koreafilm

Jumong: intre dragoste si resentiment

Written by koreafilm. Posted in K-drama, Noutati, Recenzii Koreafilm

Tagged:

p_10

Published on martie 08, 2011 with 37 comentarii

Jumong si Soseono: chintesenta valului coreean


Pe tot parcursul serialului Jumong putem remarca o anume tensiune generata de sentimentul cunoscut coreenilor sub denumirea de “han” (“resentiment”) … Remarcam faptul că cele două eroine principale, Yuhwa (mama lui Jumong) si Soseono (sotia lui, împărăteasa) au refuzat căsătoriile aranjate. Yuhwa, în tinerete, a refuzat o căsătorie aranjată spunându-i tatălui ei că pretendentul arăta ca un ”porc” si că va muri mai degraba decat sa fie de acord cu acest subiect. De asemenea, Sosuhno i-a spus tatălui său ”să îsi găsească altă fiică” dacă va insista să o mărite cu cel pe care l-a refuzat. Cu toate acestea, atât Yuhwa cât si Soseono au acceptat situatii în care au trebuit să renunte la marea dragoste a vietii lor.

Cele mai putin admirabile personaje ale serialului nu au putut face acest lucru. Regele Kumwa care este prins într-o căsătorie fără dragoste acceptată din motive politice, este obsedat de Yuhwa. Refuză să o lase să se alăture lui Jumong, preferând în cele din urmă să o înjughie într-o criză de pasiune intensă, în loc să o lase sa plece. Fiul să, Daeso este într-un mod similar, îndragostit de Soseono. Desi a acceptat o căsătorie aranjată cu Seollan, Daeso pretinde că este doar din motive politice si datorită faptului că este rege va putea să facă tot ce îsi doreste.

Bazându-se pe aceste fapte si având în vedere si alte circumstante, această drama se pare că favorizează, într-o oarecare măsură, iubirea romantică, dar în acelasi timp admitând că energiile ei puternice pot aduce daune grave dacă nu sunt urmărite într-un cadru etic si religios acceptabil.

Abordarea relativ liberală a lui Jumong asupra atasamentului romantic, transpare, in serial, si din descrierea relatiei homosexuale dintre Sayong, strategul sef al negutătorului Yuntabal, si Hyupbo, locotenentul lui Jumong. Desi la început acest subiect a fost destul de comic, într-un final legătura lor nu numai că a fost tolerată, dar si recunoscută public. Din această cauză, Jumong poate fie interpretat ca fiind in dezacord cu binecunoscuta cultura coreeană.

De asemenea, Jumong explorează variatii de modele de crestere a copilului (variind intre modele indulgente sau stricte). Cel mai mare contrast este între Regina Wonhu si Doamna Yuhwa. Regina Wonhu împreună cu rudele ei nu se dau în lături de la nicio măsură necesară pentru a le asigura celor doi fii privilegii, beneficii si pozitii importante. Ascund greselile de judecată ale tinerei printese, încearcă să elimine adversarii, si ajung să instige la revoltă si chiar la uzurparea tronului. În opozitie cu aceasta, Doamna Yuhwa după ce a realizat faptul că a făcut o greseală răsfătându-l pe Jumong este de acord să fie alungat din palat si trimis în exil pentru purtare iresponsabilă. Ea a declarat că a vrut ”să îl împingă jos de pe stâncă” si afirmă ”Trebuie să urce singur dacă vrea să îsi îndeplinească misiunea”.

Alti părinti sau tutori din acest serial se situează între aceste două extreme. Yuntabal îi oferă lui Sosuhno foarte multă libertate lăsând-o să conducă expeditii foarte periculoase în vederea negotului. El sustine că ”nu se asteaptă ca ea să preia conducerea fără a avea experientă”, că ”nu o poate proteja mereu” si că ”trebuie să meargă către o lume mai mare”. În acest sens, modelul de crestere a copilului sub umbrela protectoare a parintelui este criticată ca limitănd dezvoltarea copilului. Serialul sugerează că sustine un model mai strict sau, cel putin mai responsabil, exercitându-se prin formarea cresterii încrederii în sine, aceasta abordare îmbunătătind dezvoltarea copilului.

