Ana-Maria Ruse [KF]

Yulgok Yi I – învăţat confucianist al dinastiei Joseon

Written by Ana-Maria Ruse [KF]. Posted in Cultura, Istorie si cultura, Recenzii Koreafilm, Recomandarile lunii

Tagged: , , ,

yulgok 2

Published on decembrie 08, 2011 with 20 comentarii

Yi I (1536-1584) a fost unul din cei mai proeminenţi doi învăţaţi confucianişti ai dinastiei Joseon, celălalt fiind Yi Hwang (Toegye). Yi I mai poartă şi numele de Yulgok, nume de artist/scriitor. El nu a fost doar un învăţat, ci şi politician şi reformator al clasei politice.

Yulgok Yi I, portret

Viaţa

Yi I s-a născut în Gangneung, provincia Gangwon, în anul 1536. Tatăl său a fost consilier statal (jwachanseong좌찬성), iar mama sa, celebra Shin Saimdang, despre care voi vorbi într-o viitoare recenzie, a fost caligrafă şi artistă.  Copil fiind, la doar 3 ani, a început să recite poeziile pe care mama sa le studia, şi a rugat-o pe această să-i fie profesoară. Uimită, aceasta l-a învăţat cum să scrie folosind cerneala neagră şi pensula.

Statuia mamei lui Yulgok, Shin Saimdang, localizată în proximitatea casei Ojukheon, casa părintească a celor doi

Obişnuia să-i instruiască pe servitorii casei să nu încălzească camera în care învăţa, pentru a nu adormi din cauza moleşelii. În caz că adormea, se trezea şi se răcorea cu apă îngheţată. Cărţile le folosea pe post de pernă, ca să se asigure că studiul e mereu aproape de el. Într-o zi mama sa a citit câteva din scrierile fiului său, care i s-au părut interesante şi s-a întrebat care e semnificaţia lor. Aceste fraze spuneau: “Un om virtuos are virtutea dinlăuntrul său. Prin urmare, mintea lui e liniştită şi netulburată. Un om vicios are viciul tot dinlăuntrul său, prin urmare mintea sa e torturată şi tulburată. Deşi se preface că e liniştit la suprafaţă, înăuntru nimic nu e în pace, pentru că mintea lui e saturată de viciu. Dacă acest om obţine putere, mulţi vor avea de suferit.” Yulgok i-a răspuns că scrierea se referă la ceea ce văzuse într-o casă vecină, unde locuia un oficial al guvernului care primea mită. Shin Saimdang l-a certat aspru pentru faptul că se amesteca în treburile adulţilor.

Se spune despre Yi I că până la vârsta de doar 7 ani terminase deja lecţiile Clasicilor Confucianismului, şi a trecut cu brio examenul civil de stat la 13 ani. După moartea mamei sale, Yi I s-a retras pe muntele Geumgang (aflat pe teritoriul Coreei de Nord), pe când avea 16 ani, şi timp de 3 ani a studiat în singurătate budismul, încercând să se consoleze pentru pierderea dragei sale mame.  A părăsit muntele la vârsta de aproximativ 20 de ani şi de atunci s-a devotat complet studiului confucianismului.
La 22 de ani s-a însurat, iar anul următorul a plecat la Dosan să-l viziteze pe Yi Hwang. A trecut examene speciale cu onoruri, datorită tezei sale intitulată Cheondochaek (천도책) – Carte despre calea Cerurilor, teză care a fost considerată o capodoperă literară, datorită cunoştinţelor sale largi despre istorie, despre filosofia politicii confucianiste şi de asemenea despre taoism. De 9 ori la rând a primit laude la examenele de stat.
Când avea 26 de ani, tatăl său a murit, iar de la 29 de ani Yi I a început să ocupe diverse posturi în guvern, şi chiar a vizitat dinastia Ming din poziţia de seojangwan (서장관), ofiţer însărcinat cu documentele, în 1568. A ajutat la scrierea Analelor Myeongjong, iar la 34 de ani a scris Dongho Mundap, un memorial politic care conţinea 11 articole, în care îşi exprima credinţa şi convingerea că un guvern drept poate fi alcătuit.

