Carmen Voinea [KF]

Hallyu: Poarta media spre cultura coreeana

Written by Carmen Voinea [KF]. Posted in Coreea azi, Hallyu, Recomandarile lunii

Tagged:

20110612_smtown_paris_group_photo

Published on iulie 28, 2011 with 5 comentarii

Domnul Sean Lee este un expert in social media, reprezentant al EC21, una dintre cele mai mari firme coreene de New Media. Din poziţia şi pe baza experienţei sale, aceasta a fost de acord să ne răspundă la cîteva întrebări şi curiozităţi în legătură cu fenomenul care ne-a atras tuturor de faţă atenţia: Valul Coreean. Responsabilitatea lui principala la EC21 este planificarea strategica de marketing, planificarea online de marketing (inclusive Social media marketing, marketingul motoarelor de căutare şi optimizarea motoarelor de căutare), precum şi managementul produselor şi parteneriatelor la aceeaşi firmă. Înainte de EC21, experienţa lui include web design, marketing online şi cercetare de piaţă. Sean Lee a fost, de asemenea, implicat în campania social media din 2010 a Organizaţiei Coreene pentru Turism (Korea Tourism Organization – KTO) pentru promovarea Coreei ca destinaţie turistică.

KF: Începând cu o întrebare de încălzire: sunteţi un fan al K-pop-ului şi al dramelor coreene? Dacă da, care sunt preferaţii dumneavoastră?

Sean Lee: Cantareaţa mea preferată de K-pop este Lena Park, cunoscută ca Park Jung Hyun, iar K-drama favorită este IRIS, dar şi Winter Sonata. Dintre filmele coreene pe care le-am văzut până acum aş alege Joint Security Area – JSA.

În afară de conţinutul în sine al dramelor şi al melodiilor, credeţi că pentru fanii europeni, valul coreean transmite mai mult, ca de exemplu promovează valorile coreene, obiceiurile, bucătăria coreeană?

SL: Da. Din punctul meu de vedere, – Valul Coreean – joacă un rol de gateway (poartă) introducând persoanele care erau nefamiliarizate cu tradiţia coreeană în sfera largă a culturii coreene. Hallyu înseamnă mai mult decât produsele culturale în sine. Percepţia pozitivă asupra Valului Coreean încurajează oamenii să fie mai interesaţi sau mai curioşi faţă de Coreea sau de cultura coreeană.

Este similar cu branding-ul în anumite aspecte. De exemplu, să zicem că un consumator a început să aibă o percepţie pozitivă asupra iPod-ului ei/lui după cumpărare. În acest caz, iPod Touch joacă un rol de gateway între consumator şi brandul Apple. Percepţia pozitivă asupra brandului creată de iPod Touch poate influenţa semnificativ preferinţa consumatorului pentru un anumit brand, să urmărească brand-ul Apple şi, în final, să continue să cumpere alte produse Apple.

Se vorbeşte deja de mai multe valuri ale Hallyu, majoritatea vocilor fiind de acord că primul a început în 1997 în Asia şi al doilea în 2002 odată cu Campionatul Mondial de Fotbal. Dumneavoastră ce valuri aţi identifica şi unde credeţi că ne aflăm acum? Este intrarea pe scena europeană un nou prag în sine?

SL: Nu sunt un expert cultural aşa că este dificil pentru mine să afirm că este o a treia fază. Cu toate acestea, Valul Coreean s-a concentrat pe regiunea asiatică până acum şi marele succes în a crea o piaţă de nişă în Europa este de dată recentă. Pot să spun sigur că o parte din succesul recent al expansiunii Valului Coreean în Europa arată că acesta este noul loc de testare a posibilităţilor şi oportunităţilor Hallyu.

Până nu demult, mai ales în Europa, fanii K-pop consumau produsele coreene în majoritate online. Concertul din Paris la care biletele s-au vândut în doar 15 minute ar putea marca o altă etapă, o trecere de la online la offline. Care este părerea dumneavoastră legată de această evoluţie?

SL: Europa este încă o nouă aventură şi o lume îndepartată din punct de vedere geografic pentru Valul Coreean, astfel companiile de entertainment nu ar îndrăzni să cheltuiască bugete mari pentru publicitate sau promovare offline.

În interviul cu SHINee şi Kim Young Min, reprezentantul SM (compania de entertainment care a organizat concertul din Paris şi una dintre cele mai mari companii din domeniu din Coreea), se afirmă că formula de marketing prin folosirea SNS – (Social Networking Service – n. ed.) şi Youtube a avut mare success în promovarea concertului. Cred că reuşita de marketing a fost bazată pe selecţia corectă a platformelor de marketing şi a comunicării eficiente cu invitaţii în reţelele social media.

Ce părere aveţi despre viitorul Hallyu, pe ce platforme şi media credeţi că va continua să se dezvolte? Hallyu a debutat prin drame, dar conform unor articole recente, muzica începe să devină principala axă, care consideraţi că ar fi următorul pas?