Practicile de crestere a copilului se conectează la subiecte mai largi precum dezvoltarea socială sau identitatea culturală. Tensiunile dintre indulgentă si disciplină, răspunzătoare pentru cresterea copilului sunt legate direct cu tranzitiile din societatea coreeană. Desi a fost călcată în picioare de către multi străini, sau tocmai din această cauză, cultura coreeană a avut tendinta de a se izola si de a afisa o fatadă parohială (sau limitată), etnocentrică. În mod ironic, identitatea coreeană a devenit una privilegiată acoperită de legături de sânge omogene, de formalismul Confucianist si de un nationalism aproape fanatic. Dar acest lucru masca o nesigurantă sau chiar dezgust fată de sine în privinta tragicului trecut coreean. Este posibil ca aceste structuri de îngrădire să fi avut un rol în păstrarea identitătii coreene în conditii de oprimare, dar sunt mai putin semnificative ba chiar problematice, deoarece Coreea a reusit sa paseasca pe scena internatională.

Procesul de cautare prin care trece eroul si călătoria lui de transformare, spiritualitatea si religia, politica si economia, cultura sunt teme importante abordate în serialul Jumong. Cu toate acestea, călătoria eroică de căutare si transformare a lui Jumong reprezintă principalul subiect al acestei drame si este de asemenea principala sursă a atractivitătii acesteia. La începutul serialului, Jumong este departe de a fi un erou. De fapt el este patetic si incompetent, hărtuind servitoarele de la palat si fiind cu totul incapabil de a se proteja pe sine sau pe oricine altcineva.

În primele fragmente ale dramei el renunta la atitudinea indolentă, se auto-disciplinează, deprinde arta militară a luptei cu sabia si a tragerii cu arcul, îsi descoperă adevărata identitate (este  fiul lui Haemosu) si se dedică eliberării refugiatilor, îl alungă pe Han si restabileste Vechiul Joseon.

În episoadele mai îndepărtate el îsi dezvolta capacitatea de conducere, dezvoltă legături strânse cu oamenii lui, le iartă neajunsurile, câstigă asupra asa-zisilor inamici si la final promovează non-violenta ca fiind o componentă esentială a unificării nationale.

Asa cum s-a afirmat, la începutul serialului Jumong este departe de a fi un erou. Însă, există circumstante atenuante. Atât el cât si mama lui au fost fortati să se ascunda pentru a supravietui furiei Reginei Wonhu si a fiilor acesteia din cauza geloziei de care dădeau dovadă. Strategia de supravietuire a lui Jumong era să joace rolul incompetentului pentru a nu fi perceput drept o amenintare. Strategia lui este descoperită în momentul în care adevăratul lui tată, Haemosu iese la suprafată după douăzeci de ani de detentie si astfel au loc o serie de evenimente care conduc la trezirea lui Jumong.

Exilat de la palat, Jumong îl întâlneste pe Haemosu pe care îl priveste ca pe un profesor, îi devine ucenic si astfel îsi descoperă talentele înnascute în artele militare. După ce Haemosu este ucis de către cei doi frati vitregi ai lui Jumong, acesta din urmă îsi află adevărata identitate si porneste într-o călătorie pentru a afla ce a făcut tatăl lui si de ce. El călătoreste către Hyunto, unul din principalele comandamente ale Han-ului, unde este martorul suferintei refugiatilor si se hotărăste să continue misiunea tatălui său.

Restul serialului urmăreste victoriile si esecurile lui Jumong în timp ce încearcă să îndeplinească ”marea misiune” si în cele din urmă reuseste să elibereze refugiatii, îl alungă pe Han si restaurează Vechiul Joseon (sub forma unui nou stat Koguryo).

