Ana-Maria Ruse [KF]

The Last Empress – Ecou al istoriei coreene

Written by Ana-Maria Ruse [KF]. Posted in Coreea azi, Hanguk Eumak - Muzica, Istorie, Istorie si cultura, Muzica traditionala, Recenzii Koreafilm, Recomandarile lunii, Teatru

Tagged: ,

last empress 4

Published on septembrie 26, 2011 with 28 comentarii

The Last Empress este o piesă de teatru tip musical despre Împărăteasa Myeongseong a Coreei, ultima regină a acestei ţări, şi soţia regelui Gojong. Spectacolul a debutat în 1995 fiind primul musical original al Coreei de Sud şi a continuat să ruleze în Seul până în februarie 2007. Musicalul are la bază un roman istoric scris de binecunoscutul autor coreen Yi Mun Yol, muzica este compusă de Kim Hee Gap, versurile de Yang In Ja (traduse de Georgina St George) şi regizat de Yun Ho Jin.

Musicalul de 2 ore şi jumătate este produs de Arts Communication Seul (A-Com), iar producţia originală care s-a desfăşurat la Performing Arts Center din Seul a strâns aproximativ 1 milion de bilete vândute până în martie 2007. S-a jucat în mari oraşe ale lumii, în New York, la New York State Theater, Lincoln Center, în 1997 şi 1998 după reacţii favorabile din partea publicului. A avut loc şi la Londra, la West End în 2002, la Teatrul Kodak din Los Angeles în 2003 şi la Hummingbird Centre Toronto 2004.

Ironia istoriei coreene are ecou peste generaţii într-un musical care combină influenţele Broadway, opera europeană şi tradiţia muzicală proprie Coreei într-o saga tristă a frustrării naţionaliste, viclenie străină duplicitară şi o tragedie personală de dimensiuni imperiale.

Regina Myeonseong sau Min este legendara regină a Coreei, o femeie care s-a ridicat de la statutul de om umil şi a devenit soţia regelui Gojong pe când avea doar 16 ani, la sfârşitul secolului 19, luptându-se cu vitejie să-şi apere soţul şi fiul, tronul şi ţara de furia Japoniei. A plătit cu propria-i viaţă, victimă a unui asasinat meticulos aranjat de japonezi, asasinat care avea să fie precursorul a jumătate de secol de dominaţie japoneză.

“Această producţie este o lecţie de istorie” spunea regizorul Yun Ho Jin. “Forma este în stil vestic, decorurile sunt de aceeaşi influenţă, dar muzica poartă ritmul şi emoţia coreeană”.


Asasinarea Împărătesei Myeongseong şi Lupta cu barbarii din Vest

Kim Hee Gap, care a scris sute de cântece pentru cântăreţii populari coreeni, a compus o partitură care combină aria iubirii şi tânjirii după iubire cu evocarea străzilor capitalei şi a palatului regal care fusese izolat de proprii oameni şi de lume. Yun, regizorul, a fost cel care a dorit ca muzica lui Kim Hee Gap să conlucreze cu lucrarea autorului Yi Mun Yol.

Yun Ho Jin, care regizase numeroase alte piese, a format compania A-Com în 1993 şi s-a axat încă de atunci pe transformarea The Last Empress, dintr-un musical cu influenţe Broadway, într-o formă de artă coreeană. Piesa promite recunoaşterea musicalurilor coreene la scară internaţională. Spectacolul a debutat pe 30 decembrie 1995, marcând aniversarea a 100 de ani de la moartea reginei Min.


Ritul shamanic

Simplitatea decorurilor face ca scenariul să nu sufoce show-ul, se pune accent pe acţiune şi costume, şi totul este tradus în engleză deasupra scenei. “Îmi doresc să pot vedea în spatele măştii sale” cântă regina Min despre ambasadorul japonez, interpretat în postura de bad guy de Kim Sung Gee, un veteran al musicalurilor. “În spatele cuvintelor sale se ascunde otrava şi după zâmbetul său şiret se ascunde un cuţit ascuţit”.

Musicalul combină cultura coreeană materializată prin costumele colorate cu muzica orchestrală tradiţională samullnori şi wonhyeonggut (dansul coreean şamanist), taekgyeon (artele marţiale coreene), hwagwanmu (dans regal elegant) dar şi un dans comic care arată o întâlnire între rege şi supuşii săi.


