Carmen Voinea [KF]

Modele media şi corpul coreean în transformare

Written by Carmen Voinea [KF]. Posted in Coreea azi, Hot Issues, Recenzii Koreafilm, Recomandarile lunii

Tagged: , ,

uee

Published on septembrie 29, 2011 with 21 comentarii

Popularitatea operaţiilor estetice în Coreea de Sud este un aspect bine cunoscut celor mai mult sau mai puţin interesaţi de lumea asiatică sau de modelarea corporală. Interesul faţă de articolul publicat pe acest site pe acelaşi subiect a trezit opinii diverse şi consider că necesită anumite nuanţări. O primă direcţie pe care aş dori să o aprofundez este influenţa media, mai precis a vedetelor, asupra modificării corpului.

Am ales astfel să urmăresc această legătură complexă din perspectiva celor trei componente ale comunicării: emiţătorul, mesajul şi receptorul. De exemplu, în cazul filmelor (printre cele mai populare produse culturale) emiţătorii sunt membri ai industriei de entertainment, mai simplu spus vedetele. În Coreea, conform analizei mele, acestea au rolul şi influenţa noului intelectual. Cel mai relevant caz este al actriţei Kim Ah-jung din filmul “200 pounds of Beauty” al cărei mesaj a fost coroborat prin propria-i identitate din afara ecranului. Atât actriţa, cât şi personajul au suferit operaţii estetice.

Trebuie aici menţionat care este idealul pe care tinerele coreence îl urmăresc atunci când îşi modelează corpul. Preluând termenii din cultura populară, imaginea idealizată poate fi definită succint ca: V line –faţă – şi S line – corp. Cele două imagini se referă la o faţă mică, piele albă, ochi mari şi dimensiuni cât mai mici ale corpului. De asemenea, un alt concept legat de idealul fizic (mai ales pentru faţă) pe care l-am întâlnit în cadrul interviurilor desfăşurate şi a analizei de conţinut media este cel de armonie. În numele armoniei, se pot accepta şi ochi mai mici sau o faţă puţin mai mare. Referitor la dimensiunile ideale ale corpului, personajul Ha-na din “200 pounds of Beauty” impune următorul standard: bust – 86 cm; talie – 60, şolduri – 91. Această încadrare este apropiată standardului 90-60-90, deja celebru în mediul occidental.

Vedetele şi netizen-ii. Comunicarea circulară

Revenind la modul în care corpul şi modelarea lui apar în media şi în cultura populară, este necesară o scurtă descriere a specificităţii cazului coreean. Potrivit tinerilor coreeni intervievaţi şi articolelor din presă, în urmă cu câţiva ani, se obişnuia ca atunci când o persoană vizita chirurgul plastician să aducă cu sine poze ale vedetelor (populare la acel moment) ale căror trăsături le doreau. O concluzie simplistă ar fi că puterea vedetelor asupra mentalităţii audienţei este foarte mare şi unidirecţională, asemănător teoriei glonţului magic. Concluzia nu este eronată însă merită nuanţată şi introdus termenul de netizen, foarte des auzit în interacţiunile mele cu coreenii. Etimologic construit din termenii „internet” şi „citizen”, acesta semnifică un cetăţean al mediului online.

Preluând unul dintre atributele cetăţeanului clasic, un netizen are responsabilitatea civică de a se informa şi acţiona spre binele comunităţii online, iar instrumentul predilect este exprimarea opiniei prin comentarii şi postări pe bloguri. Având în vedere că Coreea de Sud este printre cele mai avansate ţări la nivelul penetrerăii şi vitezei internetului, cetăţenii mediului online au o forţă deosebită, iar sensul comunicării pare a fi unul circular. Mesajul este transmis de către vedete spre netizen, iar acesta transmite mesajul modificat, transformat în opinie, către acestea. Cel mai concludent caz este al efectului Werther. Mărturii din presă arată că presiunea şi opinia schimbătoare a fanilor au determinat vedete să se sinucidă, doar pentru ca actul lor să fie imitat ulterior de fani. Comentariul unui netizen la suicidul prezentatoarei de ştiri Song Ji Sun pare simptomatic: „Ar fi trebuit să se gândească mai mult. Societatea noastră a împins încă o dată pe cineva în prăpastie”. Dacă am prelua un termen din ştiinţele politice, vedetele deţin un mandat imperativ, sunt învestite cu putere şi încredere, însă acesta poate fi retras de netizen-i.