SL: Personal sper ca răspândirea Valului Corean să continue. Prevăd că importanţa platformelor SNS şi a reţelelor de video sharing (Youtube) va continua să crească în industria de entertainment, mai ales în mediul internaţional. Sunt de acord cu domnul Kim, reprezentantul SM, care afirma: “în lumea SNS, ce începe ca un fandom (Este un termen derivate din engleză din cuvintele fan şi kingdom (regat) care se referă la o subcultură compusă din fani si caracterizată de un sentiment de simpatie si camaraderie cu ceilalţi care impart un interes comun – n. ed) minor se poate răspândi în întreaga lume într-o clipă”.Caracteristicile platformelor de social media se potrivesc de minune marketingului internaţional în sectorul de entertainment. Cum succesul muzicii coreene în Europa este încă recent, cred că este prea devreme pentru a identifica următoarea direcţie şi ar trebui să vedem mai întâi cum evoluează.

Un fapt interesant arată că K-pop-ul a ajuns până în Peru unde s-a fondat un fan club numit Mundo Asianik care organizează evenimente la care fanii urmăresc împreună cele mai recente drame coreene. De asemenea, Hallyu a reuşit să pătrunda în Coreea de Nord, unde DVD-uri şi CD-uri sunt vândute regulat pe piaţa neagră. Cum comentaţi această situaţie, mai ales cazul coreean în care mediul online nu a avut nici o influenţă?
 

SL: Aş spune că în Coreea de Nord nu există nici un ajutor din partea platformelor online, însă situaţia este similară cu ceea ce se întâmplă online. În ciuda controlului oficial, conţinutul media este distribuit în orice formă, atâta timp cât există cererea pentru astfel de conţinut.

Cum se vede însă din interior acest succes indiscutabil al culturii coreene? Ce cred tinerii coreeeni despre valul coreean care a traversat Asia şi începe să pătrunda în Europa şi SUA? Este acesta un motiv de mândrie naţională? Care sunt sentimentele şi opiniile exprimate în mediul online, pe bloguri sau reţele de socializare?

SL: În Coreea, propria influenţa şi reputaţie culturală nu au fost mari, în comparaţie cu ţările vecine: China şi Japonia. Extinderea Hallyu poate ajuta la creşterea mândriei naţionale pentru coreeni şi a sentimentului că devine o ţară mai competitivă din punct de vedere cultural. Într-adevăr am văzut, în mediul online (Twitter, Facebook sau blog-uri), de destul de multe ori, comentarii ale coreenilor recunoscând că sunt mândri de aceasta.

Spuneaţi într-un interviu că în sfârşit Cyworld a colapsat iar coreenii au început să se orienteze spre Facebook şi Twitter. Cum credeţi că va influenţa aceasta promovarea Hallyu? Le va fi mai uşor fanilor străini să intre în contact direct cu fanii coreeni şi să schimbe impresii?

SL: În opinia mea, a influenţat promovarea Hallyu într-o anumită măsură dar nu sunt sigur dacă va avea o influenţă mare asupra promovării internaţionale în viitor. Este necesar să continuăm să urmărim procesul pentru a vedea cum evoluează această situaţie.

În primul rând, celebrităţile coreene îşi fac profiluri sau pagini atât internaţionale cât şi locale pe Facebook sau Twitter, ceea ce înseamnă că acei coreeni care au un anumit nivel de engleză vor avea acces la canalele SNS internaţionale. În al doilea rând, creşterea Facebook-ului sau a Twitter-ului în Coreea de la începutul lui 2011 s-a moderat faţă de primul trimestru al anului.  Apogeul Cyworld s-a terminat dar este încă, de departe, cea mai largă SNS din Coreea.

Fondat în 2006, Soompi este printre cele mai largi comunităţi online pentru cultura populară coreeană în limba engleză şi atrage aproximativ 5 milioane de vizitatori unici pe lună din 150 de ţări. Care este opinia dumneavoastră de expert asupra acestui site? Puteţi da şi alte asemenea exemple pentru cititorii noştri?

SL: Într-un interviu luat de Korea Times, fondatorul Soompi a evidenţiat că succesul lor vine din următoarele direcţii:
- Acoperirea unei game foarte diverse de subiecte (ştiri de diverstisment şi forumuri, fan club-uri, fashion, etc)
- Concursuri şi evenimente interactive
- Producerea de conţinut generat în mod activ de useri
- Un sistem de feedback al membrilor
- O interfaţă prietenoasă

Cred că cele de mai sus sunt similare caracteristicilor Social Media. Văd Soompi.com ca un website bazat pe useri care a evoluat foarte aproape de un webiste Web 2.0 concentrat pe comunicarea interactivă, spre deosebire de comunicarea unidirecţională a site-urilor .com.

Un exemplu similar este Allkpop.com. Acesta este o altă mare comunitate K-pop în Engleză, iar website-ul are, de asemenea, o participare puternică a userilor. Urmăriţi secţiunea de forum, are peste 2 milioane de post-uri, de la peste 240.000 membri!