Unul din principalele lui atribute este abilitatea de a trage o line clară între ”determinarea de a lupta până la moarte” si nesăbuintă.

Acest serial aduce o critica impulsivitătii, care duce la represalii asupra celorlalti. Jumong oferă o alternativa la cultura răzbunării care de altfel se infiltrează de-a lungul serialului. El sfătuieste un soldat care si-a pierdut părintii din cauza Han-ului ”să lase la o parte ura pe care o simte înăuntru” spunând că ranchiuna ”poate fi atât o fortă cât si o slăbiciune” si că răzbunarea poate veni doar atunci ”când vom simti si vom sti de ce trebuie să învigem Han-ul”.

El îi tine pe soldatii săi de la răzbunarea care ar fi dus la un masacru spunându-le să ”facă în asa fel încât moartea lor să merite si astfel să contribuie la construirea unei natiuni”. La momentul ocupării comandamentului Hyunto, îsi dă seama că refugiatii doresc să ucidă prozonierii, în special pe guvernatorul Han, dar le sugereaza că îsi pot satisface furia salvand alti refugiati prin schimbul de prizonieri. Refugiatii recunosc faptul că s-au grăbit si îi spun lui Jumong că îi vor respecta dorinta.

Într-una din seriile cu cea mai uimitoare răsturnare de situatii,  Jumong se hotărăste să unifice triburile coreene rivale cât si micile state prin mijloace non-violente. Inspirat de un oracol care spunea că ”aceasta este dorinta Cerului”, Jumong accepta circumstante umilitoare, pentru a putea astfel câstiga supunerea, într-un mod natural, a celorlalti, inclusiv a fratilor lui vitregi, printii din Puyo.

Căutarea eroică a lui Jumong si călătoria sa de transformare îl conduce într-un final la nivelul eroului pacificator si unificator de natiune. Jumong oferă aceste aspecte într-o manieră dramatică, lucru care semnalizează o schimbare importantă în drama istorică coreeană (asa numita Sageuk).

Acestea erau materia primă a filmului coreean si a industriei cinematografice dar au decăzut în decursul anilor `90. Unul dintre motive a fost faptul că Dinastia Joseon (1392 – 1910) a fost în cea mai mare măsură exploatată la maxim. Un al doilea motiv a fost acela că dramele deveniseră prizonierele documentelor oficiale.

După cum spunea un critic, „Odată cu apariţia nenumăratelor drame moderne care se laudă cu feţele tinere ale actorilor şi povestiri uşor de digerat, cine ar sta să se uite la bărbaţii bătrâni cu bărbi false, care regurgitează replicile din complicatele arhive istorice?

Soluţia care a ajutat la alimentarea „valului coreean”, a fost drama „de fuziune” (fusion drama).

Aceasta a folosit într-un scenariu dramatic scenele de lupta alaturi de tradiţie şi cultură modernă, relevante pentru o audienta din afara Coreei. De asemenea, noul gen evidenţiază personajul pentru a-l face cat mai atractiv.

Hur Jun (2000) a urmărit eroul de la începuturile lui umile până la momentul în care a cunoscut succesul in medicina tradiţionala coreeana. Giuvaerul Palatului (2003) renunta la  modelele patriarhale precedente înfăţişând povestea unei femei din popor, pe nume Jang Geum, care a devenit prima femeie medic regal din Joseon.

Jumong este una din dramele recente de tip Sageuk (serial istoric) care utilizează acest gen pentru a atinge subiecte contemporane. Se concentrează asupra transformării personale, reflectând în mod general asupra schimbărilor din societatea coreeană.

Jumong este o drama extraordinar de bogată, de proporţii epice, care atrage atentia asupra unor probleme moderne legate de religie, politică, economie şi cultură. Ea rezonează cu un număr de teme ce ţin de cultura coreeană. Faptul că a atins o audienţă globală sugerează că tratează subiecte de importanţă largă, sau cel puţin care prezintă un interes general. Cu toate acestea, orice universalitate pe care seria ar putea-o revendica este probabil datorată fie unei teme specifice, fie chiar interacţiunii dintre tradiţie şi modernism.

