Mihai Fulger [KF]

Jurnal de festival: Cannes (V)

Written by Mihai Fulger [KF]. Posted in Recenzii Koreafilm

Tagged: ,

Bedevilled (1)

Published on iunie 12, 2010 with 2 comentarii

Insula, intre feminitate, violenta si razbunare

de Mihai Fulger

Am scris aici despre patru filme sud-coreene prezentate la Cannes. Acum as vrea sa va vorbesc, cu o mica intarziere, despre un lungmetraj de debut selectionat in sectiunea „Semaine de la Critique” a Festivalului, unde a avut si premiera mondiala.

Bedevilled de Jang Cheol-soo este un film puternic, care nu isi menajeaza deloc spectatorii. Incepe ca o drama despre conditia femeii intr-o societate preponderent patriarhala si despre violenta (atat din metropolele „supercivilizate”, cat si din traditionalistele zone subdezvoltate), pentru a se incheia cu o baie de sange demna de un thriller hard-gore.

O productie cu un buget relativ mic (aproximativ 700.000 de dolari), care a putut ajunge pe ecrane numai fiindca scenariul semnat de Choi Gwan-young a fost premiat la Korean Film Script Market, iar proiectul a fost apoi finantat de KOFIC (echivalentul coreean al CNC-ului de la noi). Paradoxal, Bedevilled nu are inca un distribuitor in tara sa, dar, ca urmare a succesului de la Cannes, sales agent-ul Finecut a reusit sa vanda filmul in Marea Britanie, Turcia, tarile fostei URSS si Taiwan.

Hae-won (Ji Sung-won) este, aparent, o tanara celibatara de succes. Lucreaza in departamentul de credite al unei banci din Seul, unde nu dovedeste prea multa compasiune pentru semenii sai mai putin favorizati de soarta.

Prietenei sale din copilarie, Bok-nam (Seo Young-hee, una dintre victimele din The Chaser), nu-i raspunde la numeroasele mesaje, desi, in urma cu 15 ani, i-a promis ca vor pleca impreuna de pe insula lor lipsita de vreun orizont. In oras, Hae-won asista cum o femeie este aproape ucisa in bataie, dar refuza sa coopereze cu politistii, temandu-se de o eventuala razbunare a unei gasti de ticalosi. La serviciu, ea isi pierde cumpatul si loveste o colega nevinovata, asa ca managementul ii impune sa-si ia o vacanta.

Neavand alta optiune, Hae-won revine in izolata insula Mudo, unde traisera bunicii ei. Aici se reintalneste cu Bok-nam, pe care nu a simtit-o nicicand mai indepartata. Opozitia dintre ele este vizibila inca din infatisare: pielea alba si fina a Hae-won, care a trait mult la oras si si-a ingrijt corpul, straluceste pe langa cea tuciurie si aspra a lui Bok-nam, care a muncit din greu toata viata, fara a se putea proteja de soarele nemilos.

Bok-nam a devenit sclava barbatilor de pe insula (inclusiv – si mai ales – sotul ei), care, atunci cand nu-si permit o prostituata, isi rezolva necesitatile sexuale cu ea, si a femeilor varstnice ale comunitatii, care o exploateaza fara scrupule. Bok-nam rabda cat rabda datorita fetitei sale, pe al carei tata nu-l cunoaste nici ea, insa, atunci cand aceasta devine victima sotului, iar Hae-won, prietena in care-si pusese cele mai mari sperante, ii intoarce din nou spatele, ea se transforma intr-un inger al razbunarii, ucigandu­-si pe rand opresorii. Acestei metamorfoze ii corespunde in final schimbarea lui Hae-won, care dovedeste ca si-a recastigat umanitatea.

Jang Cheol-soo, fostul asistent al lui Kim Ki-duk, dovedeste un excelent simt al detaliului semnificativ, absolut remarcabil pentru un regizor debutant, si capacitatea de a-si captiva spectatorii, utilizand elemente preluate din diverse genuri cinematografice. Insula, traditional simbol al feminitatii in cinematografia coreeana, devine aici un loc primitiv, in care violenta primara si absenta justitiei ii transforma pe oameni in bestii. Iar regizorul, cu sprijinul excelentei actrite Seo Young-hee, ne prezinta convingatoar aceasta decadere in animalitate. Intre drama sociala si revenge movie, Bedevilled este o experienta cinematografica greu de uitat.

Despre Mihai Fulger [KF]

Mihai Fulger [KF]

Mihai Fulger este jurnalist şi critic de film din 2002. A semnat sute de cronici, articole de opinie, studii, eseuri şi interviuri pe teme cinematografice în diverse publicaţii. În 2007, a colaborat la numărul despre cinematografia românească al revistei online KinoKultura.com şi la „Romanian Online Film Week” de pe European-films.net. Articolele sale despre Noul Cinema Românesc au fost traduse şi publicate în limbile maghiară şi germană.

Browse Archived Articles by Mihai Fulger [KF]

2 comentarii

There are currently 2 comentarii on Jurnal de festival: Cannes (V). Perhaps you would like to add one of your own?

  1. deci sunt absolut uimita de ce subiecte folosesc regizorii coreeni pt filme si modul cum sunt abordate!
    am observat ca filmele prezentate la cannes cam toate te indeamna la reflectie si dupa ce le vezi cred ca iti raman in minte ceva timp!
    nu stiu daca au aparut pe net, nu am cautat, dar eu sper sa am ocazia sa le vad, mai ales ca ne faceti niste prezentari asa frumoase! kamsahmnida KF!

  2. Subscriu in mare parte cele scrise de Andreea…filmele coreene sunt surprinzatoare iar scenariile concepute pentru realizarea lor nu omit niciun detaliu. Abia acum realizez ca pentru multa vreme am avut idei preconcepute in ceea ce priveste cinematografia asiatica fara niciun temei plauzibil.
    Multumim pentru recenzie!

Lasă un răspuns către Claudia