Imparatul Yejong (1079 – 1122) a fost al saisprezecelea conducator al Dinastiei Goryeo. El a fost fiul Imparatului Sukjong si al sotiei acestuia, Imparateasa Myeongui. A urcat pe tron in anul 1105, odata cu moartea tatalui sau. Domnia Imparatului Yejong a fost caracterizata prin relatii externe foarte complicate, cum ar fi amenintarile de invadare ale triburilor Jurchen si stabilirea Dinastiei Jin, prabusirea Dinastiei Song, aliatul traditional al Goryeo, si influenta culturala.
Imparatul Yejong a fost un mare sustinator al taoismului, preferand preceptele ei in locul religiei budiste. In timpul domniei sale, ritualurile curtii taoiste au fost introduse in China prin intermediul Dinastiei Song; multe practici si institutii taoiste au fost stabilite si au inceput sa infloreasca. Imparatul Yejong a primit, de asemenea, poruncile budiste, si in anul 1106, el a stabilit o serie de mari centre de formare budiste. El a fost renumit in special pentru sponsorizarea artelor. Muzica ceremoniala confucianista (Aak) a fost introdusa in Coreea in anul al unsprezecelea (1116) al domniei Imparatului Yejong. Conducatorul Dinastiei Song, Huizong, i-a trimis Imparatului Yejong, cu aceasta ocazie, un cadou constand in numeroase instrumente muzicale. Muzica a fost insotita de “Ilmu”, un dans efectuat de catre membrii aristocratiei in timpul ritualurilor confucianiste.
Viata
Relatiile cu Jurchen si China
Printul Wang U s-a nascut in anul 1079 si a urcat pe tron in 1105, dupa moartea Imparatului Sukjong. Desi la inceputul secolului al douasprezecelea, Coreea se afla intr-o perioada relativ stabila, Imparatul Yejong a avut de-a face cu numeroase incursiuni ale jurchenilor in partea de nord a regatului.
Jurchenii care traiau in regiunile din nord-estul statului Goryeo se aflau sub conducerea lui Ukkonae, o capetenie a puternicului trib Wan-yen situat in nordul Manciuriei. Calaretii lui Ukkonae s-au mutat in Podisul Kaema si au invins unitatile de infanterie ale statului Goryeo ori de cate ori le-au intalnit, agravand astfel conflictul dintre populatia Jurchen care dorea sa ramana subordonata Coreei si cea care dorea sa se alieze cu Ukkonae.
Yoon Gwan
Cu doar un an inainte ca Printul Wang U sa ajunga imparat, Goryeo a suferit o invazie Jurchen din nord. Generalul Yoon Gwan i-a convins in cele din urma pe liderii Jurchen sa-si retraga trupele, incheind astfel invazia. Dandu-si seama ca Goryeo nu are unitati eficiente de cavalerie, Generalul Yoon Gwan i-a cerut permisiunea Imparatului Sukjong sa instruiasca si sa reorganizeze trupele curente intr-o armata profesionista cu unitati de cavalerie bine antrenate. Imparatul Sukjong a inceput o campanie de recrutare in masa pentru a ridica un nou Corp Extraordinar Militar format din 170.000 de oameni. Mici functionari civili si militari, negustori, membri ai familiilor aristocratice, agricultori liberi taranesti si calugari budisti au fost organizati in unitati speciale de cavalerie si infanterie pentru a mari armata, incepand pe tot parcursul anului antrenarea pentru apararea tarii in cazul unui atac masiv al tribului Jurchen.
In cele din urma, in anul 1107, Generalul Yoon a condus fortele nou-instruite impotriva triburilor Jurchen. In timpul razboiului, care a durat mai multi ani, trupele Generalului Yoon au ucis 9000 de jurcheni, au luat 5000 de prizonieri si au distrus aproximativ 130 de sate. Pentru a marca victoria, Generalul Yoon a construit noua cetati la nord-est de frontiera dintre Goryeo si Jurchen.
Pentru a asigura controlul viitor al teritoriului, curtea regala a inceput sa incurajeze lumea din sud sa se restabileasca in regiunea din jurul Campiei Hamhung. Cu toate acestea, planul de ocupare a esuat. Ciocnirile puternice dintre Goryeo si Jurchen au epuizat curand ambele parti. In anul 1108, Generalul Yoon a primit ordine de la Imparatul Yejong sa-si retraga trupele. Din cauza intrigilor aparute intre factiunile de la curtea regala, Yoon a fost demis din postul sau si incarcerat, iar cele noua cetati au fost returnate jurchenilor. Curand dupa aceea, in anul 1110, Yoon Gwan a fost eliberat din inchisoare, i s-a oferit o sansa pentru a reveni la indatoririle sale de general, dar a refuzat si s-a intors in orasul sau natal, unde a murit un an mai tarziu.