Despre koreafilm

koreafilm

Browse Archived Articles by koreafilm

37 comentarii

There are currently 37 comentarii on Jumong: intre dragoste si resentiment. Perhaps you would like to add one of your own?

  1. Ce recenzie minunată!

  2. super recenzie!felicitari si multumim kf:)

  3. Kf,foarte frumos articolul,şi foarte interesant ce aţi spus despre alimentarea valului coreean cu drame tip fusion.
    Un articol foarte complet,felicitări :)

  4. Multumim kf pentru acest mini-rezumat. A fost un serial superb! Una din cele mai bune drame coreene pe care le-am vazut. Jumong e numaru 1 pentru mine. A avut de toate aceasta Drama. Si chiar nu ma asteptam ca intr-o drama istorica coreeana sa fie abordat un subiect ca Homosexualitatea.A fost total surprinzator pentru mine.Mai ales ca a fost prima drama pe care am urmarit-o cun un astfel de subiect.Am ras teribil la unele scene. :))=)) Multumim mult koreuta.Imi cer scuze pentru greseli.Noapte buna tuturor!!

  5. MULTUMIM PENTRU ACEASTA MINUNATA RECENZIE!
    FOARTE BINE CONCLUZIONATA!
    FELICITARI!:)!
    KAMSAHAMNIDA KOREUTA!:*!>:D<!!!!!

  6. MULTUMIM KOREAFILM PENTRU ACEASTA MINUNATA RECENZIE!FOARTE BINE CONCLUZIONATA!
    FELICITARI!:)!
    KAMSAHAMNIDA KOREUTA!:*!>:D<!!!!!

  7. Felicitari pt aceasta recenzie complexa si cu informatii interesante. Jumong este un serial deosebit.

  8. multumim foarte mult pentru aceasta recenzie…

  9. Ei bine eu o sa fiu “oaia neagra” si am sa spun ca abia astept sa se termine jumong. Urmeaza Dong Yi. Deja nu mai am rabdare…

  10. imi pare rau ca se termina jumong si astept cu nerabdare Dong yi…sper doar sa nu am deja un sentiment de deja vu si sa semene prea mult cu furtuna la palat!

    A fost un film bun si a transmis mesaje bune!

  11. a aparut rezumatulllll>:D<

  12. Frumos rezumat ,dar cu un limbaj putin prea academic si scortos.S-au punctat foarte bine,relatiile dintre personaje,s-a evidentiat mesajul filmului,inclusiv cel de subinteles.Din aceste randuri nu reiese caldura emanata de acest film.

  13. Foarte frumos! Imi place ce am citit. Pentru mine Jumong va ramane mult timp un serial special pe care o sa-l revad, episodic sau intreg ori de cate ori voi avea nevoie sa imi amintesc ca nimic nu poate fi atins daca ai incredere in drumul tau.
    Pentru mine Jumong va ramane un exemplu de viata, pentru ca mesajul este mai mult decat actual.
    Multe dintre personajele filmului sunt de fapt oamenii de langa noi, e drept moderni, dar atat de asemanatori.
    Felicitari pentru aceasta recenzie minunata!

  14. @Livia părerea mea este că această recenzie descrie perfect ceea ce a transmis acest film, chiar dacă s-a folosit acest limbaj academic…iar căldura de care faci tu vorbire nu prea a existat în acest film, personajele nu au emanat deloc căldură, deoarece subiectul a fost tratat la rece, cu judecata la rece, nicidecum cu căldură (cu mici excepţii cum ar fi Yuhwa şi Yesoya, singurele personaje care într-adevăr au degajat căldură sufletească)
    kfilm mi-a plăcut foarte mult cum aţi scos în evidenţă diferitele modalităţi de educare al copiilor. sunt de părere că cel mai bine a procedat Yontabal :)
    Jumong este un serial cu un subiect interesant, fascinant, dar, nu-l pot posta pe locul 1, este undeva pe locul 5.
    Felicitări Kfilm pentru această minunată recenzie.