Tipologii

Fixând ca premisă puterea vedetelor în modificarea mentalităţii şi valorilor audienţei, am încercat să observ ce tipare şi standarde au înrădăcinat acestea. Începând cu 2009, am identificat cinci tipologicii majore, toate având în spate figura cel puţin unei vedete. Cele cinci tipologii sunt create pe criterii fizice, dar cu trimiteri latente şi la trăsături de caracter.

“Innocent Glamour” – Cele mai cunoscute reprezentate sunt patinatoarea Kim Yu-na şi actriţa Shin Se-kyung. Descrierea este autoexplicativă, iar imaginile sunt reprezentative. Pot identifica însă un paradox legat de atributul “inocent” al lui Shin Se-kyung şi anume faptul că ea este şi imaginea unui brand de soju (cea mai celebră băutură alcoolică din Coreea).

“Honey Thighs” a fost fixat de membra formaţiei After School, UEE (cu numele real Kim Yu-jin). Descrierea a suscitat controverse între netizen-i, împărţindu-i în două tabere: cei ce asociază conceptul unei „fete cu coapse imaculate” şi cei care consideră că are conotaţii sexuale.

„Babyface” a fost impus în mentalul colectiv de actriţa Ko Hyeon-jeong, din drama istorică „Regina Seon Duk”. Se pune accentul pe trăsăturile inocente, juvenile.

Alte două tipologii identificate sunt de această dată masculine.

„Flower Boy” a apărut odată cu drama „Boys over Flowers”, cele patru personaje masculine principale au legitimat modelul bărbatului preocupat de aspectul fizic.

“Beautiful Middle-aged Man” este fixată de actorul Yoon Sang-hyun, care impune ca legitimă figura bărbatului de vârsta a doua, care are grijă de imaginea sa şi în acelaşi timp are valori de caracter pozitive (sensibil şi onest).

Dacă toate aceste tipologii sunt unele pozitive, mediul online aduce însă şi alte două tipologii negative.

„Sausage look” – imagine atribuită membrelor trupei Girls Generation, din cauza alegerii nepotrivite a hainelor; nu sunt destul de slabe pentru hainele pe care le poartă.

„Picioare sănătoase” – această caracterizare a fost atribuită câtorva vedete coreene într-un reportaj de tip tabloid realizat de televiziunea Arirang (de limbă engleză) destinată expaţilor, al cărei scop este să contureze o imagine contemporană şi fidelă a realităţii coreene şi asiatice. Pe baza pozelor şi înregistrărilor video, termenul „sănătos” este conotat negativ şi face referire la picioare cu o musculatură bine definită, ca opus standardului coreean – picioare foarte subţiri.

Termenul „sănătate”, în sensul lui comun, este prezent în discursurile despre corp şi practicile zilnice ale coreenilor. Mai mult, acesta devine definitoriu pentru aspecte culturale ale unor lucruri, precum mâncarea. Coreenii definesc mâncarea tradiţională ca fiind „sănătoasă” – welness food. Aparate de fitness sunt omniprezente în parcuri, iar curţile şcolilor şi ale liceelor sunt vizitate zilnic indiferent de anotimp, în special de persoane în vârstă, antrenându-se în ceea ce se cheamă power walking.

Acestor tipologii am să le adaug alte trei aşa cum s-au conturat ele în analiza mea.

Bo-ra . Pleacă de la cazul unei studente care s-a supus unei operaţii de blefaroplastie. Motivaţiile au fost legate de planul fizic şi cum acesta influenţează sinele, prin sporirea încrederii în ea. Şi-a dorit mărirea ochilor deoarece era nemulţumită de cum arată şi a afirmat, cu o convingere puternică, că ulterior operaţiei a devenit mai încrezătoare faţă de sine şi faţă de prieteni.

Horse face . Este bazat pe cazul unei studente, foarte sociabile, cu mulţi prieteni, din aceeaşi divizie a colegiului. Analizată fizic, aceasta nu se încadra în modelul coreean. Colegii ei o denumiseră „horse face”, deoarece faţa ei era mai mare decât tiparele coreene. Cu toate acestea, trăsăturile frumoase de caracter (percepute astfel de colegi) au făcut ca ea să nu fie respinsă social. Trebuie menţionat aici un aspect important în modul în care coreenii vorbesc despre fizic atât între ei, cât şi cu străinii. Cuvântul definitoriu este sinceritatea. Astfel, caracterizări de genul „horse face” sau „donkey” (un alt student de la colegiu în care am lucrat) nu sunt o excepţie. De asemenea, mi s-a întâmplat deseori să fiu întrebată dacă cred că o persoană (prezentă la discuţie) este frumoasă sau să compar frumuseţea a două persoane.