Tu vei fi următoarea

The Last Empress este o lecţie pe care coreeni nu au uitat-o niciodată, despre japonezi, regina Min şi asupririle suferite de-a lungul unei jumătăţi de secol.

Nunta Împărătesei Myeongseong cu Regele Gojong

Tânărul rege Gojong este neinteresat de afacerile de stat sau de soţia sa, regina Myeongseong, şi îşi petrece timpul cu doamnele de la palat. Împărăteasa este îndurerată de indiferenţa soţului ei, dar în cele din urmă îl fascinează cu înţelepciunea şi eleganţa sa

Examinarea militară la care participă Hong Gae Hun, cel care o iubeşte pe Împărăteasa Min, şi care jură să o protejeze pe aceasta şi totodată ţara

Negustori japonezi distrându-se cu gheişele

Asasinii japonezi pătrund în palat cu intenţia de a o ucide pe împărăteasă. Doamnele de la palat sunt îngrijorate şi o imploră să fugă, şi să se salveze, dar ea nu poate să-şi lase în urmă soţul, rege, şi fiul, prinţ moştenitor. După ce ucid toate doamnele care le stau în cale, japonezii o asasinează pe regina Min

Oamenii mei, ridicaţi-vă! Acest cântec este marele final al musicalului

Surse: Wikipedia, nytimes.com, thedailykimchi.blogspot.com, visitkorea.or.kr, koreabrand.net

Despre Ana-Maria Ruse [KF]

Ana-Maria Ruse [KF]

Browse Archived Articles by Ana-Maria Ruse [KF]

28 comentarii

There are currently 28 comentarii on The Last Empress – Ecou al istoriei coreene. Perhaps you would like to add one of your own?

  1. La final mi s-a facut pielea ca de gaina… multumesc pentru aceasta prezentare si, totodata, recomandare

    • Carina, şi mie la fel! Cântecul şi interpretarea sunt minunate, de altfel toată piesa este extraordinară. Mie îmi plac musicalurile, au ceva special care te atrage, iar acesta are un subiect colosal.

      Cu plăcere!

  2. Super subiect ai ales Ana ! Jertfa ultimei imparatese a impresionat foarte mult, de aceea ecoul ei nu se va stinge niciodata. Cine cauta si va citi despre viata si realizarile ultimei imparatese cu siguranta se va minuna. A fost un exemplu bun pentru poporul coreean, care in in clipele grele si-a adus aminte de ea… A fost ca un far aceasta femeie. Mai rar ca ea. Oricum, coreenii au demonstrat inca o data ca pot sa faca ceva cu istoria lor si ca au puterea de a introduce elemente moderne in a infatisa aceasta drama. Cinste lor ! Va fi o seara minunata alaturi de acesti actori talentati. Bravo !

    • Mersi! A fost cu adevărat o jertfă, ceea ce a făcut această femeie pt ţara ei, cum a încercat să protejeze tronul şi moştenirea Coreei. Eu văzusem şi The Sword With no Name, cu Soo Ae şi Cha Seung Woo, despre acelaşi subiect, şi filmul mi-a plăcut ft mult.

      Mi-aş dori să văd şi serialul Empress Myeongseong, care e cam lunguţ, dar cu siguranţă merită.

      Această piesă e întradevăr deosebită, şi e de lăudat, coreeni nu-şi uită istoria, şi fac totul să o promoveze.

      Eu am urmărit aceste părţi cu deosebită plăcere, probabil mai sunt, eu doar pe acestea le-am găsit, şi le-am introdus în recenzie. Musicalul are cum am aflat, două ore şi jumătate, la teatru cred că aş urmări fără să mă clintesc.

      • Of, of, of ce film e The Sword With no Name ! Te omoara ! Dincolo de “apucaturile” nerealiste (pentru care multi, multi, au criticat filmul) povestea in sine a reusit sa surprinda dramatismul acelor evenimente si mai ales linistea mortii ! Terifiant ! Japonezii sunt super, super stigmatizati… Cine a urmarit trilogia samuraiului, a observat totusi ca lucrurile nu stau chiar asa. Daca e sa aleg intre coreeni, japonezi si chinezi, cu siguranta il voi alege pe coreean pentru ca e mai aproape de sufletul meu, de felul me de a fi.