  15. O analiza excelenta a serialului Jumong. Felicitari Koreafilm.
    La finalul fiecarui serial pe care l-am vizionat am avut o parere de rau ca se termina, ca ma despart de eroii preferati: Dae Jang Geum, Yi San, Bidam & Co., Jumong…. Este meritul actorilor care au reusit sa dea viata acestor personaje minunate si ne-au facut sa le indragim.

  16. Exceptionala aceasta recenzie a serialelor istorice coreene, felicitari. Eu ma astept la mai multe astfel de recenzii, care sa ne arate mai bien felul de a fi al poporului coreean. Sunt multe de spus aici, dar e foarte clar ca au un mare respect fata de propriile lor valori, ceea ce nu este valabil si pentru noi… Intr-adevar, de fiecare data cand se ajunge catre finalul serialului, regret ca trebuie sa ma despart de eroii preferati: Yi San in primul rand, apoi Jumong, Dae Janggeuma si apoi Hur Jun, cam asta este ordinea pentru mine.
    Si imi pare nespus de rau ca nu putem vedea Regatul Vantului. Normal era sa termine toata seria, dar asta este, o alta trasatura a romanului, se multumeste cu ce i se da. Ni se da accesul la fenomenul cultural, dar cu picatura si numai cat vor ei, TVR-ul, sa nu care cumva sa ne lase nici macar sa vedem tot serialul. Aseara au taiat din episod chiar la sfarsit…

    • :-|

  17. Aceasta recenzie a lui Daniel,din pacate nu este la nivelul filmului,tocmai datorita limbajului “fabricat” cu mintea si nu trecuta printr-un talent
    literar de exprimare,chiar daca ideile de baza sunt
    bune.Imi exprim regretul ca este cea mai slaba recenzie aparuta ,de cand citesc acest blog.
    Repet ideile de baza sunt bune dar invelite intr-un limbaj pretentios si-au pierdut valoarea.

  18. Si totusi …daca am retinut bine dintr-un alt serial A king of legend ,parca sfarsitul relatiei intre Jumong si Soseno se petrece in decursul vietii lor active cind Soseno pleaca furioasa si in tinuta de razboinic din Goguryeo impreuna cu fiul eicare va deveni rege , parca cel de al doilea Onji si cu insotitorii .Ei se coboara spre sud pe paminturi fertile din partea d evest a peninsulei unde infiinteaza regatul BAEKJE si este considerata unicul stamos intemeietor al acestui regat. Oare vom vedea asta in final sau se opreste in perioada de maxima glorie ?Ma insel eu ? Cine stie istorie sa ne lamureasca va rog!

  19. Soseono pleaca cu amandoi fii, pentru ca nici unul dintre ei sa nu fie sa nu participe la luptele de suprematie, asa cum s-a intamplat intre Daeso, Youngpo si Jumong. Din cate am inteles, Piryu este cel care intemeiaza Baekje. Din cate am inteles, in Regatul Vantului Yeontabal tot mai incearca sa-l sape pe Yuri…

  20. eu din cate stiu Onjo este intemeietorul Baekje…

  21. sunt multe de invatat de la acest serial…de la gestionarea conflictelor la modul in care sa-ti indrepti toate sentimentele negative spre o cauza mult mai dreapta si mareata…recenzia mi se pare potrivita pt acest moment al vizionarii…pana acum toti ne-am facut o parere despre serial si descoperim sau nu anumite conexiuni

