Shiri: Violenta si dragoste, intr-o reteta infailibila

Tagged: , , , , , , , , ,

Shiri 1

Published on iulie 18, 2010 with 2 comentarii

Acum un deceniu, Swiri / Shiri , al doilea lungmetraj al regizorului Kang Je-gyu (din creatia caruia am mai prezentat aici The Brotherhood of War , a devenit un film-fenomen pentru industria cinematografica sud-coreeana. Un action blockbuster cu un buget de vreo 5 milioane de dolari, el s-a bucurat de un succes fara precedent la box-office-ul national (mai mare decat al Titanicului!), cu peste 6,2 milioane de bilete vandute (echivalentul a 27,6 milioane de dolari). In plus, pana in 2003, Shiri a fost distribuit in tari precum Hong Kong, Japonia, Franta, SUA sau Marea Britanie).

Fara indoiala, reusita sa – cel putin pe plan national – s-a datorat in buna masura starurilor din distributie (Han Suk-kyu – foarte iubit atunci pentru rolul din The Contact, Song Kang-ho si Choi Min-sik – doi actori despre care am tot scris aici, sau frumoasa Kim Yun-jin din Seven Days) si unei campanii de marketing agresive, insa meritele regizorului-scenarist, expert in superproductii de gen, n-ar trebui minimalizate.

Ca si JSA al lui Park Chan-wook, Shiri abordeaza cu curaj relatiile spinoase dintre Coreea de Sud si Coreea de Nord, vorbind despre multdorita reunificare a celor doua tari. Asadar, un subiect care din start nu avea cum sa nu atraga atentia publicului local… Filmul este un thriller de spionaj cu efecte speciale notabile pentru perioada respectiva si, in pofida cliseelor („imprumutate” din productii hollywoodiene si hong-kongheze), cu un plot bine condus, astfel incat reuseste sa mentina treaza atentia spectatorilor peste doua ore. Timp in care pe ecran se deruleaza numeroase – si foarte violente – schimburi de focuri, explozii si urmariri (majoritatea plasate in Seul), in filmarea carora au fost implicati mii de figuranti. Insa marele atu al lui Shiri este, in opinia mea, povestea de dragoste dintre doi reprezentanti ai serviciilor secrete din Nord si Sud – contrapunctul melodramatic care a asigurat succesul filmului la publicul de ambele sexe, indiferent de varsta.

Hee, o femeie-soldat universal, arma secreta a fortelor speciale din Nord, este infiltrata in Sud, unde isi ucide tintele, fara a putea fi oprita (sau macar identificata), timp de vreun deceniu. Apoi, ea dispare un an, pentru a fi reactivata atunci cand in tara isi face aparitia un sangeros comando nord-coreean, condus de rebelul colonel Park (Choi Min-sik, distins pentru prestatia sa puternica). In acest timp, presedintii celor doua tari duc tratative in vederea reunificarii (este organizat si un meci de fotbal amical intre Nord si Sud). Agentii sud-coreeni Ryu (Han Suk-kyu) si Lee (Song Kang-ho) fac tot posibilul pentru ca toate aceste eforturi sa nu fie zadarnicite de Hee si Park. Ryu, care il cunoscuse pe Park intr-o misiune anterioara, este logodit si se pregateste de nunta cu Hyun (Kim Yun-jin), patroana unui magazin de acvaristica, fosta alcoolica. Groaza si paranoia generalizate ating cote alarmante atunci cand oamenii lui Park pun mana pe un distrugator explozibil experimental si ameninta cu zece bombe amplasate in Seul, dintre care una chiar pe stadionul unde va avea loc, in prezenta celor doi presedinti, istoricul meci de fotbal al reunificarii…

Asadar, multa violenta si multe victime (totusi, este un film mai usor digerabil decat cele din „trilogia razbunarii” a lui Park Chan-wook, unde nu mor atatea persoane), secvente de actiune naucitoare si conventii de romance combinate inteligent dupa o reteta brevetata, plus un subiect, de actualitate in 1999, dar si in 2010. In plus, filmul este excelent documentat, membrii serviciilor secrete coreene remarcand acuratetea prezentarii operatiunilor de spionaj.

Regizorul Kang Je-gyu a profitat de uriasul succes al lui Shiri pentru a-si lansa propria companie de productie si distributie; azi el este unanim recunoscut drept una dintre cele mai influente personalitati ale industriei de film din Coreeea.

Cum nu prea aveti sanse sa vedeti filmul pe marile / micile ecrane din Romania, trebuie sa va spun ca el este disponibil integral (in 12 parti) pe YouTube. Vizionare placuta!