Mihai Fulger [KF]

Anotimpurile omului

Written by Mihai Fulger [KF]. Posted in Recenzii Koreafilm

Tagged:

001

Published on august 29, 2010 with 13 comentarii

de Mihai Fulger

Daca v-ati obisnuit cu filmele foarte violente ale lui Kim Ki-duk si n-ati vazut inca Bom yeoreum gaeul gyeoul guerigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring , atunci veti fi foarte uimiti si, posibil, foarte incantati. Primavara, vara, toamna, iarna… si din nou primavara (titlul sub care a rulat si pe micile noastre ecrane), al noualea lungmetraj al regizorului, desi nu complet lipsit de violenta (insa aceasta este prezentata mai subtil, iar o crima nu ajunge pe ecran), este mai reflexiv/contemplativ decat filmele anterioare ale lui Kim Ki-duk.

Premiera sa mondiala a avut loc la Festivalul de la Locarno, unde filmul a fost primit elogios de critica internationala. Apoi, el a fost prezentat in multe festivaluri ale lumii si distribuit cu succes in Germania, Spania, SUA si alte teritorii, apoi lansat pe DVD in editii de colectie. Ceea ce nu l-a facut insa sa prinda prea bine la publicul coreean – dupa cum se stie, Kim Ki-duk este unul dintre regizorii care au mai mare succes in strainatate decat in propria tara.

Cele cinci anotimpuri din titlu corespund celor cinci capitole ale filmului si celor cinci stadii ale vietii (sau, daca preferati, ale „carierei”) unui calugar buddhist; asadar, anotimpurile nu se succed imediat, ci au un interval de ani buni intre ele.

Statisticile ne spun ca, din procentul de peste 40% de sud-coreeni care au afilieri religioase, 34% sunt buddhisti, iar 30% – crestini. Kim Ki-duk este crestin si in tinerete a petrecut doi ani intr-o manastire pentru persoanele cu defecte de vedere (dupa cinci ani in… marina), ba chiar a avut de gand sa se preoteasca. Parabolele buddhiste pe care le prezinta in film sunt partial extrase din textele sfinte, partial nascocite. Acest lucru i-a deranjat pe unii buddhisti practicanti, insa publicul occidental a fost satisfacut (desi se obisnuise cu violenta regizorului), deoarece Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring i-a oferit exotismul pe care-l cauta, in general, in filmele asiatice.


Toate evenimentele de pe ecran au loc intr-un peisaj edenic. In mijlocul unui cristalin lac montan se afla un templu plutitor, la care se ajunge patrunzand printr-o poarta si apoi lasandu-te purtat de o barca. La inceput aici, indiferenti la lumea din jur, traiesc un batran calugar budist (Oh Young-soo – A Little Monk) si foarte junele sau discipol. Ei nu au nume (la fel ca si celelelte personaje importante din film, dintre care unul nici macar nu-si arata fata), deoarece iluminarea religioasa, in buddhism, se manifesta si prin extinctia sinelui: aspirantii abandoneaza ideile de identitate si individualitate, percepandu-se doar ca parte a unui intreg.

Primavara corespunde inocentei copilariei, aflata in contact nemijlocit cu natura. Micul discipol face rau unor animale – si chiar le provoaca moartea – fara a-si da seama, apoi cunoaste prima data suferinta.

Vara, protagonistul adolescent (jucat acum de Seo Jae-gyung din Welcome to Dongmakgol :(http://koreafilm.ro/blog/2010/08/razboi-si-paradis/) cunoaste un alt fel de durere. Sosirea la schitul lor a unei tinere in suferinta sufleteasca (Ha Yeo-jin) ii provoaca desteptarea instinctului sexual. Iar pofta carnala duce la dorinta de a poseda si apoi la intentia de a ucide, cum il invata maestrul sau. Iar acesta nu poate gresi…

La sfarsitul verii, discipolul trebuie sa-si gaseasca propriul drum, asa ca pleaca in lume. Se intoarce toamna, dupa ce a savarsit pacatul omuciderii. Nu zaboveste mult timp, caci justitia umana ajunge pana si in coltul lor de paradis (insa pentru asceti conteaza mai mult justitia divina…). In fine, iarna este anotimpul izbavirii, pentru ca primavara sa aduca un nou inceput, un nou discipol care sa refaca traseul initiatic.

Kim Ki-duk n-a renuntat sa prezinte viata unor oameni care traiesc la periferie, chiar izolati de societatea umana, insa de data aceasta este mai interesat de aspectele spirituale ale existentei, preferand violentei teme precum iertarea si mantuirea. Un alt atu al filmului care a contribuit la succesul sau international este forta evocatoare a imaginii, care se poate dispensa de dialoguri. In plus, fiecare anotimp corespunde nu numai unei varste, ci si unei stari sufletesti a protagonistului, asa ca spectatorilor le este mai usor sa empatizeze cu el. Si, desigur, nu lipsesc simbolurile, de la apa la sarpe, care ne ofera indicii de lectura.

