koreafilm

Fortăreața Hwaseong, simbol al dragostei pentru părinţi (I)

Written by koreafilm. Posted in Istorie, Istorie si cultura, Recenzii Koreafilm

Tagged: , , , , , , , , , ,

Jangamun - one of the four main gates of hwaseong fortress, located at north

Published on ianuarie 21, 2014 with 18 comentarii

de Emilia Urian

- Istoric -
În inima modernului oraș Suwon, situat la 30 km. sud de capitala Seul, se înalță grandioasa fotăreață Hwaseong (Fortăreața Florilor). Simbol al pietății filiale, fortăreața Hwaseong construită de Regele Jong-jo (1776-1800), unul din cei mai remarcabili monarhi ai Dinastiei Joseon (1392-1910), este o mărturie a marii renașteri culturale pe care țara a cunoscut-o în secolul XVIII-lea, în timpul domniei acestuia.
Pentru semnificația sa istorică și remarcabilul stil unic arhitectural, fortăreața Hwaseong a fost inclusă în Patrimoniul Universal Cultural UNESCO, în anul 1997.
În serialul istoric coreean Furtună la palat (Yi San) care prezintă viața și realizările Regelui Jong-jo, au apărut și momente din timpul construirii fortăreței.

Regele Jong-jo (Yi San) avea doar 10 ani când trăieşte o mare tragedie, care l-a marcat pentru toată viaţa. Tatăl său, Prinţul Moştenitor Sado, pe care l-a iubit foarte mult, cade victimă luptelor dintre facţiunile politice de la palatul regal, fiind învinuit oficial de organizarea unui complot împotriva propriului tată, Regele Yong-jo (1723-1776).
Autoritarul Rege Yong-jo își obligă fiul să intre într-o ladă de lemn pentru păstrarea orezului, care a fost încuiată și ţinută în faţa micii porţi Sonnim a palatului Changgyong, locuința Prinţului Sado. Regele nu a cedat rugăminţilor fiului și, după 8 zile, fără apă şi mâncare, „în luna iulie 1762”, nefericitul prinţ moare, la vârsta de numai 27 de ani, fapt ce-a îndurerat întreg regatul .Vezi Epitaful dedicat Prințului Sado.
Regele Yong Jo moare în anul 1776 , iar nepotul lui, fiul lui Sado, Yi San, în vârstă de 24 de ani, devine al 22-lea Rege al Dinastiei Joseon, sub numele de Jong-jo. Deși bunicul încercase să-i anihileze orice sentiment de dragoste faţă de tată, pietatea filială a noului Rege Jong-jo s-a dovedit a fi mult mai puternică, și își începe domnia cu cuvintele ”Sunt fiul lui Sado. Considerând că moartea tatălui a “discreditat Dinastia în ochii Cerului”, unul din obiectivele majore ale domniei Regelui Jong-jo, când a preluat tronul, a fost reabilitarea numelui şi a memoriei tatălui. De-a lungul domniei sale, cei vinovați au fost pedepsiți. Astfel, membrii facțiunii responsabile de moartea tatălui au fost executați, Prințesa Hwa-hwan, sora tatălui, cât și bunicul din partea mamei au fost obligați să trăiască ca oameni simpli din popor etc.


La un an după urcarea pe tron, Regele Jong-jo îi acordă tatălui său titlul onorific de Rege post-mortem, iar Prințul Sado primește, pe lângă titlul Sado Seja-Prințul nefericit și titlul popular “Twiji Taewang” (Marele Rege care a domnit din sicriu).
Apoi, în spatele palatului Changgyong în care a locuit Sado, Regele Jong-jo a construit pe un deal, un Altar deosebit de impunător care purta numele de Kungmo gung sau Gyeongmo shrine (Palatul Respectului și Aducerii Aminte). Acest Palat în care niciodată nu a locuit nimeni și în care intra doar Regele Jong-Jo, printr-o poartă construită special în zidul ce înconjura palatul Changgyong, pentru a-și exprima respectul și considerația pentru tatăl său, a ars în timpul războiului coreean (1950-1953). În prezent pe acel loc se află Spitalul Universitar Național din Seoul, rămânând pentru aducere aminte doar o poartă tristă și câteva trepte.