Răţuşca cea urâtă . Mi-am bazat această tipologie pe personajul Ha-na din fimul „200 pounds of beauty”, tradus literal „Frumuseţea doare”. O menţiune personală este că acest film a fost primul care mi s-a prezentat la cursul de introducere în cultura coreeană. Pe scurt, Ha-na este o fată cu calităţi vocale deosebite dar cu un fizic departe de standarde. Această îşi modifică prin operaţii estetice corpul şi faţa, pentru a reuşi în carieră şi pentru a cuceri bărbatul iubit. În urma acestor operaţii, pe care încearcă să le ascundă iniţial, ea reuşeşte să devină o cântăreaţa cunoscută şi să cucerească bărbatul de care era îndrăgostită.

Filmul încearcă să accentueze faptul că mai importante sunt trăsăturile de caracter, iar publicul (pe blog-uri, site-uri de specialitate) a citit filmul în aceeaşi direcţie. Cu toate acestea, viziunea asupra corpului este aici instrumentalistă, considerat un obiect prin care se poate reuşi în carieră şi pe plan personal, cu singura menţiune că trebuie susţinut de trăsături de caracter trebuie pozitive. Ultima secvenţă a filmului, în care prietena cea mai bună a lui Ha-na cere o modificare totală a corpului, susţine aceeaşi viziune, iar mesajul pe care producătorii au încercat să îl transmită devine confuz. De asemenea, filmul împarte femeile, prin vocea unui personaj feminin, în trei categorii aşa cum le percep bărbaţii: cele drăguţe „o comoară”; cele comune „un cadou” şi pe cele respinse (Ha-na).

Ultima secvenţă din filmul „200 pounds of beauty” stabileşte în cultura populară rolul chirurgilor plasticieni. Doctorul Lee se autoprezintă prietenei lui Ha-na: „Eu sunt faimosul doctor Lee, cunoscut şi ca Mâinile lui Dumnezeu. Aş putea chiar să câştig următorul premiu Nobel. Ce vrei să repar?” Doctorii sunt definiţi astfel ca instrumentul cel mai important de modelare a corpului în direcţia normalizării prin folosirea termenului „a repara”. De asemenea, dacă urmăm teza Eugeniei Kaw, doctorii nu doar se legitimează/sunt legitimaţi prin discursul specializat şi obiectiv, ci mai mult se auto-învestesc cu o forţă divină într-o cultură prin excelenţă plastică.

Chirurgul plastician din documentarul „Why are Koreans so into their looks?”, realizat de aceeaşi televiziune Arirang, a folosit termenul de modern pentru a descrie operaţia de micşorare a bărbiei unei paciente şi a continuat: „oamenii nu cer neapărat operaţii ca să arate mai bine, ci să schimbe imaginea pe care o arată. Vin de obicei când urmează un eveniment important – interviuri sau nunţi. Oamenii investesc în viitorul lor”. Din nou observăm aceeaşi viziune instrumentalistă asupra corpului, de această dată nu ca urmare a dorinţei de normalizare, ci ca efect al libertăţii de alegere, de modificare a identităţii prin imagine.

Medicina, prin avansul tehnic şi reducerea timpului de operaţie (jumătate de oră pentru blefaroplastie), a făcut ca acestea să se banalizeze. Astfel, operaţiile estetice pot deveni cu uşurinţă un trend, aşa cum au fost ele caracterizate de către un subiect în cadrul focus-grupului. Banalizarea operaţiilor estetice ajută la consolidarea percepţiei instrumentaliste asupra corpului.

Notă
Acest articol este bazat pe lucrarea de disertaţie susţinută anul acesta la Masterul Sondaje de Opinie, Marketing si Publicitate din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitate Bucureşti, cu titlul “Operaţiile estetice în Coreea de Sud. Pragmatismul normalizării corpului între S Line şi V line”.