Insusi Kim Ki-duk il interpreteaza pe protagonistul adult, calugarul iluminat care isi etaleaza talentele la arte martiale si apoi isi picteaza discipolul (regizorul este si pictor, iar in mai toate filmele sale se picteaza). El nu si-a dorit asta de la inceput, insa actorul caruia ii era rezervata partitura n-a mai putut ajunge, din pricina unor alte angajamente, asa ca singura solutie gasita de cineast (care este adeptul unui ritm de productie infernal, de unde si prolificitatea sa remarcabila) a fost sa-si asume el rolul.

Inscriptia de pe platforma de lemn a templului plutitor este „Sutra Inimii”, una dintre cele mai importante texte ale buddhismului de tip Mahayana, scris in chineza literara.

Filmele budiste reprezinta un gen cu o lunga traditie in cinematografiile asiatice, insa Kim Ki-duk a reusit sa-si impuna propria viziune si sa-si lase amprenta de autor, oferindu-ne un film personal si profund, impresionant si stimulant.

Despre Mihai Fulger [KF]

Mihai Fulger [KF]

Mihai Fulger este jurnalist şi critic de film din 2002. A semnat sute de cronici, articole de opinie, studii, eseuri şi interviuri pe teme cinematografice în diverse publicaţii. În 2007, a colaborat la numărul despre cinematografia românească al revistei online KinoKultura.com şi la „Romanian Online Film Week” de pe European-films.net. Articolele sale despre Noul Cinema Românesc au fost traduse şi publicate în limbile maghiară şi germană.

Browse Archived Articles by Mihai Fulger [KF]

13 comentarii

There are currently 13 comentarii on Anotimpurile omului. Perhaps you would like to add one of your own?

  1. Ma bucur ca ati prezentat filmul . Desi il stiu , tot datorita koreafilm (am cautat unul dintre filmele lui kim ki duk prezentat tot la aceasta rubrica http://koreafilm.ro/blog/2010/04/kim-ki-duk-debutul-unui-mare-cineast/ si asa l-am gasit) din pacate nu am reusit inca sa-l si vizionez . Prezentarea m-a ajutat sa inteleg mai bine subiectul filmului dar , nu am renuntat la ideea de a-l vedea cat mai curand .

  2. @georgiana, il poti gasi pe net sa-l descarci (cu subtitrare cu tot)

  3. foarte interesant filmul… desi poate unii il considera abstract, mie mi-a placut. Iar imaginile sunt nemaipomenite. Multumesc pt recenzie

  4. foarte,foarte interesant,abea astept sa-l vad are si o muzica…………..Multumim pentru recenzie!

  5. poti sa ne dai linkul sa-l descarc?

  6. ei,pana la urma am reusit si am gasit ,acum il descarc,asa ca ma voi uita.Multumesc Kfilm pentru prezentare!!!!!

  7. Ei da ,frumoasa prezentare ,starneste curozitate!

  8. frumoasa prezentare,pare un film interesant
    care este kim ki duk?calugarul batran?oare nu e cel care a jucat si in queen seondeok?

  9. un film extraordinar cu o recenzie deosebita. Simbolistica imaginilor este uluitoare ca si mesajul filmului :cunoastere prin experienta .Omul traieste experienta unui set de imprejurari pentru ca la final sa rezulte ca intelegerea este un produs al meditatiei.Armonia este intelegerea finala!Buddha a spus ca meditatia este calea si intelepciunea este finalul ,meditatia este copacul si intelepciunea este inflorirea!

  10. kim ki duk este calugarul din fata cascadei inghetate

  11. filmul poate fi urmarit si la aceasta adresa( cu subtitrarea in engleza)!
    http://www.youtube.com/watch?v=EII4ZmT47Oc

  12. Ei, da, cu “Bom yeoreum gaeul gyeoul guerigo bom / Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring” a început dragostea mea pentru Kim Ki-duk. Mă gândeam acum că n-aş putea spune care dintre filmele lui îmi e cel mai drag… :P

  13. Priviti din nou prima imagine , a templului plutitor . Pare real dar nu este oare imaginea budhista a plutirii noastre ca suflete pe apa vietii cu o scurta esacala intr-un pe pamint , cu trairile ,zguduirile si experientele proprii, si apoi in alta viata reluam karma pina la izbavire /nirvana . Cred ca filmul nu a avut un succes de casa in Koreea deoarece este prea bine inteles de sufletul coreean din tara sau din diaspora , ii tulbura existential ( budhist sau crestin ) mai mult decit pe restul lumii secularizate care cauta exoticul in Orient.Multumesc pentru recenzie si adresa de vizionare .

Lasă un răspuns către Adriana76