Sat coreean atacat de armata Jurchen
Dinastia Jin
In anul 1115, tribul Jurchen a format o noua putere regionala in nordul Manciuriei si a proclamat Dinastia Jin. Inainte de a ataca monarhia Khitan din Liao, Jin a incercat sa-si asigure flancul sudic prin crearea unui acord diplomatic neobisnuit cu Goryeo. Jin, increzator in puterea sa, a cerut Imparatului Yejong sa incheie o alianta pacifista si sa se declare “fratele mai mic” al conducatorului Jin.
Curtea regala din Goryeo a fost suspicioasa si a refuzat sa se supuna unei astfel de cereri insolente. In schimb, Goryeo a rupt toate relatiile cu Jin si a trimis o armata numeroasa in nord pentru a respinge atacurile noului stat. Dinastia Song din China a vazut ascensiunea Jurchen ca pe o oportunitate de a-si elimina vechiul dusman, Khitan din “Marea Tara Liao”. Goryeo a mentinut intotdeauna relatii de prietenie cu dinastia chineza Song, bazate pe schimburi economice si culturale. Imparatul Huizong, in anul 1110, pentru motive politice, i-a acordat Imparatului Yejong statutul de “rege autentic”. Curtea regala din Kaifeng i-a trimis Imparatului Yejong numeroase cadouri constand in instrumente muzicale, in 1114 si 1116, dorind sa-si asigure astfel alianta cu regatul Goryeo in vederea montarii unui atac pe doua directii impotriva statului Liao. Cu toate acestea, Imparatul Yejong, nedorind sa provoace mania jurchenilor, a refuzat sa participe la razboi. In schimb, Goryeo a incercat sa mentina o stricta neutralitate in conflict.
Imparatul Song, Qin Zong (Huizong), a facut mai tarziu o alianta cu Jurchen (Jin). Fortele Jurchen au cucerit rapid toate teritoriile detinute de Liao si, in cele din urma, au preluat controlul asupra sudului Manciuriei. In anul 1125, Dinastia Khitan s-a prabusit. Armata Jin a pornit imediat spre China, capturand capitala Song de la Kaifeng in anul 1127, prinzandu-i si tinandu-i prizonieri pe Imparatul Qin Zong si pe Printul Mostenitor in Manciuria. Curtea regala si fortele militare ale Dinastiei Song au fost alungate la sud de Raul Yangtze. Din noua capitala situata in Hangzhou, Song a cerut statului Goryeo sa intervina pentru a asigura eliberarea celor doi detinuti imperiali. Curtea regala din Goryeo a refuzat cererea, nedorind sa ia parte la confruntarea din Jin si Dinastia Song.
Guvernarea
Printre decretele date de Imparatul Yejong, in anul 1106, a fost si un ordin de impartire a imperiului in noi diviziuni administrative.
Nobilii au mentinut, in mod traditional, o influenta asupra tronului prin casatoria fiicelor lor cu membrii familiei imperiale si manipularea copiilor nascuti din aceste casnicii. Clanurile aristocratice si-au extins, de asemenea, influenta prin aliante strategice. Treptat, si-au extins privilegiile, facand astfel ereditare numirile in posturile guvernamentale, precum si cresterea terenurilor private. Ambitiile acestor puternice familii aristocratice au devenit o amenintare la adresa monarhiei, iar un conflict deschis a izbucnit. Domnia Imparatului Yejong a fost caracterizata printr-o diluare a puterii sale de catre puternicii consilieri guvernamentali si alti oficiali, care de multe ori s-au certat intre ei. Yi Cha-gyom, liderul celui mai important clan din aristocratie, clanul Yi, a prezentat-o pe cea de-a doua fiica a sa ca regina a Imparatului Yejong. Atunci cand domnia Imparatului Yejong s-a incheiat in anul 1122, fiica lui Yi Cha-gyom si-a asezat fiul de numai saptesprezece ani pe tron.
Veritabilele Inregistrari ale Imparatului Yejong (sillok) au fost intocmite de trei istorici (inclusiv savantul confucianist Kim Bu-sik, care fusese numit Diarist Regal, sau ji, in anul 1121), care si-au inceput munca in anul 1123.
