de Ana-Maria Ruse
In cadrul unei conferinte on-line, Academia de Studii Coreene (AKS) a oferit, pentru cei care aveau întrebări legate de drama Chuno-Vânătorii de sclavi(KBS 2010), o serie de răspunsuri, bazate pe faptele istorice reale. Întrebarea care cred că a ajuns pe buzele celor care au vizionat serialul este: „Chiar au existat vânătorii de sclavi”?
În secolul 18 numărul de sclavi fugari crescuse foarte mult, iar guvernul a căutat diferite soluţii pentru a împiedica fuga acestora, soluţii care s-au dovedit ineficiente. Atunci proprietarii sclavilor au început să caute singuri soluţii pentru a-şi recupera robii.
Sokdaejon spune că guvernul pedepsea vânarea ilegală a sclavilor făcută de vânătorii angajaţi de nobili, pentru a reduce practicile violente ale acestora şi ale vânătorilor. Proprietarii trebuiau să obţină acordul guvernului înainte de a-şi angaja vânători de sclavi, dar în cele mai multe cazuri ei nu respectau regula. În înregistrările istorice se spune că vânătorii erau răsplătiţi cu premii, fie în bani fie în alte lucruri necesare.
La fel şi în serialul Chuno, vânătorul Dae-gil şi trupa lui erau răsplătiţi cu sume de bani, însă erau angajaţi de oficiali ai guvernului, sau chiar de oameni influenţi cum erau miniştrii sau guvernatorii.
Imagini din Chuno-Vânătorii de sclavi
Conform Chuangeupgukan, un registru în care erau înregistrate mărturiile ucigaşilor, vânătorii de sclavi câştigau bani, dar câştigurile lor erau considerate ca fiind adunate incorect.
În unele cazuri, nobilii îi trimteau pe ceilalţi sclavi să-i găsească pe fugari.
Chiar erau sclavii marcaţi?
În Chuno vedem cum sclavii erau marcaţi prin ardere cu fierul încins, fie pe frunte, fie pe obraz sau pe piept cu semnul Nobi, 노비 termenul folosit pentru scalvi. Dar în realitate chiar se întâmpla acest lucru? Se pare că o înregistrate istorică din 1506 spune că tiranul rege Yeonsangun a ordonat ca sclavii fugari să fie marcaţi, dar era o măsură extremă, care nu a fost niciodată implementată şi chiar interzisă în 1740. În schimb, sclavii erau înregistraţi în registrele sclavilor, prin care se făcea tranzacţionarea lor. Sclavii aveau chiar şi documente care le atestau identitatea.
Sclavii marcaţi din Chuno
Cine devenea sclav?
În Chuno, pe timpul regelui Injo, la începutul secolului 17 se prezintă că mai mult de jumătate din populaţiei căzuse în sclavie. În timpul dinastiei Joseon, sclavia se baza pe rudenie, conform ierarhiei confucianiste rigide. Conform legii, dacă un părinte era sclav, atunci şi copiii lor deveneau sclavi, iar dacă un nobil avea o sclavă în proprietate, şi aceasta năştea un copil, el devenea automat sclav şi proprietatea acestuia. Stăpânii le permiteau sclavilor să se căsătorească, şi chiar îi ajutau în privinţa asta, bineînţeles pentru faptul că ei aveau avantaje, dacă sclavele năşteau copii, atunci numărul lor de robi creştea.
În realitate, sclavia în timpul Joseon era în proporţie de 30-40% din populaţia ţării.
Ucigaşii de asemenea erau pedepsiţi cu sclavia, iar unii deveneau voluntar sclavi, din cauza sărăciei; devenind sclavul unui nobil aveau un acoperiş deasupra capului şi mâncare, fie ea şi puţină. Unii îşi vindeau şi copiii, tot din cauza sărăciei, transfomându-i astfel în robii nobililor.
În serial vedem cum Song Tae Ha, care iniţial fusese militar din înalta clasă, devine sclav după ce i se înscenează furtul unor recolte din proprietatea statului. AKS specifică documente ca Daejeonhoetong(Compendiu al Codului Naţional) în care se dovedeşte că astfel de cazuri chiar au existat în timpul Joseon.