Cele 3 foto – reprezintă Poarta de Est de la fostul Kungmo gung (Palatul Respectului și aducerii aminte) din Seoul. În prezent se află în parcarea Spitalului Național Universitar din Seul.

Următorul pas a fost făcut în anul 1789, când Regele Jong-jo mută mormântul tatălui de la marginea capitalei Seul, mai la sud, în mica localitate Suwon, aflată la poalele muntelui Hwa. Potrivit principiilor geomanţiei sau pung-su în coreeană, acel loc era considerat ca fiind cel mai binecuvântat din tot regatul Joseon, pentru liniştea şi odihna tatălui.
În trecut se acorda o mare atenție alegerii locului de casă, pentru odihna veșnică a părinților și strămoșilor, locului pentru așezarea unui nou sat sau oraș, inclusiv a capitalei. Potrivit pung-su, mormântul trebuia să fie amplasat într-un loc favorabil (înconjurat de munți și îndreptat spre sud) și se credea că locul exercită o influență de lungă durată asupra destinelor urmașilor întregii familii. Pentru a putea muta mormântul la poalele muntelui Hwa, a fost strămutată întreaga localitate Suwon, cu 8 km mai la sud, la poalele altui munte, respectiv Paldal.

Mormântul Prinţului Sado

Pe drumul dintre mormânt și Suwonul relocat, deci cel de azi, pe ruinele unui templu budist abandonat din perioada Shilla (668-935), Regele Jong-jo a construit în anul 1790 un altul pentru liniştea sufletului tatălui său. Numele Yangjusa al noului templu – Bijuteria Dragonului – a fost atribuit după ce Regele a visat un dragon care purta o bijuterie roșie.
Este aproape un caz unic, când un rege din Dinastia Joseon construieşte un asemenea templu în condiţiile în care, încă din 1392, budismul a fost renegat şi înlocuit cu confucianismul ca politică de stat, iar călugării persecutaţi şi alungaţi din oraşe.

Templu Yangjusa

Pe noul său amplasament aflat la cca 30 km sud-vest de capitala Seul, localitatea Suwon se va bucura de o mare atenţie din partea Regelui. El a numit primar pe unul din consilierii săi, a dispus construirea de facilităţi publice la fel ca şi în capitală şi a încurajat meşteşugarii, negustorii, artiştii, învăţaţii şi oficialii să se mute acolo.
Scutirea locuitorilor de taxe pentru o perioada de 10 ani, a făcut ca Suwon-ul să devină în scurt timp un oraş prosper. Cronicile spun că pentru mutarea celor 2.000 de locuitori s-au cheltuit 100.000 ryang de aur (1 ryang =37,5 grame) din trezoreria statului.
În noul Suwon s-a construit şi un mic Palat Regal pentru găzduirea Regelui şi a suitei sale în numeroasele pelerinaje la mormântul Prințului Sado – pelerinajul fiind un ritual confucianist de omagiere a suveranului decedat ca strămoş al comunităţii.

Machetă a prosperului oraş Suwon, bazat în special pe comerţ Muzeul de Istorie al Suwonului

Pentru apărarea noului oraș, a Palatului Regal, cât și a mormântului, din dispoziția Regelui, în luna februarie 1794, încep ample lucrări de fortificare, respectiv a unui zid înconjurător prevăzut cu numeroase întărituri pentru apărare dar și contraatac. Planul a fost conceput de Jeong Yag Yong, un mare învăţat și conducător al Mișcării Silhak (Şcoala Învăţăturii Practice), promotor al introducerii noilor ştiinţe şi tehnologii străine, mişcare puternic susţinută de Rege.