Referinte:
http://koreafilm.ro/blog/2011/04/operatiile-estetice-in-coreea-de-sud-sau-paradoxurile-fascinatia-si-pragmatismul/
http://www.rjkoehler.com/2004/10/17/women-flock-to-plastic-surgeons-for-jun-ji-hyun-and-lee-hyo-ris-arse/ accesat iunie 2011.
http://www.nytimes.com/2011/02/22/technology/22iht-broadband22.html?_r=1 accesat iunie 2011
http://www.allkpop.com/2011/05/anchorwoman-song-ji-sun-commits-suicide accesat mai 2011.
http://thegrandnarrative.com/2010/02/06/korean-beauty-trends/ accesat februarie 2011.
http://www.allkpop.com/2009/09/secret_behind_uees_perfect_thighs_revealed accesat iunie 2011.
http://www.allkpop.com/2009/09/honey_thighs_create_controversy accesat mai 2011
http://popseoul.com/2009/02/23/girls-generation-has-sausage-legs/ accesat iunie 2011
http://www.youtube.com/watch?v=1vVR_s6Uv1A accesat mai 2011
http://www.youtube.com/watch?v=OlV_OnBnGmI accesat mai 2011

Despre Carmen Voinea [KF]

Carmen Voinea [KF]

Carmen Voinea (n. 1983) a studiat Stiinte Politice in cadrul Universitatii Bucuresti (2002-2006). A lucrat pentru o perioada in presa, insa dorinta de a iesi putin din zona de confort a facut-o sa caute programe de voluntariat in Africa doar pentru a ajunge sa lucreze ca profesor asistent de engleza in Coreea de Sud (2008-2009). In prezent se bucura de viata corporatista si tanjeste dupa un chamchi gimbab.

Browse Archived Articles by Carmen Voinea [KF]

21 comentarii

There are currently 21 comentarii on Modele media şi corpul coreean în transformare. Perhaps you would like to add one of your own?

  1. Super, super, super articol Carmen. Mulţumim pt strădanie, îmi închipui că un astfel de articol cere multă muncă de documentare.
    Foarte interesante tipologiile, atât cele bine înrădăcinate în societate, şi ft cunoscute, cât şi cele deduse de tine din analiza ta.

    Cum spuneam, eu nu sunt nici total contra operaţiilor estetice, nici total pro acestora, le consider necesare atunci când e cazul, adică dacă persoana în cauză chiar are defecte majore ale fizicului, sau urme ale unor suferinţe fizice. Operaţia estetică doar de dragul de a deveni ultra-mega perfecţi, nu mi se pare ceva ok.

    Termenul S-line îmi aduce aminte de tipa din Secret Garden, iubita lui Oska, care se lăuda cu silueta ei S :)

  2. Whoa, impresionant articol. Foarte documentat si de buna calitate. Multumim mult pentur munca depusa! Multumim ca ne apreciati, ca cititori, prin aceste recenzii!

  3. Interesant articol Claudia, multumesc ca ne-ai prezentat. Mi se pare foarte trist faptul ca aspectul fizic este atat de important pentru ei si ca fac atat de multe sacrificii pentru a intra in limitele de drend.

    • *trend, scuze!

    • Liliko, articolul e semnat Carmen Voinea :)

      • Mii de scuze Carmen, am incurcat cele doua nume! Era tarziu si cred ca eram obosita si neatenta..

        • Se mai întâmplă :)

  4. Recent am aflat tot dintr=un articol de pe koreafilm de 2 categorii:
    doenjang girl=fata care se preocupa excesiv de infatisare si moda si care vrea sa “reuseasca in viata” prin aspectul fizic
    si
    flower boy care a fost metionat si aici si se refera la baietii dandy :P

  5. Foarte interesanta recenzia si de asemenea si disertatia. Cred ca a trebuit multa cercetare.

  6. Felicitari pentru articol.
    Prezinta un adevar trist, zic eu, al zilelor noastre. E pacat ca se pune atat de mult accent pe aspectul fizic in Coreea :(.

  7. Multumim pentru publicarea acestui articol. Teza mi se pare foarte atragatoare , mai ales pentru cei pasionati de societatea&cultura coreeana. Vedem ca sunt si aspecte pe care le putem critica, nu doar uau! ce frumoasa e Coreea, ce oameni minunati sunt coreenii. Daca stau sa ma gandesc, pe mine personal ma deranjeaza aceasta mentalitate a societatii coreene. Insa, daca ma gandesc si mai bine, acest fenomen – aspectul fizic care cantareste greu in viata de zi cu zi, in viata profesionala etc – se intalneste peste tot in lume.

