Iubire postapocaliptica (Portret Yu Ji-tae 2)

Afis Natural City 1

Published on noiembrie 14, 2010 with 4 comentarii

In 2003, la doi ani dupa One Fine Spring Day , Yu Ji-tae a aparut intr-un rol mai putin obisnuit, in SF-ul Naechyureol siti / Natural City , scris si regizat de Min Byung-cheon. Acesta mai realizase, in 1999, serialul Ghost si action thriller-ul Phantom (the Submarine), insa de aceasta data a dat lovitura la box-office. Din pacate, el n-a mai lansat nimic in ultimii sapte ani, implicandu-se mai mult in reglementarea si implementarea politicii cinematografice in Coreea.

Povestea din Natural City este plasata prin 2080, intr-un decor cyberpunk. Yu Ji-tae il interpreteaza pe R, un membru de elita al politiei militare, abil si rebel totodata. Ca barbat uman, el greseste (in opinia marii majoritati a pamantenilor) indragostindu-se de o femeie cyborg (umanoida) – Ria (jucata de Rin Seo din Road Movie si A Secret Scandal). Aceasta fusese dansatoare intr-un club, insa acum, ca toti robotii (care au o „data de expirare”), este programata sa fie scoasa din functiune; astfel, ea mai are doar trei zile de trait alaturi de R.

Multi comentatori au remarcat, pe buna dreptate, similitudinile dintre Natural City si filmul-cult american Blade Runner / Vanatorul de recompense (1982). Iar personajul lui Yu Ji-tae aduce destul de mult cu cel al lui Harrison Ford din SF-ul semnat de Ridley Scott (bazat pe un roman al celebrului Philip K. Dick). Insa nu este vorba de un plagiat, ci, mai degraba, de o incercare de revenire la filmele clasice ale genului; iar acest lucru se intampla nu doar in cazul lui Min Byung-cheon, ci la foarte multi regizori care-si incearca puterile intr-un gen in buna masura inedit pentru cinematografia lor nationala.

Banuiti, desigur, ca telul principal al lui R este acela de a o mentine in viata pe iubita sa Ria. De chipesul R se indragosteste si Cyon (Lee Jae-eun din Yellow Hair sau A Century’s End), o tanara orfana care incearca sa supravietuiasca pe strada. Insa R nu vrea decat sa o foloseasca pe Cyon drept recipient pentru cipul principal al Riei, astfel incat aceasta sa supravietuiasca. Cei doi indragostiti spera sa ajunga pe Koyo, „planeta renasterii”, unde si-ar putea lua viata de la capat; pana atunci, ei se amagesc cu holograma lumii multvisate.

Povestea este, insa, mult mai complicata. Comandantul unitatii de comando a lui R, Noma (Yun Chan – Faceless Beauty), se simte tradat de cel mai bun om al sau pentru un robot. Liderul cyborgilor luptatori, scapati de sub control, este Cypher (Jung Du-hong, un reputat expert in arte martiale), care, la randul sau, are bateriile aproape descarcate si vrea sa-si transfere propria inteligenta artificiala in trupul lui Cyon. Si R, si Cypher au nevoie, pentru a-si atinge scopurile, de misteriosul Dr. Giro (Jung Eun-pyo), specialist in transferuri neurale.

Atractivitatea lui Natural City se bazeaza si pe scene de lupta spectaculoase (coregrafiate de acelasi Jung Du-hong) sau efecte speciale create pe computer (la unele secvente spectatorii se pot gandi chiar si la Matrix), insa exista si unele momente lirice reusite cu cei doi indragostiti. De obicei, acestea implica prezenta apei, in diverse forme (mare sau ploaie), ce sugereaza aici purificarea si regenerarea. Iar relatia prohibita dintre cei doi poate fi citita, la fel ca Romeo si Julieta intr-un viitor postapocaliptic, ca o pledoarie pentru iubirea lipsita de prejudecati sau de bariere.

Yu Ji-tae isi face bine datoria si in scenele de dagoste, si in cele de actiune, desi autorul nu izbuteste sa motiveze suficient de convingator relatia dintre om si cyborg. Totusi, actorul isi reafirma disponibilitatea pentru orice fel de rol. Iar Natural City, prin momentele sale de poezie autentica, se elibereaza din chingile genului SF, putand incanta un public mai larg decat cel „de nisa”.