  22. Multumesc de raspuns . Si mie imi place ff mult serialul si sper sa il editeze TVR pe discuri tradus sa il revad eu peste ani . Oricum este socanta diferenta intre chipul actorului cu mustati si barba negre de la final si chipul lui din nou tinar ca detectiv in serialul modern . intradevar un tinar foarte talentat si de durata lunga. Alta intrebare ? Ochii actorului tinar care il joaca pe IURI imi aduce aminte de ochisorii negri si chipul expresiv al actorului- copilul care la jucat pe YI SAN copil care fuge cu fetita . Este tot el dupa ani de zile ? Foarte interesant cum expresia ochilor si mimica ma fac sa ii memorez si chiar sa ii recunosc actorii tineri sau maturi , femei sau barbati din filmele istorice in serialele moderne de acum in vizioanare pe KBS. La noi , recunoastenm imediat timbrul vocii si nu ochii si expresivitatea privirii coreenilor indiferent de geomeria fetei . Trebuie sa marturisesc ca imi plac chipurile din grupurile K-POP dar parca mai frumosi sint cind sint istoric creati scenografic . Priviti pe SAYONG care chiar iti este drag si delicatetea feminina o joaca excelent si ce repulsie provoaca majoritatea europenilor dezlantuiti din parada gay.

  23. Cri,nu sari pe mine,nu am zis ca nu-mi place recenzia !Am zis ca este complexa ,a subliniat tot ce se putea din film,pentru acest lucru numai de bine si felicitari condeiului!Referitor la caldura,ea este prezenta mereu in film,nu ma refer strict la relatiile de iubire,ci la caldura care emana din fiecare personaj in parte.poate am eu buba la scufita si nu ma pricep sa redau in cuvinte,ceia ce vreau sa exprim.In cateva cuvinte ,sa subliniezi,chintesenta filmului,e lucru mare si de apreciat!Nu oricine se pricepe !Daca am jignit pe cineva ,scuzele mele ,nu asta am dorit!

  24. @Liviuţa da eu nu am sărit pe tine scumpete, doar am spus că serialul nu prea a emanat căldură. aşa am simţit eu. nici eu nu am vrut să supăr pe nimeni. scuze :D

  25. Multumim KoreaFilm pentru acesta recenzie, o “scanare” obiectiva si plina de invataminte, pentru a intelege mai bine toate conexiunile istorice, culturale specific coreene care fac din personajul Jumong un simbol national! O sa ne fie dor de toate personajele, ca de obicei, cand un serial coreean se apropie de sfarsit…

  26. Eu apreciez cum a fost facuta recenzia.O sa-mi fie dor de Jumong si de toate personajele serialului.Cei care au realizat acest serial au facut-o cu profesionalism,dragoste pentru tara lor si respect pentru noi cei care l-am urmarit si pt. cei ce-l vor urmari ani de-a randul de acum incolo.Nu mai putin sunt de apreciat si cei care se ocupa de acest blog cu tot ce inseamna asta.Va multumim.

  27. O frumoasa recenzie despre un film minunat.
    O recenzie facuta mai mult cu mintea decat cu sufletul si atunci pare mai distanta dar care atrage atentia asupra unor aspecte care atunci cand o faci numai cu sufletul pot trece neobservate.
    Eu tare as fi curioasa sa citesc niste recenzii facute de specialisti adica critici de film.

    • Exact.

  28. interesant….,mi as dori ca jumong sa nu se termine ,nu stiu daca o sa ma pot obisnui cu dong yi in locul lui jumong ,sunt niste filme total diferite

  29. Ei da Floricel exact asta am vrut sa spun!Ce bine le-ai potrivit!

  30. mia placut jumong si mia placut si REGATUL VANTURILOR si mai ales ca song il gook a jucat in amandoua :D:D

  31. Mai bine de ata nu se putea spune FELICITARI MULTE CU PUPICI MULTI :-*:-*……….KOREUTA>:d<

  32. mia placut super mult serialul……………super tare

  33. ce interesant
    dragul general Jumong…ft frumos

  34. jumong al nostru♥
    printe al inimilor noastre te iubim~♥♥

    • Of….miss you.
      Acum,recitind recenzia,imi dau seama cat de mecanizata este…

Leave a Comment