Chosun Ilbo, unul dintre cele mai importante cotidiene coreene, publica la jumatatea lunii septembrie un articol cu un titlu care mi-a retinut atentia: Hatoyama (primul ministrul japonez in functie, foto) reinvie diplomatia „valului coreean”.
Desi sintagma Hallyu imi era una cunoscuta ca fiind reprezentativa pentru valul de „cultura populara” exportat de Coreea de Sud in ultimii ani in mare parte in tarile din Asia, America de sud si, recent, America de Nord si Europa, ideea de utilizare a influentei unor productii TV ca moneda diplomatica mi s-a parut interesanta…
Odata curiozitatea starnita, am parcurs articolul din cotidianul coreean pentru a afla ca, in cadrul intalnirii avute de actorul Lee Seo-jin cu prim ministrul japonez (Foto Hankooki: interpretul regelui Lee San din popularul serial cu acelasi nume, care este transmis in aceasta perioada pe postul de televiziune japonez NHK), acesta remarca afirmatia premierului, prin care isi manifesta dorinta de a implementa noi politici si a propune reforme administrative, ca rezultat al ideilor generate de urmarirea acestui serial.
Foto www.hankooki.com
Sotia prim-ministrului japonez, un fan declarat al serialelor sud-coreene urmeaza „traditia” predecesoarei sale, sotia fostului prim ministru nipon, care a invatat limba coreeana pentru a putea urmari actorii preferati din telenovele.
Desigur, a concluziona ca preferinta unor personaje politice nipone la nivel inalt pentru un serial coreean are ca rezultat direct o reinviere a relatiilor diplomatice ar putea fi interpretat ca un fapt nerealist, daca analizam factorii geopolitici si complicatul joc pe care Coreea de Sud trebuie sa il faca intre marile puteri reprezentate de Rusia, Japonia si China.
Nu putem sa nu remarcam sensibilitatile istoric inradacinate dintre cele doua state asiatice si intelegem de ce remarca unui fost premier nipon cum ca nu i-ar placea kimchi-ul, a fost tradusa la Seul ca o remarca anti-coreeana….
Kimchi este un simbol al gastronomiei coreene, fiind preparat din varza care este pusa la fermentat impreuna cu o serie de condimente, ce includ si ardei iute, ceea ce ii confera culoarea specifica. Un articol amplu despre varietatea acestui nelipsit aliment din bucataria coreeana gasiti aici.
Daca aceste sensibilitati pot fi moderate de un serial istoric, ramane de vazut in ce masura o va face.
Pana atunci, vizionare placuta la un nou episod din Furtuna la palat :)
13/03/2010 la 8:09 pm
Yi San a devenit deja un brand in Japonia. Au aparut pana si prajiturelele cu chipul Imparatului :-)))
13/03/2010 la 8:38 pm
Se pare ca Winter Sonata a repezentat un declic pentru valul coreean in Japonia…Ce-i drept, desi este la fel de vechi ca si Giuvaerul Palatului, este la fe de impresionant serialul…