KF: Premiile Mashable din 2010, unul dintre cele mai mari site-uri de social media, a avut trei câştigători coreeni: Super Junior – Must follow personality; Jay Park – best web video; AllKPopMust follow brand. Cred că aceste rezultate vorbesc de la sine în privinţa influenţei social media în promovarea K-pop-ului. Cât credeţi că se datorează aceasta fanilor din întreaga lume?

Cred că răspunsul la întrebarea cinci poate răspunde şi acestei întrebări. În plus, cred că social media este una dintre cele mai bune unelte de marketing pentru promovarea K-pop ţinând cont de caracteristicile principale ale domeniului: Reach (rază de influenţă), Immediacy or recency (prospeţime), Accesibility (accesibilitate), Usability (utilitate), and Permanence (durabilitate).

KF: Organizaţia Coreeană pentru Turism a semnat cu Yahoo un pact de cooperare, în 2010, pentru promovarea Coreei ca o destinaţie cheie pentru turiştii asiatici – Campania “Korea: 100 Sparkles”. Staruri K-pop şi actori celebri au ajutat în această campanie de prezentare a principalelor atracţii coreene pentru potenţiali turişti din ţări ca Japonia, China, Singapore sau Taiwan. Destinată strict ţărilor asiatice şi creata ca o campanie interactivă, credeţi că această inţiativă poate fi extinsă în afara Asiei si stiţi dacă există planuri în această direcţie?

SL: Văd această iniţiativă ca fezabilă şi în afara Asiei. Acum o lună, am citit un articol referitor la un grup de 40-50 de fani francezi care au vizitat Coreea. Acesta este un eveniment foarte neobişnuit până acum nexistând nici un alt grup de fani ai Hallyu care au au vizitat Coreea de Sud din Europa.

În legătură cu planul de promovare al Organizaţiei Coreeane pentru Turism (Korea Tourism Organization – KTO), deşi am participat la campania de social media a proiectului de anul trecut, nu sunt foarte în temă cu strategiile lor pentru campania interactivă de implicare a vedetelor coreene. Ca parte a campaniei de promovare, un clip video întitulat “Haru” (A day of Korean stars) a fost promovat pe YouTube şi pe alte website-uri şi a beneficiat de multe viziualizări fără o campanie masivă de susţinere care să includă multe vedete Hallyu.

KF: În cazul nostru, Hallyu a intrat în România prin drame, în special “Giuvaerul Palatului”. Difuzarea pe postul naţional de televiziune pe deoparte a atras fani, dar pe de altă parte a creat o comunitate, am vrea noi să credem în jurul Koreafilm.ro. Ce sfaturi aţi da celor din spatele site-ului pentru o mai bună promovare şi implicare a publicului?

Aş spune că Soompi şi Allkpop pot fi exemple bune pentru KoreaFilm.ro. Aşa cum am răspuns la întrebările anterioare, acele comunităţi au captat cele mai mari comunităţi Hallyu prin participarea activă a userilor şi comunicarea interactivă. Observ că website-ul KoreaFilm.ro are conţinut exclusiv şi de calitate despre Valul Coreean. În plus de aceasta, ce credeti despre adăugarea unui sistem sau loc unde userii pot participa interactiv, comunica şi impărţi sau evalua conţinutul celuilalt?

Îi mulţumim domnului Lee pentru răspunsurile date si vrem să credem ca am început să ii urmăm deja sfatul prin concursul de recenzii tocmai incheiat.

Referinţe

[1] Europe has no dancing idols [http://www.dkpopnews.net/2011/05/news-europe-has-no-dancing-idols-kpop.html] accesat 2011. 6. 15

[2] Founder of largest English K-pop site ‘Soompi’ [http://www.koreatimes.co.kr/www/news/biz/2010/11/123_76236.html] accesat 2011. 6. 15

Despre Carmen Voinea [KF]

Carmen Voinea [KF]

Carmen Voinea (n. 1983) a studiat Stiinte Politice in cadrul Universitatii Bucuresti (2002-2006). A lucrat pentru o perioada in presa, insa dorinta de a iesi putin din zona de confort a facut-o sa caute programe de voluntariat in Africa doar pentru a ajunge sa lucreze ca profesor asistent de engleza in Coreea de Sud (2008-2009). In prezent se bucura de viata corporatista si tanjeste dupa un chamchi gimbab.

Browse Archived Articles by Carmen Voinea [KF]

5 comentarii

There are currently 5 comentarii on Hallyu: Poarta media spre cultura coreeana. Perhaps you would like to add one of your own?

  1. Interesant Carmen. Felicitari!
    Multumim KF! ^_^

  2. ^_^

  3. SM`TOWN..ERA TARE SA FI FOST SI LA NOI!..MULTUMIM!:*

  4. Carmen, mulţumim pt acest amplu şi interesant interviu. Sunt ft pertinente observaţiile domnului Lee. JSA e şi printre filmele mele preferate :)

  5. intotdeauna mi-a placut sa aflu impresiile unui nativ despre propria lui cultura, in cazul acesta despre valul coreean!
    multumim pentru interviu! ^^

Leave a Comment