Oh Ji Ho, în rolul lui Song Tae Ha
Putea sclavii să-şi schimbe destinul?
Analele regelui Yeongjo „Yeongjo Sillok” vorbesc despre un sclav, pe nume Eom Taek Ju care fugise şi chiar trecuse examenul de stat devenind ofiţer civil la curtea regală. Curând adevărata sa identitate a fost descoperită, iar regele Yeongjo l-a pedepsit trimiţându-l în exil pe insula Heuksan, unde a redevenit sclav. Din exil el a reuşit să fugă spre Seul unde a început să critice în public statul, fapt care era considerat trădare. Asta i-a adus arestarea şi torturarea până la moarte, dar a fost un caz care a scos în evidenţă voinţa umană de a depăşi obstacolele cauzate de diferenţa de clasă socială.
De asemenea în serial vedem cum Eonyeon şi fratele ei scapă din sclavie după ce acesta dă foc casei lui Dae-gil şi încearcă să-l omoare pe acesta, ajungând într-o situaţie mai bună, în care Eonyeon trebuie să devină soţia unui nobil.
Lee Da Hae, în rolul sclavei Eonyeon
Care erau îndatoririle sclavilor?
Sclavii trebuiau să cureţe mormintele, să se ocupe de ceremoniile religioase pentru strămoşi, să-i păzească pe stăpânii lor şi să lucreze câmpurile. Cei care erau sclavi în cadrul oficiilor publice avea îndatoriri pe măsură. Deşi pare ciudat, sclavii puteau deţine pământ, pe care îl munceau şi pentru care plăteau taxe. Existau chiar şi sclavi „independenţi” care îşi puteau cumpăra libertatea.
Când a dispărut instituţia sclaviei?
Statutul sclaviei a început să fie diminuat în a doua jumătate a dinastiei Joseon şi instituţia a fost abolită în cele din urmă, odată cu reformele Gabo (1894-1896) din timpul domniei regelui Gojong, reforme care au venit ca răspuns la Revolta ţărănească Donghak (1894). Reformele Gabo au abolit sistemul claselor sociale ierarhice.
Surse: hancinema.net, muninn.net
Surse poze: dramacrazy.net
14/01/2011 la 4:04 pm
foarte interesant. Felicitari, Ana.
14/01/2011 la 4:05 pm
sa n-o uitam nici pe Dong Yi care si-a depasit cu mult conditia de sclava ajungand pe a doua pozitie la Curte, dupa regina.
14/01/2011 la 5:13 pm
Foarte frumoasa prezentare si in detaliu,ma ajuta sa inteleg mai bine acest film pe care deja l-am vazut!
14/01/2011 la 5:14 pm
Si ca sa nu te superi ai si tu votul meu !
14/01/2011 la 5:33 pm
frumoasa prezentare !eu m-am cam lungit cu vizionarea serialului,deoarece greu l-am gasit tradus asa ca ,o sa-l incep de la ep 1 cu multumirile de rigoare si pupici celor care-si dau osteneala sa ni le traduca si sa ni le puna pe tava ca noi sa ne delectam .
multumesc ana pentru readucerea lui in discutie intr-o ampla prezentare
pupici
14/01/2011 la 7:38 pm
Multumesc,ma bucur ca v-a placut.
14/01/2011 la 8:14 pm
interesant!!<3
felicitari Ana
14/01/2011 la 8:44 pm
Felicitari ana; foarte frumos.
14/01/2011 la 8:51 pm
Livia,multumesc pt vot :D
Oltea,Mirabel multumesc si voua.
14/01/2011 la 8:52 pm
Carina,sigur ca da.Nu am uitat-o pe Dong Yi,doar ca aici am facut paralela cu Chuno.
14/01/2011 la 9:23 pm
foarte interesant articolul si util,dar in hatisul
acesta al unei istorii care se intinde pe mii de ani,pornind de la o cercetare se ajunge la alte intrebari…
si tot asa mai departe…incat ma intreb ce se poate afla despre Reformele Gabo…?
Frumos scris ,bravo!
14/01/2011 la 9:41 pm
Anja,se pot spune multe despre reformele Gabo.Poate le voi aborda candva.
