Ramona J. [KF]

Golpae (골패)

Written by Ramona J. [KF]. Posted in Istorie si cultura, Recenzii Koreafilm, Recomandarile lunii, Traditii

golpae

Published on februarie 05, 2019 with Niciun comentariu

Golpae (골패, domino corean) este un joc tradițional care este jucat cu ajutorul unor piese dreptunghiulare. Fața acestor piese este pictată cu puncte sau diferite forme și numere. Golpae este de asemenea, cunoscut și sub numele de gangpae ( 강패), apae (아패) sau hopae (호패). Piesele de golpae care sunt făcute din os de animal se numesc minpae (민패), iar cele făcute din os alb și bambus negru sunt cunoscute sub numele de samopae (사모 패). Primul pas în fabricarea acestor piese de golpae constă în a tăia bucățile de os de bivol sau de cerb și lemnul de bambus, în piese care au aceeași mărime. Piesele de os se lipesc de lemn. Suprafața din os este apoi sculptată pentru a crea puncte rotunde de trei dimensiuni diferite, care sunt vopsite în roșu și negru (uneori putând fiind vopsite și în albastru).

Un set complet de golpae are treizeci și două de piese care au un total de 227 de puncte. Fiecare piesă are un nume, în funcție de numărul de puncte de pe suprafața ei. Unele piese sunt unice în timp ce altele au o pereche identică. În afară de a fi folosite pentru simple jocuri sau jocuri de noroc, în trecut, golpae era folosit pentru prezicerea viitorului. Cel carea prezicea viitorul alinia piesele într-un singur rând, cu fața în jos după care întoarcea unele dintre ele pentru a vedea ce puncte sunt pe fața pieselor. Numerele de pe fețele  pieselor erau adunate, iar viitorul era prezis în funcție de suma rezultată.

Jocurile cu piesele de golpae sunt multiple și complicate și din acest motiv, jucătorii consultau adesea cartea “Golbo” (골보, Manualul Golpae). Datorită complexității lor, aceste jocuri n-au câștigat niciodată multă popularitate în comparație cu jocurile simple de cărți.

Surse: folkency.nfm.go.kr, museum.seoul.kr,

Despre Ramona J. [KF]

Ramona J. [KF]

Ramona J., s-a născut în liniştitul oraş de la poalele Tâmpei, Braşov. Prima întâlnire cu valul coreean s-a intamplat odata cu difuzarea pe TVR1 a serialului „Giuvaierul Palatului”. Deşi nu l-a văzut de la primul episod, a simţit „fluturaşi în stomac” (acei mii de fluturaşi pe care-i simţi când te îndrăgosteşti), iar rezultatul este simplu: s-a „îndrăgostit iremediabil” de acea Coree în care a descoperit mult bun simţ şi candoare .

Browse Archived Articles by Ramona J. [KF]