Machetă aflată în Muzeul de Istorie al Suwonului, ce ilustrează modul de construcţie al fortăreţei.

Prin construirea acestei fortăreţe întărite, s-a urmărit evitarea repetării unor tragedii precum cele din timpul invaziei japoneze Hydeoshi (1592-1598) și Manciu din1632 când populaţia a avut de suferit, deoarece localităţile coreene erau apărate în general de zidurile simple de piatră care le înconjurau sau de construcții montane care le facilitau locuitorilor refugiul în munți.

Machetă din Muzeul de Istorie al Suwonului


Zid exterior al fortăreţei Hwaseong

Fortăreața Hwaseong de forma alungită, străbatută de râul Suwon de la nord spre sud se compunea dintr-un zid de apărare care o înconjura pe o lungime de 5,74 km, patru porţi mari de intrare-ieşire amplasate în cele 4 puncte cardinale, 2 ecluze și 48 de întărituri de apărare și contraatac (turnuri de veghe, turnuri de pază, platforme pentru arcaşi, bastioane, porţi secrete, posturi de comandă, platforme de apărare ale porţilor, turn de semnalizare etc) amplasate de-alungul zidului.
Folosind pentru prima dată în Coreea cele mai înalte tehnici de construcţie de la acea vreme – scripeţii şi sistemul de ridicare cu pârghii – fortăreaţa a fost terminată în 2 ani şi jumătate, faţă de 10 ani cât fusese preconizat.

Machetă cu sistemul de transport al cărămizilor (Muzeul de Istorie al Suwonului)



Modele de scripeţi folosiţi pentru transportul materialelor de construcţie folosite la ridicarea fortăreţei Hwaseong (Muzeul de Istorie al Suwonului)

Hwaseong se deosebeşte de ori ce fortăreaţă coreeană construită până atunci, nu numai prin dotările diverse ci pentru inovaţiile tehnice și noutăţile estetice cuprinse în proiectarea și construirea ei, constituind punctul culminant al arhitecturii Joseon. Nu trebuie uitat că toate acestea au fost posibile datorită politicii de deschidere față de nou promovată de Regele Jong-jo.
Şantierul fortăreței a fost vizitat de Rege de mai multe ori. Potrivit istoricilor, la terminarea construcţiilor în luna septembrie 1796, el s-a arătat deosebit de mulțumit și impresionat, declarând că “Fortăreaţa arată cu adevărat grandios”.

Comparaţie între sistemul de construcţie al fortăreţei Hwaseong şi al altor cetăţi din Europa şi Asia (Muzeul de Istorie al Suwonului)

Odată cu lucrările pentru fortăreață, Regele a dispus extinderea Palatului Regal de la 22 de clădiri la 600 de încăperi, devenind astfel cel mai mare palat regal din Coreea. În acest palat denumit Haenggung (Palatul separat), îşi va sărbători mama, lady Hyegyong apreciată scriitoare, la împlinirea vârstei hangap (60 de ani), considerat apogeu al capacităţii omului, moment foarte important din viața coreenilor.

Machetă cu banchetul dat în cinstea aniversării a 60 de ani a mamei Regelui Jeong-jo (Muzeul de Istorie al Suwonului)

Prin tot cea a construit la Suwon, Regele şi-a exprimat marea lui dragoste, respect şi recunoştinţă faţă de părinţi, unul din conceptele majore confucianiste ale poporului coreean , alături de fidelitate și loialitate. De fapt Regele a rămas în memoria poporului mai mult prin această măreață fortăreață și mai puțin prin marile reforme promovate care au dus la progresul regatului și renașterea culturală.
Istoricii consideră însă că visul Regelui Jong-jo a fost de fapt să mute capitala la Suwon. Argumente avea multe: locul era un punct strategic încă de pe vremea celor Trei Regate (57î.H.-668), era mai aproape de Marea Galbenă în drumul spre China, era aproape de mormântul tatălui, şi nu în ultimul rând, credea că acolo ar fi putut scăpa mai uşor de intrigile din vechea capitală.
Din nefericire, în anul 1800, la 4 ani de la terminarea construirii fortăreţei şi 24 de ani de strălucită domnie, Regele în vârstâ de numai 48 de ani moare fără să-şi realizeze visul de a muta capitala la Suwon. Odată cu moartea sa încetează şi sprijinul pentru mișcarea Silhak, cât şi pentru noul oraş, intrucât urmaşii lui au abandonat politica de deschidere şi reforme. Mai mult, ei s-au izolat şi au împiedecat pătrunderea oricăror idei reformatoare, ceace a dăunat viitorului ţării. Oraşul Suwon decade şi devine doar refugiul de vară al viitorilor regi.