14/01/2011 la 9:46 pm
ana,am inceput serialul ,si trebuie sa spun ca imi place mult,sper sa termin cele 24 ep,pana duminica …
si o sa comentam atunci…(Hwang Jin Yi)
14/01/2011 la 9:46 pm
multumim pentru articol ana! o parte din el il citisemsi eu pe net in engleza! interesanta perspectiva de analizat! pacat de oamenii aceia care erau sclavi!
14/01/2011 la 9:58 pm
Interesanta paralela,am vazut primul episod din Chuno,chiar ma intrebam daca sclavii erau intr-adevar marcati…acum inteleg mai bine despre ce e vorba in acest serial…pacat ca nu am timp sa-l vad…ma bucur ca pana la urma a fost abolit sclavismul…cam tarziu dar e bine si atunci…
Multumim ana,foarte frumos!!
15/01/2011 la 12:30 am
Trista soarta aveau acesti oameni.
Chiar ma cam speriasem in Chuno cand am vazut ca-i marcau cu fierul, dar acum am aflat ca erau multe exagerari.
Multumim de informatii Ana!
15/01/2011 la 10:34 am
Anja,ce rapida esti :)
Abia astept impresiile tale.
Multumesc si eu Andreea,Ana si Ramona,ma bucur ca v-a placut articolul.
15/01/2011 la 4:49 pm
Un articol foarte bun.
Cand ma gandesc la sclavie imi vine in minte automat situatia slavilor negri din Sua. Si daca ma gandesc bine mi se pare mult mai fara inima sa il faci sclav pe un compatriot decat pe un strain. Ce credeti?
15/01/2011 la 4:52 pm
Frumos realizat, Ana! Felicitari! Sunt multe date istorice despre sclavie, am inteles ca aceasta a aparut inca din perioada Goryeo…ar fi frumos daca ai continua :)
15/01/2011 la 5:01 pm
urătă soartă aveau acei oameni:)
@carina nici de Jang geum nu trebuie să uită, pt că şi ea a fost sclavă la un moment dat şi ajuns prima femeie medic.
15/01/2011 la 5:04 pm
Crib,am mai spus si mai sus,nu aveam de ce sa fac referire la Dong Yi,sau la jang-geum cum spui tu,pt ca eu am facut o paralele cu Chuno,nu cu mai multe seriale.
15/01/2011 la 7:20 pm
o recenzie foarte interesanta. Chiar puteau detine pamant?
15/01/2011 la 8:47 pm
Da Ramona,aveau acest drept,dar bineinteles trebuiau sa plateasca taxe pentru el.
15/01/2011 la 11:16 pm
SUPERBA SI INTERESANTA RECENZIA;LA FEL CA SI FILMUL!
MULTUMIM ANA!
FELICITARI!:)!!
16/01/2011 la 8:50 pm
Multumesc si eu,KHJ.
19/02/2011 la 10:52 pm
De neratat, intr-adevar! Este impresionant cum gasesc ei sa faca un serial din orice aspect, cat de mic si neinsemnat ar parea…
07/05/2011 la 2:22 pm
Nu pot sa ma abtin sa nu compar serialele acestea, care sunt efectiv o sursa nesecata de inspiratie cu seriile astea televizate americane, atat de superficiale si de prost gust, nu inteleg cum isi pot pierde unii timpul urmarindu-le constant (sper ca nu jignesc pe nimeni). Abia astept sa urmaresc Chuno. Foarte faina recenzia, multumim pentru informatii!
07/05/2011 la 2:23 pm
Mersi Andreea :)
Sper să-ţi placă Chuno.
22/10/2011 la 5:27 pm
Nici nu incape comparatie intre “industria” americana de filme, care a degenerat in comercial de foarte mult timp, si cele coreene istorice care nu imita nimic altceva ! Este o diferenta ca de la cer la pamint…….
22/10/2011 la 5:29 pm
Nici nu poate fi vorba despre vreo comparatie intre cele doua categorii……..
07/05/2011 la 10:52 pm
Ana, multumim! Foooarte interesant! Super. Genial. Chiar deseori ma intreb daca ce vad in seriale – in special cele istorice – s-a si intamplat :D Multumeesc! Mi-ai citit gandurile ! :)