Imparatul Yejong si Taoismul
Intrigile la curte, combinate cu dificultatile militare din nord, au cauzat retragerea Imparatului Yejong in carti si ritualuri daoiste. El a fost un mare protector al taoismului, preferand preceptele acestei religii in fata budismului. In timpul domniei sale, curtea ritualurilor daoiste a fost introdusa in Dinastia Song din China; multe practici daoiste si institutii au fost stabilite si au inceput sa infloreasca.
Educatia
In scopul promovarii educatiei guvernamentale, Imparatul Yejong a stabilit o institutie numita Yanghyon’go (Fundatia Pentru Formarea Talentelor) si condusa de sapte lectori de specialitate. In anul 1104, el a adaugat o divizie suplimentara institutiei pentru a oferi instruire militara. Avand in vedere tensiunile dintre aristocrati si soldati, divizia a fost scoasa din curriculum la scurt timp dupa moartea sa, in anul 1133.
Imparatul Yejong si Budismul
Imparatul Yejong a primit, de asemenea, poruncile budiste, iar in anul 1106, a stabilit mai multe cladiri mari pentru a fi folosite ca sali de instruire in budism. Timp de cinci ani, budismul a inflorit in acele centre. Apoi, in timpul unei perioade de seceta, Imparatul Yejong a vizitat un centru de formare si a rugat un calugar sa se roage pentru ploaie cu ajutorul invataturilor budiste Zen.
Apoi, Imparatul a ordonat entuziasmat recitarea unei sutre in timpul unei procesiuni, iar aceste evenimente au avut loc in fiecare oras si in fiecare sat. In cele din urma, ploaia a inceput sa cada, iar Imparatul a ordonat continuarea rugaciunilor, de data aceasta cerand o recolta buna de orez. Atunci cand si aceasta rugaciune s-a incheiat cu bine, calugarul a devenit maestru budist. Imparatul Yejong a ordonat subordonatilor sai sa se roage in templele budiste, oferind ulei, arcuri si sabii, pentru infrangerea invadatorilor Jurchen.
Patronajul Artelor
Imparatul Yejong a fost, de asemenea, remarcat pentru sponsorizarea artelor. In anul 1114, Imparatul Yejong i-a trimis conducatorului Dinastiei Song, Huizong, o cerere pentru ca instrumentele muzicale chinezesti sa fie trimise la palatul sau din capitala Goryeo situata la Gaeseong. Huizong, neintelegand aparent cererea, a trimis un set de instrumente muzicale pentru a fi folosite la banchetul regal. Doi ani mai tarziu, in anul 1116, Yejong a trimis o alta petitie in care a reiterat cererea sa. Imparatul Huizong a trimis un cadou mult mai mare, constand in noi instrumente muzicale (de data aceasta instrumente yayue, numarand 428 in total), precum si intr-un ritual al dansului regal si in instructiuni corespunzatoare. Imparatul Yejong a fost, de asemenea, interesat de botanica, colectarea plantelor rare din intreaga Coree si trmiterea acestora in China, in schimbul altor plante chinezesti. De asemenea, in timpul domniei sale, industria ceramicii a inflorit.
Muzica si Dansul
Dansul traditional coreean practicat la curte includea jeongjaemu (dansurile efectuate la banchete) si ilmu (dansuri efectuate in cadrul ritualurilor confucianiste). Dansurile efectuate la banchete sunt impartite in autohtonul hyangak jeongjae si derivatul dangak jeongjae din Tang, care se disting prin modul in care dansatorii intra si ies, prin marcarea inceputului si sfarsitului unui dans, prin prezenta sau absenta unui salut vorbitor si prin versuri. In perioada Dinastiei Goryeo, aceste distinctii au fost mentinute in mod rigid. Baekhui gamu, sau divertismentul care includea dansurile si spectacolele acrobatice, au fost efectuate in principal in fata curtii regale, la ceremoniile nationale. Acestea cuprindeau Festivalul Budist al Celor Opt Juraminte, sau Palgwanhoe, Festivalul Lanternelor, sau Yeondeunghoe, si Festivalul din Ajunul Anului Nou, sau Narye.