Macheta cu harta fortăreţei (Muzeul de Istorie al Suwonului)

Construcția fortăreței pentru acele timpuri a fost ceva cu totul ieșit din comun. Muncitorii care au lucrat au fost plătiți din trezoreria națională iar per total costurile s-au ridicat la suma de 870.000 de ryangi de aur și 1500 saci de orez. În anul 1800, la scurt timp după moartea Regelui s-a publicat Hwasong song-yok uigwae (Documentele construirii fortăreței din Suwon) în 10 volume din care aflăm ce materiale s-au folosit: 201.400 blocuri de piatră, 26.000 copaci pentru cherestea, 695.000 cărămizi, 2.900 kuni (1 kun = 600 grame) tablă de oțel, 530.000 țigle de acoperiș și 86.000 de cutii cu var.
În timpul ocupaţiei japoneze (1910-1945) şi a războiului coreean (1950-1953), fortăreaţa şi palatul au suferit mari distrugeri. Refacerea acestora după planurile iniţiale a început în anul 1970, din dispoziţia fostului preşedinte Park Chong Hee şi a durat până la începutul anilor 2000.

Cartea cu planurile construcţiei fortăreţei Hwaseong (Muzeul de Istorie al Suwonului)

În zilele noastre, după cca 200 de ani, odată cu dezvoltarea şi extinderea oraşului Suwon, fortăreaţa considerată un simbol al dragostei pentru părinți, dar care poate fi catalogată și un triumf al tragediei, se află în inima orașului şi a devenit un important punct turistic. Palatul Regal Heunggung a devenit muzeu, dar şi platou de filmare pentru realizarea unor filme de mare succes, care au fost prezentate inclusiv în țara noastră.

Palatul a fost folosit ca platou de filmare şi pentru serialul Dae Jang Geum (Giuvaierul palatului)

Surse: Korea policy review 2007, Korea Now 2001, Korea 2009, Korea Now 2004, Korean Culture
Foto: Carina T.

Despre koreafilm

koreafilm

Browse Archived Articles by koreafilm

18 comentarii

There are currently 18 comentarii on Fortăreața Hwaseong, simbol al dragostei pentru părinţi (I). Perhaps you would like to add one of your own?

  1. Multumim pentru articol :)

  2. excelent! imi place! si pozele sunt super! Multumimi si doamnei Emilia Urian!

    • Carina T. [KF]

      mersi, Nikky :)

