Jurnal de festival: Cannes (III)

Tagged: , , , , , ,

POETRY

Published on mai 22, 2010 with 8 comentarii

Un poem in imagini

Lee Chang-dong  „este precum o insula izolata de toti ceilalti regizori de film contemporani cu el”, scrie criticul Kim Young-jin in monografia pe care i-a dedicat-o cineastului in 2007. Intr-adevar: deopotriva traditionalist si avangardist, realist si reflexiv, Lee Chang-dong nu are multe lucruri in comun cu ceilalti regizori sud-coreeni de azi, iar o posibila explicatie o gasim in background-ul sau. Nascut in 1954, el si-a inceput cariera artistica in lumea teatrului, apoi a debutat ca romancier in 1983. A intrat in industria cinematografica in 1992, ca scenarist si asistent de regie, apoi si-a lansat primul lungmetraj, Green Fish, in 1996, la 42 de ani – varsta la care multi regizori au deja o filmografie bogata in spate.

Primul film al lui Lee Chang-dong prezentat la Cannes a fost al doilea sau lungmetraj, Peppermint Candy (1999), selectionat in sectiunea paralela „Quinzaine des Réalisateurs”. Al patrulea film al sau, Secret Sunshine, realizat dupa un scurt mandat de ministru al Culturii si Turismului, a intrat in competitie, iar actrita principala, Jeon Do-yeon, a obtinut premiul de interpretare feminina. Dupa ce in 2009 a facut parte din juriul Festivalului, Lee Chang-dong a revenit anul acesta in competitia canneza cu Shi / Poetry , al cincilea film al sau si al doilea titlu coreean din selectia oficiala, dupa The Housemaid de Im Sang-soo.

Mija, o doamna cocheta si stilata de 66 de ani, il creste singura pe Wook, nepotul ei de 15 ani, dupa ce fiica ei a divortat si a parasit localitatea de pe raul Han, pentru a munci la Pusan. In plus, Mija, care incepe sa uite cuvinte, este nevoita sa aiba grija de un batran semiparalizat si nazuros. Nesatisfacuta de viata ei monotona, ea decide sa urmeze un curs de poezie. Mija primeste tema de a scrie un poem pentru prima data in viata si se pregateste observand cu atentie lucrurile din jurul ei, pe care pana atunci nu le bagase in seama. Insa lumea i se da peste cap atunci cand afla ca dragul ei Wook si alti cinci baieti au violat-o pe colega lor Agnes, care apoi s-a sinucis aruncandu-se in rau. Ceilalti cinci parinti, toti tati, nu sunt preocupati decat de musamalizarea cazului, pentru a nu le periclita viitorul odraslelor degenerate, asa ca sunt dispusi sa-i ofere mamei victimei o compensatie, pentru a nu depune plangere la politie. Mija trebuie sa participe si ea cu o suma substantiala…

Trebuie spus ca poezia este inca foarte populara in Coreea de Sud, desi multi ii anunta moartea (cum se intampla si in film); volumele poetilor cunoscuti se vand in mii de exemplare, iar la lecturile lor de poezie participa numerosi fani. Poezia clasica coreeana se scrie cu ideograme chinezesti, ceea ce o face si mai dificila. Nu e de mirare ca scrierea unui poem reprezinta o provocare imensa pentru protagonista filmului.

Mija este interpretata excelent de Yun Jung-hee, o actrita legendara. Una dintre marile dive coreene ale anilor ’70, ea a jucat in peste 330 de filme, avand in unii ani aproape 50 de roluri. Totusi, in ultimii 15 ani nu a mai interpetat nici un rol pe marile ecrane. Acum, gratie lui Lee Chang-dong, Yun Jung-hee beneficiaza de un come-back spectaculos, inclusiv pe covorul rosu al celui mai mare festival de film al lumii.

Regizorul-scenarist a pornit de la intrebarea „Cum se mai pot scrie poeme atunci cand poezia este pe moarte?” si ajunge la o alta, „Cum se mai pot face filme atunci cand cinematograful este pe moarte?”. Poetry este un film incantator, a carui imagine fluida, semnata de Kim Hyun-seok, reflecta curgerea raului de la inceput si sfarsit. In acelasi timp, un film plin de substanta al unui veritabil autor de cinema si unul dintre cele mai interesante titluri din competia canneza de anul acesta.

Trailer:

Secventa film: