Ticalosi gloriosi

Afis Silmido

Published on august 07, 2010 with 4 comentarii

de Mihai Fulger

La inceputul lui 1968, un comando de 31 de soldati nord-coreeni a trecut granita cu Sudul, avand misiunea de a-l asasina pe presedintele Park Chung-hee. Misiunea a esuat. Aceasta incursiune a determinat Guvernul, prin Agentia Centrala de Informatii din Coreea (KICIA), sa recruteze 31 de infractori si sa-i antreneze intens, sub supravegherea fortelor aeriene, pentru a-i trimite apoi sa-l ucida pe Kim Il-sung, „Marele Lider” al Coreei de Nord. Unitatea speciala 684 (numita astfel dupa luna cand a fost infiintata – aprilie 1968) a fost pregatita, timp de doi ani, pe indepartata insula Silmido (vestul tarii), insa misiunea lor a fost stopata, iar KCIA i-a abandonat in captivitate. Cei 24 de prizonieri-soldati ramasi din grupul initial s-au revoltat in august 1971, ucigandu-si garzile si ajungand pe continent. In drumul lor catre Seul, unde doreau sa se adreseze presedintelui Park, majoritatea si-au pierdut viata in confruntarea cu trupele guvernamentale, iar supravietuitorii au fost executati.

Un spargator profesionist, Baek Dong-ho, a auzit in inchisoare tot felul de povesti despre insula Silmido si, impins de curiozitate, a inceput sa sape dupa adevarul din spatele acestor anecdote. Cercetarile lui s-au concretizat intr-un volum despre controversatul proiect guvernamental, care a aparut in 1999. Pe baza acestei carti s-a realizat, cu sprijinul scenaristului Kim Hie-jae, filmul Silmido , lansat de Craciun, in 2003.

Productia trebuia initial sa fie finantata integral de Columbia Tristar, insa studioul hollywoodian s-a retras din proiect, care a fost preluat de Cinema Service, o importanta casa de productie locala. In scaunul de regizor a ajuns chiar fondatorul Cinema Service, Kang Woo-suk (care a semnat seriile Two Cops si Public Enemy etc.), considerat mult timp cea mai puternica persoana din industria cinematografica sud-coreeana. Bugetul de productie a ajuns undeva pe la 8 milioane de dolari (un deviz urias pentru standardele tarii), incluzand filmari in Malta (pentru secventele subacvatice) si Noua Zeelanda (pentru scenele de antrenament pe zapada).

Beneficiind de o excelenta vizibilitate (in paralel cu campania sa de marketing, presa a devenit subit interesata de evenimentele aproape uitate din 1968-1971 si i-a intervievat pe urmasii celor implicati), Silmdo a ajuns primul film care a vandut peste 10 milioane de bilete in Coreea (s-a oprit pe la 11,2 milioane), depasind recordul detinut pana atunci de Friend (regia: Kwak Kyung-taek, 2001). Dupa cateva luni, o alta superproductie de razboi, Tae Guk Gi http://koreafilm.ro/blog/2010/04/saving-private-lee-de-mihai-fulger/], semnata de Kang Je-kyu, s-a bucurat de un succes enorm, reusind sa bata recordul lui Silmido.

Previzibil, filmul lui Kang Woo-suk a starnit multe controverse in tara sa. Persoane care aveau rude pe insula Silmido au avut multe obiectii privind portretizarea personajelor si chiar au intentat procese producatorilor, blocand distribuirea filmului in strainatate. Ulterior, Cinema Service a adaugat peliculei un carton in care se precizeaza ca realizatorii au apelat la mai multe licente artistice, filmul fiind, totusi, o fictiune.

Trebuie spus ca, pe ecran, cei 31 de membri ai unitatii speciale 684 sunt condamnati la inchisoare pe viata sau la moarte, in timp ce, in realitate, printre soldatii antrenati pe insula se aflau si persoane cu un cazier mult mai putin impresionant.

Silmido este un film care ar trebui vazut intr-o sala de cinema cu ecran mare si cu cele mai moderne echipamente de proiectie, pentru ca aceasta experienta audio-vizuala nu te poate lasa indiferent. Regia lui Kang Woo-suk este emfatica, asa cum se cuvine unuiblockbuster cu amplu suflu epic, imaginea lui Kim Sung-bok si muzica lui Jo Yeong-uk sunt entuziasmante, iar secventele de actiune au fost coregrafiate de expertul Jung Doo-hong.

Filmul a fost comparat, in primul rand ca story, cu americanul The Dirty Dozen (1967) de Robert Aldrich, dar nu e departe nici de italianul Quel maledetto treno blindato (1978) de Enzo G. Castellari; ambele pelicule clasice de razboi l-au influentat pe Quentin Tarantino atunci cand a realizat Inglourious Basterds (2009).

Cum Silmido este un film coral, exista mai multe personaje (masculine, caci femeile sunt cvasiinexistente) cu un rol important in desfasurarea actiunii. Totusi, din distributie (ireprosabila) trebuie mentionati Sol Kyung-gu (din Peppermint Candy si Oasis, dar si din seria Public Enemy), Jeong Jae-young (Public Enemy 3) si veteranul Ahn Sung-ki, in rolul comandantului Choi, sfasiat intre dorinta de a-si sluji patria (care, din pacate, se confunda cu KCIA) si atasamentul fata de „ticalosii” pe care i-a antrenat, transformandu-i in niste masini de ucis invincibile.

Mesajul filmului este problematic, iar unii comentatori s-au intrebat daca este corect sa transformi, prin mijloacele specifice cinematografului, niste ucigasi in niste martiri ai patriei. Iar criticul Darcy Paquet a remarcat, pe buna dreptate, ca, daca misiunea celor 31 ar fi reusit (sau cea a comandoului nord-coreean, de altfel), nu ar fi urmat multdorita reunificare, ci un al doilea Razboi Coreean, cu pierderi inimaginabile de ambele parti. Filmul spune multe despre regimul lui Park Chung-hee (care avea sa fie asasinat in 1979), in care paranoia anticomunista din Sud intrecuse orice ne-am putea imagina (americanii, cu a lor „vanatoare de vrajitoare” de dupa razboi, erau mici copii…).

Totusi, chiar daca Silmido porneste de la evenimente reale, nu cred ca ar trebui vazut – mai ales la noi – ca un film (documentar) istoric, ci ca un entertainment de buna calitate, care amesteca realismul, deseori violent, cu elemente melodramatice. Este un film captivant si spectaculos, realizat de profesionisti. Si, pentru ca nu-l putem vedea la cinema, nu pot sa nu va informez ca Silmido este disponibil pe YouTube, asa ca nu-l ratati!