Datorită vastei sale experienţe în diferite oficii, Yi I a fost capabil să aibă o viziune clară asupra politicii, şi, beneficiind de încrederea regelui, a devenit una din figurile centrale ale politicii până la vârsta de 40 de ani. Multele sale teze şi documente au fost prezentate curţii regale, dar când conflictele politice au escaladat, în 1576, eforturile sale s-au dovedit inutile, iar el a părăsit curtea regală. Întors acasă, şi-a devotat timpul studiului şi educării discipolilor săi, şi a mai scris câteva cărţi.
A revenit în politică la 45 de ani, deţinând diverse posturi de ministru, a scris din nou multe lucrări care au înregistrat evenimentele politice cruciale, şi a depus efort pentru a potoli conflictele existente. Totuşi, regele Seonjo, care domnea în acea vreme, a fost lipsit de atitudine, iar lui Yulgok i-a fost tot mai greu să rămână într-o poziţie neutră în cadrul conflictelor. Aşadar avea să-şi părăsească din nou poziţia, în 1583, asta fiind şi ultima oară, deoarece un an mai târziu a murit.
O legendă spune că Yulgok avea un pavilion construit în apropiere de râul Imjin, şi şi-a instruit moştenitorii să-i dea foc atunci când regele a trebuit să fugă din capitală, ca să-i fie far călăuzitor. Asta s-a întâmplat în timpul invaziei lui Hideyoshi, invazie japoneză asupra Coreei, numită şi Invazia Japoneză din anul Im Jin (1592).

Yulgok a reformat sistemul taxelor şi a implementat un sistem de depozitarea a grânelor. Pentru reuşitele sale, el a primit titlul postum de Munseong (문성)

Statuia lui Yulgok, localizată în proximitatea casei Ojukheon, casa sa părintească

Învăţăturile

Yi I n-a fost doar un filosof ci şi un reformator al societăţii. El nu a fost în totalitate de acord cu învăţăturile dualistice neo-confucianiste urmate de Yi Hwang. Şcoala sa de neo-confucianism a pus importanţă pe elementele materiale, concrete, şi mai puţin pe percepţia spirituală. Spre deosebire de Yi Hwang care a suferit în perioadele tumultoase şi nu s-a implicat în politică, Yulgok a fost un oficial activ care a considerat important să implementeze valorile şi principiile confucianiste în administrarea guvernului.
Yi I este amintit şi pentru viziunea asupra securităţii naţionale. A propus retragerea şi întărirea armatei împotriva unui posibil atac japonez. Propunearea sa a fost respinsă de guvernul central, dar îngrijorarea s-a dovedit una fondată, imediat după moartea sa, în timpul Războiului Imjin (cele două invazii japoneze).

Lucrări/scrieri

Scrierile publicate ale lui Yi I Yulgok cuprind 193 de lucrări în 276 de publicaţii, în 6 limbi şi 2236 de scrieri bibliotecare.
Cele mai importante sunt:
- 동호문답 – Întrebări şi Răspunsuri (cele 11 articole despre reforma politică);
- 만언봉사 – Memorial în 10000 de cuvinte (sugestii pentru învăţarea confucianismului, cultivarea de sine şi aplicarea lor în administraţie şi guvern;
- 성학집요 – Esenţialul în studiul înţelepţilor (fundamente ale eticii confucianiste şi cultivarea de sine);
- 격몽요결 – Secretul alungării ignoranţei (Ghid sistematic de învăţare);
- 경연일기 – Înregistrări Zilnice ale lecţiilor dinaintea Tronului (înregistrări ale evenimentele politice şi ale întâmplărilor);
- 율곡전서 – Lucrările conplete ale lui Yulgok (au fost compilate după moartea sa pe baza scrierilor pe care le-a lăsat moştenire).

Cultura modernă

Yulgongno, o stradă din centrul Seulului este denumită după Yi I, de asemenea figura sa este depictată pe bancnota de 5000 won. Modelul Yul-gok din sportul Taekwondo îi poartă numele. “Proiectul Yulgok”, un proiect modern pentru armata sud-coreeană este denumit după numele său de caligraf.

Chipul lui Yi Yulgok şi casa Ojukheon, depictate pe bancnota coreeană de 5000 won

OJUKHEON

Ojukheon sau Casa Bambusului Negru, este locul unde s-au născut atât Shin Saimdang, cât şi fiul ei, Yi I Yulgok. Este una din cele mai vechi case din lemn din Coreea, şi a fost desemnată Comoara nr. 165. Dar mai multe despre Ojukheon, într-un viitor articol.

Ojukheon, sau Casa Bambusului Negru

~Urmează prezentarea artistei Shim Saimdang, apoi locaţia Ojukheon, casa părintească a celor doi~

Surse articol: Wikipedia, koreatimes.co.kr, chaemii.blogspot.com, pixelthink.blogspot.com

Despre Ana-Maria Ruse [KF]

Ana-Maria Ruse [KF]

Browse Archived Articles by Ana-Maria Ruse [KF]

20 comentarii

There are currently 20 comentarii on Yulgok Yi I – învăţat confucianist al dinastiei Joseon. Perhaps you would like to add one of your own?

  1. multumim pentru recenzie… a fost de mic copil, intelept, un geniu nu-i asa?

    • Da, Ramona, asa e :) A fost considerat un geniu.