    As vrea totusi sa aud parerea autoarei (daca a facut cercetari si in acest sens), ce crede – in Coreea de Sud e mai pronuntat acest fenomen decat in alte societati, cum ar fi cea americana, ori europeana? Si in ce masura este influentat de Hallyu si de tot ce tine de aceasta industrie de entertainment? Adica faptul ca o astfel de industrie e foarte dezvoltata (sunt mereu uimita de cate seriale , filme, muzica se produce acolo) ii determina pe coreeni sa se preocupe astfel de aspectul fizic (?)
    Multumesc :) .

  8. Buna! Multumesc pentru articol, care este mai mult decat relevant pentru mentalitatea coreeana, asa cum am ‘intrevazut-o ‘ si eu dupa (sa-i zic!) o documentare de aproape doi ani pe KBSworld si pe internet. Ce-i drept n-am facut asa o clasificare riguroasa, dar am inteles ca , in Coreea, aspectul fizic este definitoriu in orice :ocuparea unei slujbe bine platite, alegerea unui sot potrivit,etc. Inclusiv a inceput sa devina o obsesie bolnava pentru ca unele tinere au recurs la mai mult de 10 operatii estetice, in cle mai ciudate locuri, si tot nu se satura. Bine, noi cunoastem si cazul Michael Jackson si stim unde s-a ajuns. Acum eu stau si ma gandesc daca nu cumva modul asta de a gandi are o radacina nu prea indepartata in vremea cand femeile n-aveau aproape nici un drept si atunci au facut, si sunt dispuse sa faca, orice pentru a iesi la suprafata. (vezi multe situatii din dramele lor, cand copiii apraope ca n-au nici un drept in fata cuvantului parintilor). Dar, Oh!, aici as avea foarte multe de comentat vis-a-vis de cultura noastra, europeana! Multumesc!

    • acesti oameni si ac popor sunt intr-o continua si tulburatoare lupta pentru afirmare pe absolut toate planurile.

      • Da, Luciana, si exact asta e motivul pentru care “ii iert pentru toate ” scaparile, mai ales ca tocmai noi ne-am gasi sa fim “lupii moralisti “! In felul lor ciudat si alambicat, reusesc sa-si duca tara si poporul spre un trai mai bun. Pe unii i-am auzit pronuntand termenul de ” comunism mascat ” si putin imi pasa cum suna atat timp cat se pare , dupa analizele ecomomistilor (nu ale mele!) , ca se apropie, daca nu a si inceput, sfarsitul ‘ capitalismului”.Unde-as vedea si pe la noiniste conducatori care sa se preocupe mai mult de popor si nu de propriile buzunare , umplute cu banii nostri!?

        • Intrutotul de acord cu tine, Magda! E usor sa judeci, e mai greu sa faci ceva!

  9. Ce ti-e si cu operatiile astea estetice! Daca toti am arata la fel ar fi oribil! Lumea e frumoasa tocmai pentru ca este asa de diversa! S-au creat niste standarde care nu prea au legatura cu realitatea. Cine mai stie ca dimensiunile perfectiunii europene (90- 60- 90) sunt dimensiunile unei…statui, fie ea si Venus din Milo? Si cine mai stie ca statuia este in marime naturala, adica…1,60 m.!

  10. interesant articol

  11. Carmen Voinea [KF]

    Multumesc mult tutor pentru comentarii si sugestii si scuze pentru raspunsul intarziat.

    @Anca, o analiza asupra legaturii dintre Hallyu si operatiile estetice este intr-adevar o idee buna, mai ales ca ambele fenomene par a fi crescut simultan. O comparatie a acestor practici in diferite societati va urma intr-un viitor articol care va contine un scurt istoric al operatiilor estetice.

    @Magda, popularitatea operatiilor estetice este un proces complex cu variate radacini culturale si economice. Ai facut referirie la perioada nu prea indepartata cand femeile aveau putine drepturi in societatea coreeana; astfel de explicatii am cautat si eu in traditia confucianista. Dupa cum am promis mai sus, va urma :)

  12. foarte tare articolul :)) cum sunt baieti de la boys over flowers “flower boys”:D oricum o drama superba :x eu deja am vazut-o toata weekendul trecut a fost foarte interesanta:X:Xoricum revenid la subiect BUNA TREABA!CONTINUATI TOT ASA:x<3

  13. mi-a placut foarte mult articolul si nu credeam ca in filmul 200 pounds of beauty actrita Kim Ah-jung chiar si-a facut operatii estetice, credeam ca sunt 2 persoane diferite

Leave a Comment