pe KBS WORLD canal 712 pe UPC Bucuresti ). Despre China industriala si agricola inainte de 1990 numai cei peste 60 ani stiu ce cumplit este sa imparti saracia la multe , f multe guri . Secretul ti-l spune orice coreean sau chinez intelectual sau tinar student in strainatate – INVESTITA PERSONALA DE FAMILIE SI CEA GUVERNAMENTALA IN EDUCATIE la fel ca in vremurile imperiale : MERITOCRATIE iar pentru cei de categorie modesta alimentatie , sanatate etc . Multumesc mult pentru toate si te astept cu alte vesti .Imprima totul si cu voce -turism emotional pe DVD sau CD si pe un e-book pentru toti cei interesati in viitor . Pupici !!!

    • multumesc foarte mult pt aprecieri si, in acelasi timp, pentru informatii

  34. Daca vrei s afaci o fapta buna pentru viitorii studenti din Romania trimite o copie a tuturor articoleleor tale din Jurnal coreean pe BLOGUL personal al dnei inginer chimist rector la Politehnic aBucuresti si posibil ministru al educatie Dna Ecaterina Andronescu caci poate are ocazia si posibilitatea de modifica si face schimburi d estudenti si cursuri, specializari si stagii d emasterat/doctorat cu citeva universitati tehnice , medicale si IT de prestigiu din Buc, iasi, Craiova, Cluj si Timisoara cu cele din Koreea care au fost pe larg prezentate pe site-ul Koreeafilm.ro in anii precedenti ,cu mult profesionalism d evoi colaboratorii tineri si devotati ai acestui site . Spun acesta deoarece profesia mea este ing nuclearist pensionar cu 16 ani la constructie , montaj si exploatare la CNE-Cernavoda . Centrala noastra estesora geamana / copia unei centrale de conceptie canadiana -CANDU din care sint 6 exemplare construite in Koreea si alte 2 in China de catre Canada AECL deci sa nu ne fie rusine si sa asteptam cu increderre constructia unit 3 si 4 impreuna cu specialistii si cu fonduri imprumutate d ela ei ) . Cred ca ing IT, nuclearisti, navalisti si multi oameni d eafaceri sint deja pe ruta Romania -Koreea unde putem merge ca la Londra sau tel Aviv FARA VIZA timp de 90 de zile si cum ai spus si tu in articol nu ai avut nici o restrictie ( nu acelasi caz este in China d eazi ) . Multiumesc pentru tot ce faci .

    • voi incerca numai ca nu stiu care va fi reactia… :)

  35. Curatenie, curatenie, curatenie. Ordine, ordine, ordine. Metrou atractiv, eficient, modern, gandit bine. Eu nu am fost cu metrou in Bucuresti, pt ca nu am ajuns in capitala, dar am fost in Viena, Brno, Milano cu scoala, cand am fost mai adolescenta, dar metroul lor e plin de jeg. Sincer. Si ei sunt in Vest, oameni civilizati etc etc etc. Si mai zic ca noi esticii, dar uite ce fac oamenii din estul indepartat. Si eu vreau sa fie asa acasa, in tara, nu doar la metrou! Si in troleu si in tramvai si in tren si in autobuze si pe strada…. etc.
    Treaba cu gradul de protectie si cu inchiderea statiilor de metrou sunt ideii foarte bune. Pacat ca sinucideriile sunt in crestere in Coreea de Sud, din cauza stresului si a societatii competitive.
    Carina, multumesc pt a doua parte a jurnalului, astept a treia parte!
    :) :D

    • in scurt timp apare si partea a treia :)

  36. Draga mea, Carina, …..cum reusesti tu mereu sa ma distragi de la problemele mele cu ceva super…si foarte interesant despre ce ne place noua celor de aici foarte mult….COREEA DE SUD……si locuitorii ei………cultura ei….arta ei…….actorii ei!!!!!!wow!!….na…ca am spus-o…..frumoasele lor peisaje, frumoasele lor traditii, frumoasele lor costume, ….totul este ca un miraj………trebuia sa-i spunem …MIRAJUL COREAN……..MULTUMIM draga mea…….pentru informatiile tale atat de utile…si nu te mai scuza atat ca plictisesti….pe noi, cele interesate mai mult ca sigur nu plictisesti…si nici poze sa nu ti se para ca sunt prea multe…..asa atragi mai bine…..si mai vedem si noi exact cam cum este ….locul…metroul…..si ce ne mai prezinti tu….abia astept continuarea…..acest jurnal trebuia sa-l scrii intr-o revista cu specific corean…..pup

    • Pai este continuare ,a aparut capitolul 3 al Odiseei!