  2. Cred ca in Corea exista un virus ,care are imunitate de cateva sute de ani ,care poarta numele de precocitate,talent daruire si mult ,mult bun simt!

  3. Ft intresant articolul! 10x Ana!

    • Mersi Lizzie!

  4. felicitari pt articol. Yulgok a fost cu adevarat un geniu… De altfel, Coreea nu duce lipsa de asemenea valori :)

  5. Tare recenzia!!! multumim mult Ana e asa de interesanta cultura Coreeana :X:X:

  6. Nu stiam nimic despre el, multumesc Ana pentrú prezentare. Si dr. Hur Jun a trait in vremea aceea, nu-i asa?

    • Da, aproximativ…

  7. O alta recenzie care mi-a atras atentia…deosebita prin informatiile ei si care ma face sa ma emotionez ,caci e vorba de un om deosebit cu o minte stralucita care cu o luciditate atât de încântătoare poate reda fiecare lucru obiectiv și pe înțelesul tuturor :
    “Un om virtuos are virtutea dinlăuntrul său. Prin urmare, mintea lui e liniştită şi netulburată. Un om vicios are viciul tot dinlăuntrul său, prin urmare mintea sa e torturată şi tulburată. Deşi se preface că e liniştit la suprafaţă, înăuntru nimic nu e în pace, pentru că mintea lui e saturată de viciu. Dacă acest om obţine putere, mulţi vor avea de suferit.” Tot respectul pentru acest om de geniu !!!

    • Anja, e citatul care m-a incantat cel mai mult, si care mi-a atras atentia….spune totul despre gandirea profunda a acestui geniu. Multumesc pt comentariu!

  8. Ana nu am avut timp pana acuma sa comentez pe indelete,dar intradevar ai abordat un subiect de milioane care face cinste intregului popor coreean!In fata acestui geniu ,nu poti sa te simti mic,fara a fi sincer cu tine,nu trebuie sa strigi in gura mare ci numai sa stai si sa meditezi la ce ai putea face tu ca om pentru alti oameni?

  9. E bine ca atrait in Corea si are chipul imprimat pe o bancnota de valoare,Doamne feri, sa fi trait in Botsuwana

    • =)).
      Livia, cred ca ai dreptate. A fost si omul potrivit la locul potrivit.
      A avut si mostenire genetica excelenta.

      Si daca era sclav, de exemplu, poate nu reusea atatea.

  10. Yulgok a fost un mic geniu care a devenit un mare om. Sunt foarte impresionata de viata si ideile lui.

  11. Felicitari, Ana!
    M-ai surprins inca o data cu un subiect bine documentat, bine scris si foarte interesant ca sa nu mai vorbesc ca m-ai surprins pentru ca nu aveam nici cel mai mic indiciu despre existenta si influenta lui pana acum.

  12. Astept si recenzia despre Shin Sa Im Dang, poate o sa ne pui cateva imagini cu picturi facute de ea, sunt dragute (^_~) .

    • Sigur voi pune :)

  13. Formidabila recenzia si excelenta documentare care ne deschide calea sa cercetam fiecare mai mult scrierile si filozofia acestor invatati din anii 1500-1600, care dupa parerea mea stau la baza succesului populatiei instruite tehnic, medical, literar si creativ in Coreea., CNina sau japonia , INdonezia si Taiwan.
    Sa plasam pe scare timpului viata si multipla sa activitate , filozofica, politica si carturareasca : 15xx -deci cind in Europa erau regi si razboaie cu turcii si tatarii, dar si bancheri si universitati italiene , germane si portugheze , spaniole, scriau si calatoreau invatatii catolici, ortodoxi dar si invatatii de religie noua -reformati cu ideile protestante care prin M.Luther au schimbat lumea noastra dar si invatatii islamului filozofic din scoala lui Mevlana din Turcia de azi- iar la noi cronicarii si domnii paminteni , iar la KIEV mitropolitul Petru Movila ( 1640)definea doctrina ortodoxa si convoca sinodul d ela Iasi.
    Desigur NU NUMAI GENA PARINTILOR ci si educatia pe care acestia te forteza sa o parcurgi daca vad potentialul si fac efortul financiaqr s ate duca la o scoala buna .Eu am citit in recenziile voastre despre universitatile d eazi din Koreea si vad asta zilnic pe KBS WORLD in Coreea , in emisiunile despre tineri sau Serialele de stiinte moderne gen Social Capital sau Misteries of the human body , difuzate in zori la 4.00-6.00 , si chiar in serialul de pe Euforia (Te iubesc la infint ,unde TOTI tinerii fac sau cauta sa faca studii universitare.Sa vedem cum se deruleaza istoria in Peninsula coreeana in 2012 , sintem contemporani cu istoria recenta si sper sa fie o uluitoare deschidere pentru tineretul coreean.

Lasă un răspuns către ana