  3. Foarte interesant articolul. Multumim!

  4. Carina T. [KF]

    un articol excelent documentat de doamna Urian… multumim mult

  5. Un articol foarte interesant si documentat! Multumim, dna Urian!

  6. Foarte interesant articol. După ce am văzut drama istorică Furtună la palat (Yi San) mi-am dorit să ajung la Suwon, mai ales că este oraş înfratit cu Clujul, oraşul meu .Şi am reuşit. Am făcut întreg turul fortăreţei Hwaseong da capo al fine . Eu am denumit-o Micul Mare Zid Corean. Este impresionantă. Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult este faptul că, pe lângă numeroşi turisti fortareata este vizitată de foarte mulţi copii care vin cu scoala. Şi profesorii desfăşoară o multitudine de activităţi cu ei.Din punctul cel mai de sus poti vedea panorama oraşului cu marea catedrală din centru. Am fost şi la palatul unde a fost filmată Dae Jang Geum. Dealtfel acolo este amenajat un parc tematic cu personajele din drama. istorică. Lângă palat este un mic templu budist în centrul caruia tronează un urias Buddha aurit.Piaţa imensă din fata palatului este placata cu gresie pictată cu foarte multe scene de luptă .Merita vizitat Suwonul.Ca şi în Seul râul care traversează oraşul are amenajate pe ambele maluri zone de promenadă care noaptea sunt luminate feeric.Şi peste tot e plin de lampioane colorate

  7. Mulţumim doamna Emilia Urian pentru acest articol, e minunat şi foarte interesant şi foarte bine documentat.

  8. O recenzie foarte interesanta si bine documentata! Imi doresc mult sa merg la Suwon pentru a vedea acest minunat simbol al dragostei pentru parinti.

  9. Exista orice informa?ii despre acest subiect în alte limbi?

    • Îmi pare bine că v-a plăcut articolul. În scurt timp va apare și partea a doua referitoare la arhitectura și elementele principale ale fortăreței.
      Pe net sunt multe materiale despre fortăreață mai ales că face parte din Patrimoniul Universal UNESCO

  10. cat am citi recenzia si am vazut pozele mi-au trecut prin fata ochilor imagini din filmul Furtuna la palat , este filmul meu de suflet, iar pentru mama regelui am avut si am un respect deosebit, ca mama este un exemplu iar ca scriitoare un om deosebit tinand cont de acele timpuri, multumim doamna Emilia Urian, asteptam continuarea cu nerabdare

    • Consider că jumătate din aprecieri le merită Carina care a vizitat fortăreața și a postat așa frumoase fotografii. Fără aceste fotografii atât de sugestive articolul nu este prea interesant.

    • Doamna Elena,
      Dumneavoastra ati pus mai demult, intr-un comentariu la “Zeul razboiului”/”The Moon..”(nu mai stiu exact care) un citat din romanul “Mataniile”?
      Daca da, puteti sa imi spuneti ce profesie aveti/ati avut?
      Puteti sa imi trimiteti raspunsul pe adresa de mail serafinsorina@yahoo.com.
      Ma intereseaza deaorece vreau sa cumpar cartea intr-un viitor mai apropiat sau mai indepartat si doresc sa o conving pe mama ca merita cumparata si citita. Desi lucrez, ea administreaza bugetul familiei. Nu le are cu romanele de dragoste.

  11. Multumim pt articol.

  12. Sorina iti voi trimite un mail, este o carte pe care eu am citit-o de ,,n,, ori si o voi citi intotdeauna cu cea mai mare placere, te rog sa o convingi pe mama ta sa iti ,,imprumute,, bani pentru a cumpara acest minunat roman, ta sarut cu drag

  13. pentru ca ti-au placut acele minunate versuri ( de fapt este o rugaciune)ti le mai transmit inca o data
    Trecutele ceasuri cu tine, suflet drag
    Sunt pentru mine perle mangaiate,
    Le picur cate una,una cate una,
    Sirag de margele, mataniile mele.
    Pe ceas cate-o perla si-o ruga in fiecare,
    Sa linistesc pustiul in suflet cuibarit,
    Le picur cate una,cand sirul s-a sfarsit,
    Se rastigneste crucea de aur si de ruga.
    O, amintiri ce ardeti, purificand infernul
    Steril, de chin si truda, eu va sarut pe rand,
    Pe fiecare boaba matanii numarand
    Si-nvat sa rastignesc sarutul meu pe cruce.

  14. Doamna Urian, multumesc pentru articolul frumos si detaliat! Carina, te invidiez ca ai reusit sa vezi aceasta frumoasa constructie si in realitate si multumesc ca ne-ai impartit fotografiile cu noi.

Lasă un răspuns către Andreea