      • Si continuarea continuarii :)).

  37. Până şi metroul e o lată lume O.O Eu am ceva pentru metrouri, aşa că sunt sigură că m-aş fi învârtit ore întregi să descopăr locul fără să mă plictisesc o clipă. (am trecut prin aşa ceva în Austria, deci sunt sigură că în Coreea ar fi şi mai şi) Oricum, ce mi-a atras atenţia sunt adăposturile despre care ne-ai vorbit, sunt foarte curioasă cum sunt construite şi ce capacitate au. Apropo, câte poze ai făcut în total pe parcursul întregii şederi în Coreea? Cred că sunt mii :D

    • vreo 3.000 :)

  38. prea multa curatenie .prea ,straluceste totul …..jalnic …..nu tu un graffiti …..nu tu un nene cu vioara sau unul sa-ti aduca aminte ca ai un portofel sau daca-l mai ai? prea monoton pentru distractie ar trebui sa-i aducem la noi in vizita ……..glumesc ,cred ca e de la caldura …scuze
    multumesc Carina draga pentru toata munca depusa ….pupici dragelor si o adiere rece de la munte :) of pe unde o fi !!!! :( ca si cand sufla vantul tot cald este :((
    am inceput sa citesc un pic haotic recenziile dar pan la urma le pun eu cap la cap :)

    • ce dor mi-a fost de tine! unde ai disparut?

  39. woow chiar ca-i o minune! Dar să-l vezi pe viu! bună decizie ai luat să mergi în Coreea! Sper să mai ajungi!

  40. si pentru ca tot ii criticam de zor, am vazut la statia de metrou Victoriei ceva se se aseamana cu ce am vazut la Seul: cate iesiri si unde, o harta a metroului, si parca statile de pe linia 2.
    Deci se poate daca vrei!

  41. Citesc pe nerasuflate si incerc sa-mi reinnoiesc gandirea pozitiva………….imi zic:salveaza informatiile,la anul cand mergi la SEOUL ai nevoie de ele!Multumesc,Karina!

  42. pe youtube este un material video de la o televiziune din Coreea chiar despre statia de metrou unde stateam noi, chiar la iesirea 3
    unii turisti se plang ca nu e bine semnalizata si s-au ratacit doar… ma intreb daca aia sunt prosti sau doar imprastiati… eu desi nu stiu alfabetul hangul nu m-am ratacit nici macar o data :)))
    http://www.youtube.com/watch?v=TTQ08lIABY0&feature=relmfu

    priviti si voi! cu ocazia asta vedeti mai bine o statie de metrou si cum e ea semnalizata :)

  43. Carina multumesc pentru aceasta informatie, ca de fiecare data ma impresionezi placut, ce comparatie cu metroul ,,nostru ,, unde mizeria e ca la ea acasa, ce sa mai vorbim despre cum te comporti in metrou, sau cum se vorbeste la telefoanele mobile , fiecare ce doreste , de stim , chiar daca nu vrem sa ascultam, ce a facut x sau y, si multe discutii care pe unii nu-i intereseaza sau ii enerveaza la maxim, nu putem face aceasta comparatie, este foarte frumos ce ne-ai aratat tu, eu astept incontinuare ce ne vei mai scrie, ti-am mai sctris de cateori citesc comentariile tale despre Coreea(esti o fericita ca ai vazut-o) eu parca sunt alturi de tine si vizitez si eu acele locuri minunate, te sarut

    • plimba-te in continuare si prin urmatoarele locuri
      excursia va fi foarte lunga :)

Lasă un răspuns către carina72