Un film de Cannes despre cinema si sex

Written by Mihai Fulger [KF]. Posted in Film, Recenzii Koreafilm

Tagged: , , , , , ,

Virgin Stripped Bare by Her Bachelors

Published on mai 15, 2011 with 12 comentarii

Cineastul Hong Sang-soo a ajuns deja la a sasea selectie in cadrul Festivalului de la Cannes. A inceput in 1998, cu The Power of Kangwon Province, inclus in sectiunea “Un Certain Regard”, a continuat cu alte doua filme in “Un Certain Regard” (Virgin Stripped Bare by Her Bachelors din 2000 si Ha Ha Ha, care a obtinut anul trecut premiul sectiunii) si doua in competitia principala (Woman is the Future of Man din 2004 si Tale of Cinema din 2005), iar anul acesta a revenit in “Un Certain Regard” cu The Day He Arrives.

Am sa ma opresc acum asupra filmului O! Sujeong / Virgin Stripped Bare by Her Bachelors, care, pe langa Cannes, a mai fost prezentat la festivalurile de la Karlovy Vary, Edinburgh, Londra, Toronto, Rotterdam sau San Francisco si i-a consolidat reputatia de regizor cerebral talentat, unul dintre cei mai apreciati cineasti coreeni. Acest lungmetraj a reprezentat si o mare provocare pentru Hong Sang-soo: un film de peste doua ore in alb-negru…

Virgina din titlu (trimitere la o opera de arta din anii ’30 a lui Marcel Duchamp, cunoscuta in engleza ca The Bride Stripped Bare by her Bachelors, Even) este Soo-jung, o tanara de 24 de ani, care lucreaza ca scenarista si monteuza intr-o mica firma de productie cinematografica (personaj interpretat de Lee Eun-ju, actrita care a mai jucat in filme de succes, precum The Brotherhood of War, dar care s-a sinucis in 2005, dupa o lunga perioada de depresie). Soo-jung este asistenta regizorului-producator (fost pictor) Young-soo (Moon Sung-keun, pe care l-am vazut recent si in Green Fish).

Cei doi celibatari la care face referire titlul sunt chiar seful tinerei si un fost coleg al acestuia, bogatasul Jae-hoon (Jung Bo-seok, cunoscut din multe filme si seriale). Jae-hoon incearca tot mai insistent s-o faca pe Soo-jung sa se culce cu el, insa ea il tot amana. In acest timp, Young-soo vrea cand o relatie cu Soo-jung, cand banii lui Jae-hoon, pentru a-si putea produce noul film.

Virgin Stripped Bare by Her Bachelors are o structura complexa si solicitanta pentru spectatori, cu doua parti (impartite in capitole) redand amintirile foarte diferite ale lui Soo-jung si ale lui Jae-hoon asupra acelorasi evenimente. Cei trei actori principali au interpretari notabile, izbutind sa ne faca sa simtim izolarea si insingurarea personajelor lor, care deseori se comporta penibil (ca noi toti, nu-i asa?).

Asadar, un alt film al lui Hong Sang-soo (si) despre cinema. O replica pusa de autor in gura cineastului Kwon Jae-hoon este sugestiva: “Cele mai bune filme se fac independent”. Si Hong Sang-soo isi face filmele in general independent, fara bugete mari si fara ambitii comerciale, dar cu succes la publicul (mai ales cinefil/festivalier) de pretutindeni, datorita semnificatiilor universale ale povestilor de pe ecran. Acest film este alb-negru, spune regizorul, pentru ca spectatorii sa se poata concentra mai bine asupra personajelor, fara ca atentia sa le fie distrasa de mediul in care evolueaza ele. Eu unul va recomand Virgin Stripped Bare by Her Bachelors, un film de Cannes inteligent si stimulant.