Precum muschiul pe piatra

Written by Mihai Fulger [KF]. Posted in Film, Recenzii / cronici, Recenzii Koreafilm

Afis Moss 1

Published on ianuarie 23, 2011 with 14 comentarii

de Mihai Fulger

Parcurgand clasamentul de box-office al filmelor coreene lansate anul trecut, am ajuns la pozitia a treia, pe care se afla Ikki / Moss, cel mai recent lungmetraj al popularului regizor Kang Woo-suk – cunoscut, printre altele, pentru megasuccesul Silmido sau pentru seriile Two Cops si Public Enemy. Moss are la baza o serie manhwa (webcomic) cu acelasi titlu, de Yun Tae-ho (2007), a atins aproape 3,4 milioane de bilete vandute pe plan national si este, in opinia mea, un film mai indraznet (nu doar pentru ca dureaza 163 de minute…) si mai imprevizibil decat cele de pe primele doua locuri din top, The Man from Nowhere si Secret Reunion.

In rolul principal il veti recunoaste, poate, pe Park Hae-il din Memories of Murder sau The Host. El il interpreteaza pe Ryu Hae-guk, un ratat (somer si divortat) care ajunge de la Seul intr-un sat de munte, unde s-a stins tatal sau, pe care nu-l mai vazuse de mult, Ryu Mok-hyeong (Heo Joon-ho - Silmido). Aici ii cunoaste pe varstnicul sef al comunitatii, Chun Yong-duk (Jeong Jae-young din Guns & TalksSilmido sau Welcome to Dongmakgol ) si pe oamenii sai credinciosi, precum si pe Lee Young-ji (Yoo Se-on - Black House), frumoasa proprietara a magazinului local, care pare a satisface nevoile sexuale ale tuturor barbatilor.

In ecuatie mai intra si un procuror public, Park Min-uk (Yu Jun-sang din Like You Know It All sau Ha Ha Ha), care il considera responsabil pe Ryu Hae-guk pentru transferul sau in provincie si il ameninta ca se va razbuna la prima greseala. Procurorul il avertizeaza pe eroul nostru sa traiasca in liniste, precum muschiul (moss) pe piatra, pentru a nu avea probleme cu el, iar acest indemn explica titlul filmului.

Desigur, numai o viata linistita nu duce Hae-guk in satul uitat de lume, ca altfel n-am fi urmarit un film de aproape trei ore despre el… Ce-i drept, planul prezent este dublat de un plan trecut, incluzand evenimente din urma cu trei decenii, cand seniorul Ryu (un fost veteran al Razboiului din Vietnam devenit un orator, in numele Domnului, respectat si temut de discipoli) si tovarasul sau, detectivul Yong-duk, au pus bazele noii comunitati. Inapoi in prezent, Mok-hyeong este gasit mort dupa ce bause impreuna cu Yong-duk. Juniorul Ryu devine suspicios, caci satenii par sa-i ascunda anumite lucruri privind moartea tatalui sau si vor sa-l vada cat mai curand plecat. Treptat, el si procurorul vor descoperi secrete adanc ingropate despre membrii comunitatii (inclusiv un masacru in casa de rugaciune), insa Chun Yong-duk are relatii sus-puse, cumparate cu cutii de bani, iar oamenii sai il asculta orbeste, fiind capabili de crima la ordinul sau…

Moss este un thriller rural cu un ritm bine sustinut, care reuseste sa mentina treaz interesul spectatorilor, prin numeroase revelatii si rasturnari de situatie sau alternari intre prezent si trecut, pana la finalul datator de fiori. Prin acest film, regizorul Kang Woo-suk, care dramatizeaza si multe elemente comice din manhwa originala, dovedeste ca stie sa faca nu doar filme de gen pentru mase, ci si filme stimulante, atente la psihologia personajelor si la contextul societatii coreene. Moss propune o poveste captivanta (desi pleaca de la niste premise cunoscute), cu personaje vii si atmosfera terifianta (datorata si coloanei sonore si muzicii, ambele remarcabile), precum si o distributie excelenta.

Cea mai izbutita performanta actoriceasca mi se pare cea a lui Jeong Jae-young, recent distins cu Blue Dragon Film Award, in rolul fostului detectiv Chun, acum un malefic lider, care isi supravegheaza supusii precum un lord feudal, fiind aparent respectat si apreciat de toti. Trebuie spus ca machiorii au avut mult de lucru pentru a-l imbatrani pe actorul care avea doar 39 de ani in perioada filmarilor, dar si-au facut bine datoria, iar metamorfoza sa este convingatoare. Moss poate fi vazut online, pe diverse site-uri, asa ca, daca aveti trei ore libere, nu-l ocoliti!