        Stau si ma uit si raman fascinat… Vreau si eu un bilet !!!

        • Dacă trecem peste acele scene nerealiste, eu cred că e un film de excepţie, care merită urmărit.

          • Mda, şi eu vreau unul…

        • acele secvente ‘nerealiste’ ar trebui trecute mai usor cu vederea, The sword with no name e un film excelent..

          • multumesc, ana, pt articol!!

          • Da, asta spun si eu, pe mine personal nu m-au deranjat si am urmarit filmul fara vreo retinere.

            Cu placere!

  3. forate frumos

    • Mersi :)

  4. Si in filmul jejoongwon apare Regina Min, cat despre Empress Myeongseong stie cineva unde poate fi gasit si vizionat?

    • Hmmm, probabil pe My Asian Cinema, şi cu siguranţă doar cu subt în engleză.

  5. Ana, ma uimesti constant! Superba recenzie – subiect & prezentare! Eleganta, stil si calitate emana recenziile tale. Intotdeauna am placerea de a ‘te citi’. Mii de felicitari, acum incep sa dau play musical-ului :D

    • Mersi frumos Lore! Ma flatezi :)
      Nu pot decat sa ma bucur atunci cand articolele mele plac, si prind la public cum se spune. Urmariti aceste filmulete pe care le-am ales din musical, sunt fantastice. Puteti sa mai cautati pe youtube, cred ca se mai gasesc.

  6. Prin muzica se poate transpune cel mai bine o istorie,ideea este stralucita
    si dupa cum ai scris a fost apreciat acest spectacol in lume,si uite asa se
    poate face cultura.
    Un articol deosebit si neobisnuit ,ceva nou si spectaculos ,am ascultat partial
    la aceasta ora tarzie,dar voi relua cu sonor normal si ma voi bucura de tot ce voi gasi pe net ca secvente din acest spectacol ,inclusiv de costume sau dansuri …momente
    speciale unicat .
    Te felicit pentru inspiratia de a ne prezenta acest spectacol .

  7. Anja, multumesc pt frumoasele cuvinte :)
    Sper sa fiu la fel de inspirata si cu alte articole viitoare!

  8. Un spectacol grandios…. si emotionant totodata… multumim pentru recomandare

    • Cu multa placere!

  9. Am ascultat aseara. Superb. Mi-a placut mult scena mortii reginei si piesa finala – “Oamenii mei, ridicaţi-vă!”. Nu stiu de ce mi-a adus aminte de Queen Seon Deok ( sa nu spuneti ca sunt maniaca :)) ) si melodia din OST ” Come people of God” – pe care o indragesc mult. Forta exprimata este uimitoare… :)

    • Piesa finala a fost superba, interpretata cu atata forta incat era cutremuratoare.
      Sa stii ca si pe mine m-a dus cu gandul la Come people of God :) Asa ca stai linistita, nu ai tu ceva :)) Seamana destul de bine ambele melodii, ca intensitate.

      • Hiu :X :)) Feeling great then! :D

        • :))

  10. Multumesc pentru prezentare Ana! Despre viata ultimei imparatese a Coreei am mai citit, dar nu stiam ca este si un musical inspirat de ea. Din pacate nu pot sa ascult muzica, dar cum ajung la un pc, recuperez imediat.

  11. Coreenii chiar stiu sa isi glorifice istoria, chiar daca mai si exagereaza ( si asta din cauza nationalismului lor – demn de admirat totusi). Nici eu nu am stiut ca exista un asemenea musical. Ar fi fromos de vazut live :) .

    S-a amintit despre trilogia samuraiului.- o recomand tuturor celor care sunt interesati nu numai de cultura coreeana, ci si de cea est asiatica in general. Poate veti intelege astfel mai bine actiunile japonezilor de-a lungul timpului. Este impresionanta si istoria lor, felul in care vedeau ei lumea si cum intelegeau statutul lor de descendenti ai zeitei Amaterasu.

  12. waaaa, foarte frumos, mereu ma surprinde cum ei isi pun in evidenta istoria :)
    multumim, Ana

  13. frumoasa recenzie Ana! mi-ar placea sa vad musicalul pe viu!:)

Leave a Comment