Ceremonialul muzicii confucianiste (Aak) isi are originea in dinastia chineza Zhou si a fost introdus in Coreea in anul al unsprezecelea (1116) al domniei Imparatului Yejong. Ilmu, un dans efectuat de obicei de membrii curtii aristocratice, a fost introdus in Coreea in timpul domniei Imparatului Yejong. El era efectuat de treizeci si sase de dansatori si a ramas foarte popular pentru un timp (original au fost nu mai putin de 456 de melodii diferite folosite). Acesta a fost reinviat in anul 1430 si s-a bazat pe reconstructia vechilor melodii.
Muzica a fost extrem de specializata, folosind doua melodii supravietuitoare diferite si fiind interpretata la anumite concerte foarte rare, cum ar fi Munmyo jeryeak (Sacrificiu pentru Confucius), care avea loc in fiecare primavara si toamna la altarul Munmyo din Seul.
Dansul ilmu efectuat in timpul ritualului regal ancestral, care avea loc la Altarul Regal Ancestral Jongmyo, si-a pastrat forma originala intacta. El se baza pe conceptele confucianiste de curtoazie si era impartit in doua categorii, munmu (dansul civil), care onora realizarile stiintifice si din literatura, si mumu (dansul militar), care onora faptele militare. Muzica cantata in timpul ritualului ancestral urma cu strictete principiul “intrducere, dezvoltare, transformare si concluzie”.
Eo
Eo, un instrument de percutie din lemn in forma de tigru, a fost printre instrumentele introduse din China in timpul domniei Imparatului Yejong. Astazi, acesta este folosit in muzica efectuata la altarele confucianiste pentru a semnala sfarsitul unui concert. este intotdeauna amplasat pe latura de vest a oricarui ansamblu muzical.
Urmeaza Imparatul Injong.
Surse: newworldencyclopedia.org
04/10/2011 la 12:50 pm
Bravo Bianca, foarte detaliată şi documentată recenzia. Se cunoaşte mult despre acest rege :) A făcut multe lucruri bune, a susţinut şi arta, poate uneori a fost cam timid, şi a stat la cutie, dar probabil a făcut bine.
Ca întotdeauna îmi face plăcere să citesc seriile cu regi, şi să aflu despre ei şi istoria din acele perioade. Şi traducerea e bună, felicitări!
Ştiu cât e de greu să traduci aceste informaţii, pt că şi eu am muncit mult la seriile cu regii Joseon şi Goguryeo, dar merită, când ştii că informaţiile de pe wikipedia, din engleză nu le sunt la îndemână tuturor, pot veni aici şi citi.
04/10/2011 la 2:12 pm
Nu am stiut ca si Hangzhou a fost capitala Chinei ;) Si nici despre inclinatiile taoiste ale unor conducatori din perioada Koryo. Cand spui dinastia Koryo , spui cu precadere budism. Bineinteles , au fost intotdeauna personalitati care practicau taoismul, dar nu mereu atat de … pe fata . Sustinerea publica a taoismului de catre Yejong cred ca s-a datorat in primul rand evenimentelor din dinastia Song, de care ai amintit.
E o recenzie ampla, trebuie sa iti fim recunoscatori pentru efort, Bianca. Multumim :) .
04/10/2011 la 2:16 pm
Astept recenzia urmatoare, despre Injong. Se stie despre el ca i-a cerut lui Kim Busik scrierea unei istorii a poporului coreean – bine-cunoscuta Samguk Sagi.
04/10/2011 la 4:43 pm
Te felicit, Bianca! Articolul despre regele Yejong m-a impresionat foarte mult. Detaliat si bine structurat, cu poze bine alese si foarte amplu. Astept cu interes recenzia despre regele Injong.
Eu sunt mare amatoare de infoarmatii noi si curiozitati asa ca citesc aceste serii despre istoria regatelor istorice ce au format Coreea de azi si sunt sigura ca mai sunt multi altii.
Kamsahamnida pentru efort. Sunt sigura ca ai muncit mult la aceasta recenzie.
04/10/2011 la 8:57 pm
felicitari Bianca :)
14/10/2011 la 4:38 pm
felicitari Bia !
14/10/2011 la 6:20 pm
multumim Bianca pentru ca ne informezi cu date despre istoria Coreei, care nu sunt la indemana mea, mie imi place foarte mult sa citesc despre istoria tumultuoasa a acestei tari , despre regii ei, despre obiceiuri, si mai ales despre cultura poporului coreean, am sa-ti urmaresc si celelalte recenzii
14/10/2011 la 6:22 pm
ana sa stii ca ti-am citit si recenziile tale , au fost foarte bine scrise, mie mi-au placut foarte mult, as dori sa mai scrii,